Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Augstskolas pedagoģija(Dok)
Kursa kods PedaD040
Zinātnes nozare Izglītības zinātnes
Zinātnes apakšnozare Augstskolas pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS) 9
Kopējais stundu skaits kursā 243
Lekciju stundu skaits 32
Laboratorijas darbu stundu skaits 32
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 179
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. paed., prof. Baiba Briede

Priekšzināšanas
ValoD001, Svešvalodas speckurss - angļu valoda
ValoD002, Svešvalodas speckurss - vācu valoda
PedaD041, Izglītības pētījumu metodoloģija
Kursa anotācija
Studiju kursā doktorantiem pilnveidojas sistēmiska izpratne par augstskolas pedagoģijas apakšnozari, tās kategorijām pedagoģijas zinātnes priekšmeta kontekstā, mūsdienu izglītības paradigmām, pieejām, teorijām un to attīstības tendencēm augstskolas pedagoģijā. Doktoranti analizē un izvērtē didaktiskās inovācijas: atziņas par programmu veidošanu, docēšanu lielās un mazās grupās, vērtēšanu, zinātnisko darbu un projektu vadīšanu, studiju setingiem, akadēmisko supervīziju, refleksijas nozīmi, vērtībām un attieksmi studijās. Kurss sastāv no lekcijām, semināriem, kursa darba un eksāmena.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
1.Zināšanas: sistēmiski pārzina, izprot un izvērtē problēmas, paradigmas, pieejas un teorijas, inovāciju radīšanas un īstenošanas iespējas augstskolas pedagoģijā – patstāvīgais darbs (publikācija ar uzstāšanos starptautiskā konferencē).
2.Prasmes: spēj atbildīgi veikt pētījumu, veidot jaunas zināšanas vai izpratni par esošām zināšanām un to izmantošanu praksē; komunicēt par augstskolas pedagoģijas problēmām un attīstības tendencēm ar zinātniekiem/profesionāļiem un sabiedrību kopumā – seminārs. 3.Kompetence: spēj patstāvīgi izvirzīt inovatīvas pētījumu idejas, tās kritiski analizēt, sintezēt un izvērtēt augstskolas pedagoģijas un starpnozaru kontekstā; spēj atbildīgi, kritiski un analītiski veikt pētījumus un publicēt rezultātus starptautiski atzītos izdevumos; spēj patstāvīgi un atbildīgi plānot, strukturēt un vadīt zinātniskus projektus un atbildīgi vadīt zinātniskos darbus augstskolas pedagoģijā; spēj veicināt progresu augstskolas pedagoģijā, akcentējot zināšanu sabiedrības ilgtspējīgas attīstības iespējas – patstāvīgais darbs (publikācija ar uzstāšanos starptautiskā konferencē).
Kursa saturs(kalendārs)
1.Pedagoģijas zinātnes jēdziens, priekšmets, augstskolas pedagoģijas apakšnozare, tās kategorijas. Augstskolas pedagoģijas attīstība, jēdziens un principi 21. gs. sakarībā ar pašvirzītām studijām; Boloņas procesa un kompetencēs balstītas izglītības sociāli ekonomiskie nosacījumi, būtība un aktualitātes – 6 h.
2.Izglītība ilgtspējīgai attīstībai; mūsdienu izglītības koncepcijas mūžizglītības kontekstā, izglītības balsti – 4 h.
3.21. gs atziņas par kompetenci/ studiju rezultātiem: paradigmas, teorijas un prakse. Kompetencēs balstītas pašvirzītas studijas – 6 h.
4.Studiju rezultāti: zināšanas, prasmes, kompetence, to būtība un formulēšana sakarībā ar Blūma un/vai SOLO taksonomijām – 10 h.
5.Mentorisms un tjutoru darbība: teorijas un prakse – 4 h.
6.Saskarsme ar ārvalstu studentiem, starpkultūru komunikācija, akulturācijas process – 4 h.
7.Docēšanas pieejas un teorijas; stratēģijas mācīšanās veicināšanai. Docētājs kā reflektējošs profesionālis; mācīšanās un refleksijas filozofija, principi un rādītāji. Harismas būtības un rādītāju izpratnes nozīme docēšanā un mācībspēka personības attīstībā – 8 h.
8.Mācību teorijas: kognitīvā, konstruktīvā u.c.; modulārā pieeja studiju procesā; sistēmiskās, radošās domāšanas attīstības atziņas. Mācību metožu klasifikācija un studentu prasības attiecībā uz to izmantošanu, lekcija kā viena no centrālajām metodēm augstskolā un tās bagātināšanas metodes, radošās un interaktīvās metodes – 8 h.
9.Dialogs kā māksla. Dialoga nozīme komunikācijā. Dialogs kā izpratnes pamats un dzīves norma. Dialogs studijās – 4 h.
10.Summatīvās un formatīvās un vērtēšanas būtība un izmantošana studiju procesā – 6 h.
11.Mediju pedagoģija. E-studiju didaktiskie aspekti – 4 h.
1.Seminārs.
2.Divi patstāvīgie darbi: divas publikācijas un uzstāšanās par minētajiem tematiem ar diviem referātiem starptautiskās konferencēs.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
80% apmeklējums, divi patstāvīgie darbi.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
1.Patstāvīgais darbs. Uzstāšanās par minētajiem tematiem ar referātu konferencē (elektroniskā veidā iesniegta referāta prezentācija). 2.Patstāvīgais darbs. Uzstāšanās par minētajiem tematiem ar referātu konferencē (elektroniskā veidā iesniegta referāta prezentācija).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studiju kursa eksāmena vērtējums ir atkarīgs no divu patstāvīgo darbu un uzstāšanās par eksāmenam sagatavotajiem jautājumiem.
Patstāvīgo darbu vērtēšana notiek atbilstoši tajos noteiktajiem kritērijiem. Eksāmena atzīme ir vidējais aritmētiskais starp divu patstāvīgo darbu atzīmēm un uzstāšanos par eksāmenam sagatavotajiem jautājumiem.
Obligātā literatūra
1.A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education. Ed. by Fry H., Ketteridge S., Marshall S. Fourth edition. London & N.Y.: Routledge, 2015. 2.Kabāne O.F. Harismas mīts. Rīga: Zvaigzne ABC, 2017. 288 lpp. 3.Kooperatīvā mācīšanās. Rīga: RaKa, 2004. 331 lpp. 4.Purēns V. Kā attīstīt kompetenci. Rīga: RaKa, 2017. 278 lpp. 5.Race P. The Lecturer’s Toolkit. Oxon: Routledge, 2015. 286 p.
Papildliteratūra
1.Dainton M., Zelley E.D. Applying Communication Theory for Professional Life. A Practical Introduction. London: Sage Publications, 2005. 250 p. 2.Edeirs Dž. Efektīva komunikācija: Vissvarīgākā vadības mākslas metode. Rīga: Asja. 1999. 259 lpp. 3.Johnson D.W., Johnson F.P. Joining Together: Group Theory and Group Skills. 11th Edition. Prentice Hall, 2012. 4.Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. 248 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Bologna Process [Viewed 20.12.18.] Available: http://www.ehea.info/pid34363/ministerial-declarations-and-communiques.html 2. Higher Education. The International Journal of Higher Education Research. Print ISSN: 0018-1560. Online ISSN: 1573-174X 3.Journal of Further and Higher Education. Print ISSN: 0309-877X, Online ISSN: 1469-9486 4.Teaching in Higher Education. Print ISSN: 1356-2517, Online ISSN: 1470-1294
Piezīmes
Obligātais kurss TF pedagoģijas doktora studiju programmā 2. kursa 4. semestrī pilna un nepilna laika studijās.