Kursa kods Ener4038
Kredītpunkti 4.50
Zinātnes nozareEnerģētika (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits72
Kursa apstiprinājuma datums08.12.2015
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
Dr. sc. ing.
EnerB001 [GENRB001] Alternatīvā enerģētika un energoekonomika
Studiju kursa mērķis: apgūt alternatīvās enerģijas veidus, to īpašības, priekšrocības, trūkumus, izvēles principus, vietu un nozīmi Latvijas, ES un pasaules kontekstā. Studiju kursa ietvaros tiek pētīti enerģijas ieguves paņēmieni no atjaunīgajiem enerģijas resursiem, analizēti tehnoloģiskie procesi un iekārtas. Galvenā uzmanība tiek vērsta uz saules, vēja, ūdens un biomasas enerģijas izmantošanai. Tiek iepazītas saules fotoelektriskās iekārtas un saules kolektori, vēja turbīnas un vēja parki, hidroenerģētikas iekārtas. Tiek veikts enerģijas veida tehniski ekonomiskais pamatojums izvērtētas uzņēmējdarbības iespējas.
Zināšanas - pārzina saules, vēja, ūdens un biomasas enerģētikas iekārtas un sistēmu veidus, uzbūvi un darbību, šo sistēmu vadības principus, tehniski ekonomiskās novērtēšanas paņēmienus – vērtējums ar atzīmi;
Prasmes - spēj novērtēt atjaunīgo resursu izmantošanas efektivitātes un izmantošanas atbilstības, aprēķināta enerģētisko parametrus un veikt iekārtu un tehnoloģiju izvēli – vērtējums ar atzīmi;
Kompetences - veikt alternatīvās enerģijas avotu izvēli konkrēta objekta energoapgādei, tehnoloģiju un iekārtu salīdzināšanu atjaunīgo resursu efektīvai un ekonomiski pamatotai izmantošanai – vērtējums ar atzīmi.
Pilna laika klātiene:
1. Ievadnodarbība. Enerģijas avoti, to veidi, ieguve. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
2. Energoresursu izmantošana un ietekme uz vidi. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
3. Saules enerģija, tās pārveide siltumā. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
4. Saules fotoelektriskie pārveidotāji. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
5. Vēja enerģijas, tās pārveidotāji. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
6. Vējagregāta konstrukcija un vadība. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
7. Ūdens uz Zemes, hidroenerģētikas principi. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
8. Straumes energoiekārtas. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
9. Energoiekārtas hidroenerģētikā. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
10. Uzpludinājumi hidroenerģētikā. (lekcija 1 h + praktiskais darbs 1 h)
11. Biomasas izmantošana enerģijas ieguvē. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
12. Ierīces enerģijas ieguvei no biomasas. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
13. Enerģētiskā koksne. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
14. Zālaugu izmantošana enerģētikā. (lekcija 1 h + praktiskais darbs 1 h)
15. Enerģijas kvalitātes uzlabošana. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
16. Atjaunīgo energoresursu izmantošana komercdarbības nodrošināšanai. (lekcija 2 h + praktiskais darbs 1 h)
17. Pārbaudes darbs par apgūto teoriju. 2 h
Nepilna laika neklātiene:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Ieskaiti var iegūt atbilstoši prasībām uzrakstot kontroldarbu par kursā apgūto teoriju.
Studiju rezultātu vērtēšana notiek, balstoties uz studenta zināšanām par apgūto vielu.
1. Galiņš A., Laizāns A., Kanceviča L. Alternatīvās enerģētikas iekārtas. Jelgava: LLU, 2008. 316 lpp.
2. Barkāns J. Enerģijas ražošana. Rīga: RTU, 2001. [tiešsaiste] [skatīts 5.12.2015.]. Pieejams: http://www.eef.rtu.lv/doc/studiju_materiali/012.pdf.
1. Strautiņš P. Skatījums uz iespējām, riskiem un risinājumiem Latvijas enerģētikā. 2008. 84 lpp. [Tiešsaiste] [skatīts 15.12.2015.]. Pieejams: https://www.swedbank.lv/files/analitiskie_materiali/analitiskas_diskusijas/energetika.pdf
1. Renevable Energy World. Internetžurnāls. Pieejams: http://www.renewableenergyworld.com
2. International Network of Sustanable energy. Pieejams: http://www.inforse.dk
Obl.: kurss iekļauts TF profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmas “Lietišķā enerģētika” pilna un nepilna laika studijās.