Kursa kods Arhi1036

Kredītpunkti 9

Ainavu mācība

Zinātnes nozareArhitektūra (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā243

Lekciju stundu skaits32

Semināru un praktisko darbu stundu skaits32

Laboratorijas darbu stundu skaits32

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits147

Kursa apstiprinājuma datums26.03.2025

Atbildīgā struktūrvienībaAinavu arhitektūras un vides inženierijas institūts

Kursa izstrādātājs

author prof.

Daiga Skujāne

Dr. arch.

Kursa anotācija

Studiju kursa mērķis ir veidot izpratni par ainavu arhitekta profesiju un tās lomu cilvēku dzīves vides kvalitātes paaugstināšanā. Izprast ainavas jēdziena interpretāciju normatīvo aktu un cilvēka uztveres kontekstā, ainavas daudzpusīgo raksturu. Iegūt pamatzināšanas par ainavas veidotājfaktoriem un telpiskās uzbūves likumsakarībām. Izprast ainavu veidošanas procesus kopsakarībā ar cilvēka uztveri un saimniecisko darbību vēsturiskā un turpmākās attīstības aspektā. Studiju kurss sniegs vispārēju ievadu ainavu arhitektūras specialitātē.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas: studentiem ir zināšanas par ainavas jēdziena lietojumu dažādos normatīvajos dokumentos, par atšķirīgo ainavas uztverē. Zināšanas par ainavu veidotājfaktoriem, Latvijas ainavas vēsturisko attīstību un tipoloģiju. Zināšanas par ainavu arhitekta profesijā nepieciešamajām zināšanām, prasmēm un kompetencēm. Iegūto zināšanu vērtēšana – Praktiskie darbi un laboratorijas darbi:1.pr.d. Ainavu veidotājfaktoru izpēte; 1.lab.d.Augsnes skeletainības noteikšana; 2.lab.d. Granulometriskais sastāvs un karbonātu saturs pēc lauka metodes; 3.lab.d. Augsnes aktīvā un apmaiņas skābuma noteikšana;. 4.lab.d.Humusa satura noteikšana pēc I.Tjurina un lauka metodes; 5.lab.d.Minerālu un iežu klasifikācija un atpazīšana lauka un laboratorijas apstākļos; 6.lab.d.Ģeoloģisko urbumu datu izpēte, interpretācija un šķērsgriezuma sastādīšana; 7.lab.d.Latvijas ģeoloģijas izpēte dabā; 8.lab.d.Herbārija ievākšana un sagatavošana; 9.lab.d.Kokaugu dzimtas raksturojums; 10.lab.d.Ziedaugu un graudzāļu stādījumu kompozīcijas izstrāde. 3.pr.d. Latvijas ainavas izmaiņas ietekmējošie faktori; 4.pr.d.Latvijas ainavu rajonēšana. Eksāmens.
Prasmes: ir prasmes atpazīt ainavas tipus pēc dažādiem to elementiem un telpiskās struktūras. Prasmes izmantot ar ainavu plānošanu saistītos normatīvos dokumentus, lai noteiktu ierobežojumus un plānošanas nosacījumus dažādām funkcionālajām zonām. Iegūto prasmju vērtēšana – 5.pr.d.Ierobežojumi plānošanai pie upēm; 6.pr.d.Lauksaimniecības zemju transformācija; 7.pr.d.Meža ainavas plānošanas principi. Eksāmens.
Kompetences: studenti spēj veikt teritorijas pirmsprojekta izpēti, apkopojot informāciju par dabas un antropogēnajiem faktoriem, kā arī par ainavas telpiski strukturālo uzbūvi un elementiem. Iegūto kompetenču vērtēšana – 8.pr.d. Ainavas vizuāli telpiskās struktūras veidotājelementi; 9.pr.d. Topogrāfiskais plāns. Eksāmens.

Kursa saturs(kalendārs)

1. Lekcija. Ainavas jēdziena interpretācija normatīvo aktu kontekstā un cilvēka uztverē (2h) Praktiskais darbs (4h) 1. Pilsētvides problemātika un to risināšanas iespējas ainavu arhitektūras kontekstā.
2. Lekcija. Eksogēnie ģeoloģiskie procesi. Pazemes ūdeņi. Augsnes veidošanās, to ietekmējošie faktori. Augšņu tipoloģija un Latvijā izplatītāko augšņu raksturojums (2h) Laboratorijas darbi grupās (4h): 1. Augsnes skeletainības noteikšana; 2. Granulometriskais sastāvs un karbonātu saturs pēc lauka metodes. / 5. Minerālu un iežu klasifikācija un atpazīšana lauka un laboratorijas apstākļos.
3. Lekcija. Latvijas ģeoloģiskā uzbūve. Ledāju ģeoloģiskie procesi un veidotās reljefa formas. Augsnes auglība un ķīmiskais sastāvs, augsnes hidrofizikālās, aerofizikālās un termofizikālās īpašības (2h) Laboratorijas darbi grupās (4h): 3 Augsnes aktīvā un apmaiņas skābuma noteikšana;. 4.Humusa satura noteikšana pēc I.Tjurina un lauka metodes / 6. Ģeoloģisko urbumu datu izpēte, interpretācija un šķērsgriezuma sastādīšana
4. Izbraukuma nodarbība. Ģeomorfoloģija un augsne / lekcijas (2h) / āra laboratorijas darbi – 7.Latvijas ģeoloģijas izpēte dabā (4h)
5. Lekcija. Organismu klasifikācija un raksturojums. Veģetācija. Fitocenoze (2h). Laboratorijas darbi grupās (4h): 8.Herbārija izveides principi. Augu apstrāde. Herbārija ievākšana un sagatavošana
6. Izbraukuma nodarbība. Veģetācija un dendroloģija. Lekcijas (2h) Āra laboratorijas darbi grupās (4h): Veģetācijas attīstībai nepieciešamie apstākļi. Kokaugu atpazīšana dabā
7. Lekcija. Kokaugu dzimtas (2h). Laboratorijas darbi grupās (4h): 8. Herbārija ievākšana un sagatavošana
8. Lekcija. Kokaugu dzimtas (2h). Laboratorijas darbi grupās (4h): 9.Kokaugu dzimtas raksturojums (4h)
9. Lekcija. Ziedaugu un graudzāļu dzimtas (2h). Laboratorijas darbi grupās (4h): 10. Ziedaugu un graudzāļu stādījumu kompozīcijas izstrāde
10. Lekcija. Ainavas veidotājfaktori. Būvklimatoloģija. Latvijas ainavas vēsturiskā attīstība (2h) Praktiskie darbi (4h): 2. Ainavu veidotājfaktoru izpēte. 3. Latvijas ainavas izmaiņas ietekmējošie faktori
11. Lekcija. Latvijas ainavu tipi, klasifikācija, normatīvais ietvars (2h) Praktiskie darbi (4h): 4.Latvijas ainavu rajonēšana
12. Lekcija. Pilsētas ainava. Ūdens teritoriju ainava (2h). Praktiskie darbi (4h): 5.Ierobežojumi plānošanai pie upēm
13. Lekcija. Lauksaimniecības zemju ainava. Meža ainava (2h) Praktiskie darbi (4h): 6.Lauksaimniecības zemju transformācija. 7. Meža ainavas plānošanas principi
14. Lekcija. Ainavas vizuāli telpiskā uzbūve (2h) Praktiskie darbi (4h): 8.Ainavas vizuāli telpiskās struktūras veidotājelementi
15. Lekcija. Ainavu analīze (2h) Praktiskie darbi (4h): 9. Topogrāfiskais plāns

16. Lekcija. Ainavu arhitekta profesija (2h) Praktiskie darbi (4h):10. Ainavu arhitektūras virzienu izpēte, nozares profesionāļu intervijas

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Rakstiskais eksāmens, kuru veido studiju kursa tēmu apkopojums. Visiem laboratorijas un praktiskajiem darbiem ir jābūt sekmīgi novērtētiem pirms eksāmena. Ir iespējams saņemt akumulējošu eksāmena vērtējumu, ja visi laboratorijas un praktiskie darbi ir iesniegti, aizstāvēti un sekmīgi novērtēti atbilstoši kursa laika grafikam.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Laboratorijas un praktisko darbu izstrāde, noformēšana un gatavošanās aizstāvēšanai. Gatavošanās eksāmenam.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Eksāmena darba vērtējumu veido visu apskatīto tēmu vidējais vērtējums. Pirms eksāmena jābūt sekmīgi nokārtotiem laboratorijas un praktiskajiem darbiem, kurus vērtē pēc atbilstības izsniegtajam uzdevumam.

Obligātā literatūra

1. Kurše P., Athauss D., Gabriēls I. (1995) Ekoloģiskā būvniecība. Rīga: Preses Nams. 398lpp.
2. Bokalders V., Bloka M. (2013) Ekoloģiskās būvniecības rokasgrāmata. Kā projektēt veselīgas, racionālas un ilgtspējīgas ēkas. Rīga: Biedrība Domas spēks. 691 lpp.
3. Vides zinātne (2008) M.Kļaviņš (red.) Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. 599 lpp.
4. Vides un ilgtspējīga attīstība (2010) M. Kļaviņš, J.Zaļoksnis (red.) Rīga: LU akadēmiskais apgāds. 334. lpp.
5. Švarcbahs J., Sudārs R., Jansons V., Zīverts A., Kļaviņš U., Dreimanis Ē., Bušmanis P. (2006) Ekoloģija un vides aizsardzība. Mācību līdzeklis. Jelgava: LLU. 225 lpp.
6. Ņitavska N., Zigmunde D. (2013) Zaļas pilsētvides plānošana. Rokasgrāmata. Jelgava: Zemgales plānošanas regions. 30 lpp.
7. Ainavu aizsardzība. Nozares pārskats rajona plānojuma izstrādāšanai (2000) Rīga: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. 92 lpp.
8. James A., LaGro Jr. (2008) Site Analysis: A Contextual Approach to Sustainable Land Planning and Site Design. 357 p.
9. Skujāne D., Ņitavska N., Markova M., Spāģe A., Grīnfelde I. (2022). Teritoriju plānošana un integrēta dabas resursu pārvaldība. Pārrobežu sadarbības programmas 2014-2020 projekts "Sticky Urban Areas", Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Jelgava, 2022. 71 lpp. ISBN 9789984484013
10.Ainavu izpētes un novērtēšanas pieejas Latvijā: metodoloģisks materiāls ar piemēriem (2023) (red. I.Stokmane, D.Skujāne). Jelgava: LBTU. 198 lpp.

11.Digitālais Latvijas Ainavu atlants (2023). Pieejams: https://experience.arcgis.com/experience/6c0b5c1cfaaa4bffb3c44b79158cd93c/

Papildliteratūra

1. Dee C. Form and Fabric in Landscape Architecture: A Visual Introduction. Francys & Taylors group, 2001. 214 p.
2. Steiner F., Butler. K. (2007) Planning and urban design standarts. New Jersey: John Wiley & Sons. 436 p.
3. Thompson I.H. (1999) Ecology, Community and Delight. London: E&FN Spon. 188 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Latvijas Architektūra: arhitektūras, dizaina un vides apskats. Rīga: Lilita, 1995- Burtn. ISSN 1407-4923
2. Dārza Pasaule. Rīga: Aģentūra Agro apgāds. ISSN 1407-5172.
3. Journal of Landscape Architecture (Jola). [tiešsaiste] Online ISSN: 2164-604X. Pieejams: https://www.tandfonline.com/loi/rjla20

4. Zinātniskais žurnāls Landscape Architecture and Art. ISSN 2255–8632 print; ISSN 2255–8640 online

Piezīmes

Obligātais kurss studiju programmas "Ainavu arhitektūra un plānošana" (bakalaura) pilna laika studijās. Studiju kurss apgūstams arī angļu valodā.