Kursa kods Ekon5092
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozareReģionālā ekonomika
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits12
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57
Kursa apstiprinājuma datums29.10.2018
Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts
Dr. oec.
Studiju kurss sniedz izpratni par reģionālās politikas nozīmi teritoriju izaugsmē. Nosakot reģionālās ekonomikas saturu, būtiski novērtēt ne tikai ekonomiskās attīstības potenciālu un tā izaugsmes iespējas, bet arī teritorijas īpatnības, savdabību, kas var kalpot kā izaugsmes resurss konkrētai teritorijai. Studiju kursa fokuss vērsts uz Eiropas Savienības, valsts un pašvaldību lomu reģionālās ekonomikas attīstībā. Studiju kurss sniedz izpratni par reģionālo politiku, tās pamatprincipiem un aktualitātēm. Kursa apguve ļauj izprast vietējo resursu tautsaimniecisko nozīmi reģionu un valsts attīstībā, kā arī iespēju novērtēt rezultatīvos rādītājus.
ZINĀŠANAS
1. Spēj parādīt zināšanas par reģionālās politikas ietvaru Eiropas Savienībā. Diskusijas, Pārbaudes darbs, eksāmens.
2. Padziļinātas zināšanas par reģionālās ekonomikas saturu un reģionālās attīstības resursiem. Patstāvīgais darbs, prezentācija
3. Strukturētas zināšanas par ilgtspējīgas attīstības plānošanu, attīstības centriem, atbalsta instrumentiem. Grupu darbs, diskusija, eksāmens.
PRASMES
1. Spēj patstāvīgi analizēt un novērtēt attīstības resursus administratīvajā teritorijā, ņemot vērā teorētiskās un metodoloģiskās iemaņas. Patstāvīgs darbs, prezentācija.
2. Spēj argumentēti izskaidrot reģionālās attīstības likumsakarības mikro/makro līmenī un globāli/teritoriālajā līmenī, tajā skaitā novērtējot reģionālās politikas nozīmi. Patstāvīgais darbs, diskusija, eksāmens.
3. Spēj atbildīgi plānot savu laiku un resursus uzdoto uzdevumu izpildē. Praktiskie darbi, prezentācija.
4. Spēj iesaistīties un uzņemties atbildību par kopējo grupas darbu un savu individuālo pienesumu tajā. Grupu/pāru darbs, diskusijas.
KOMPETENCE
1. Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas reģionālās politikas un ekonomikas problēmas. Prezentācija, diskusija nodarbībā, eksāmens.
2. Pamatot savus secinājumus un izteikt priekšlikumus problēmu risināšanai, integrējot dažādu jomu un institucionālo ietvaru nacionālajā un starptautiskajā līmenī. Prezentācija, diskusija nodarbībā, eksāmens.
1. Studiju kurss „Reģionālā ekonomika un politika”. Studiju kursa būtība, mērķi, uzdevumi. (1h – lekcija)
2. Teritorija un tās iedalījums. Reģionu iedalījums Latvijā un Eiropas Savienībā. EUROSTAT teritoriālo vienību klasifikācija NUTS. Lauku un pilsētu mijiedarbība. (1h lekcija; 1h praktiskais darbs).
3. Reģionālā politika Eiropas Savienībā. Reģionālās politikas paradigmu maiņa. ES īstenotā reģionālā politika, tās mērķi. ES reģionālās politikas principi un uzdevumi. (1h – lekcija, 1h praktiskais darbs)
4. Reģionālās politikas institucionālais ietvars. ES pārvaldes mehānisms, galvenās institūcijas. (1h – lekcija)
5. Pašvaldības, to loma reģionālajā attīstībā. Pašvaldību funkcijas, tiesības, pienākumi. Pašvaldību iedalījums Latvijā. Attīstību raksturojošie rādītāji un infrastruktūra, saimnieciskās darbības attīstības tendences. (1h – lekcija, 3 h praktiskais darbs)
6. Administratīvi teritoriālā reforma. (1h – lekcija; 1h praktiskais darbs)
7. Teritoriju attīstības rādītāji, teritorijas attīstības indekss. Reģionālās attīstības indikatoru modulis (RAIM). (1h – lekcija, 5 h praktiskais darbs)
8. Reģionālās attīstības finansēšana nacionālajā līmenī. Pašvaldības finanšu izlīdzināšanas sistēma Latvijā. (1h – lekcija)
9. Eiropas Savienības finanšu instrumenti. ES budžets, tā veidošanās nosacījumi. ES reģionālās politikas finanšu instrumenti, ES fondi. (1h – lekcija, 1h praktiskais darbs)
10. Monocentriska un policentriska teritoriju attīstība. Decentralizēta un policentriska attīstība. Reģionālās politikas aktualitāte – policentriska teritoriju attīstība. (1h – lekcija)
11. Reģionālās attīstības stratēģija un plānošana. Teritorijas plānošanas līmeņi, hierarhija. Teritorijas plānošanas uzdevumi. Sabiedrības iesaistīšana teritorijas plānošanā. (1h – lekcija)
12. Publiskā un privātā partnerība reģionālajā attīstībā. Sabiedrības iesaistīšana teritorijai aktuālo jautājumu risināšanā. (1h – lekcija)
Studiju kursā tiek rakstīti divi pārbaudes darbi, kuriem jābūt sekmīgi novērtētiem. Jāizstrādā prezentācija par kādas teritorijas sociālekonomiskajiem rādītājiem, novērtējot teritorijas attīstības potenciālu. Semestra laikā uzdotajiem praktiskajiem uzdevumiem par studiju kursa tēmām jābūt izpildītiem un ieskaitītiem. Studiju kursa noslēgumā jānokārto eksāmens.
Studentiem nepieciešams sagatavot un iesniegt patstāvīgo darbu par kādas teritorijas attīstības potenciālu un sniegt salīdzinošo novērtējumu šai teritorijai, tiek veidota PowerPoint prezentācija (20-25 slaidi), labākie darbi prezentēti praktiskajās nodarbībās. Darbs jāiesniedz iepriekš noteiktā termiņā. Studenti iegūst informāciju un sagatavo uzdotos praktiskos darbus par atbilstošām praktisko darbu tēmām, sagatavojas paredzētajām diskusijām praktisko darbu nodarbībās.
Studiju kursa kopējais vērtējums ir kā akumulējošs vērtējums. Vērtējumu veido: 20% pārbaudes darbu vērtējums, 30% patstāvīgā darba – prezentācijas vērtējums, 40% eksāmena vērtējums, 10% no vērtējuma veido aktivitātes vērtējums praktiskajās nodarbībās un uzdoto uzdevumu izpildē. 10% atbilst vienai ballei 10 baļļu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
1. Capello R. Regional Economics 2nd Revised edition. New York : Routledge, 2016. 354 lpp.
2. McCann P. Modern urban and regional economics second edition Oxford : Oxford University Press, 2013. 408 lpp. ISBN 978-0-19-958200-6.
3. Vaidere, I., Vanags, E., Vanags, I., Vilka, I. Reģionālā politika un pašvaldību attīstība Eiropas Savienībā un Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Akadēmiskais apgāds, Latvijas Statistikas institūts, 2006. 295 lpp.
1. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam. (2010) pieejams [tiešsaiste]: http://www.latvija2030.lv/upload/latvija2030_saeima.pdf
2. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021. – 2027.gadam Pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/latvijas-nacionalais-attistibas-plans
3. Capello R., Camagni R.P., Chizzolini B., Fratesi U., (2008) Modelling Regional Scenarios for Enlarged Europe. p. 321.
4. Pūķis M. Pašu valdība. Latvijas pašvaldību pieredze, idejas un nākotnes redzējums. Rīga: Latvijas Pašvaldību savienība, 2010, 512 lpp.
1. Eiropas Parlaments. Pieejams: http://www.europarl.europa.eu/portal/lv
2. Eiropas Komisija Pieejams: http://ec.europa.eu/index_lv.htm
3. Eiropas Savienības fondi.
Pieejams: http://www.esfondi.lv/sakums
4. Eiropas Savienības oficiālā mājaslapa.
Pieejams: https://europa.eu/european-union/index_lv
5. Latvijas Republikas tiesību akti.
Pieejams: https://likumi.lv/
6. Reģionālās attīstības indikatoru modulis.
Pieejams: https://raim.gov.lv/query-selection/list
7. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Pieejams: http://www.varam.gov.lv/
8. Valsts digitālās attīstības aģentūra Pieejams: https://lvportals.lv/iestade/885-valsts-digitalas-attistibas-agentura
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā "Ekonomika".