Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Medijpratība un platformu sabiedrība
Kursa kods Soci3024
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 20/12/2021
Atbildīgā struktūrvienība Sociālo un humanitāro zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Mg. paed., lekt. Baiba Miltoviča

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par kritisku mediju un digitālo platformu lietošanu, integrēt teorētiskās zināšanas ar praktisku šo zināšanu pielietojumu ar medijpratību un informācijas pratību saistītu jautājumu risināšanu globalizētajā, digitalizētajā un mediētajā vidē. Studiju kursā studenti iegūst zināšanas par mediju satura analīzes teorijām un pieejām informācijas satura kritiskam izvērtējumam.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Izprot medijpratības un platformu sabiedrības nozīmi, ir zināšanas par platformu sabiedrības būtību, klasifikāciju un veidiem (1.kontroldarbs); zināšanas par tehnoloģisko un digitālo mediju attīstības posmiem, dezinformācija, viltus ziņas, informatīvās telpas aizsardzības elementiem (2.kontroldarbs).
Prasmes. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par mediju satura lietošanas paradumiem un sabiedrības vajadzībām, medijpratību un dezinformāciju, informatīvās telpas aizsardzības elementiem (1.diskusija); Spēj diskutēt un orientēties datu aizsardzības pamatprincipos, izprot samērīgumu starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem (2.diskusija). Kompetence. Spēj kritiski izvērtēt medijpratību un platformu sabiedrības norises, spēj ne tikai pārzināt teorētiskās pieejas un jēdzienus, metodoloģiju to analīzē, bet arī pielietot ar medijpratību un informācijas pratību saistītu problēmu risināšanā (Kontroldarbi, referāts, prezentācija).
Kursa saturs(kalendārs)
Programmas izvērsts saturs (16 stundas)
1.Medijpratība un sabiedrība. (1 stunda)
2.Medijpratības un informācijas pratības jēdzieni. (1 stunda)
3.Tehnoloģiskais un digitālais progress mediju attīstībā. (2 stundas)
4.Mediju daudzveidība. (2 stundas)
5.Mediju un sabiedrisko attiecību ētika. (1 stunda)
6.Dezinformācija, manipulācija un naida runa mediju vidē. (2 stundas)
7. Datu aizsardzība un personas datu apstrāde mediju vidē. (1 stunda)
8.Platformu sabiedrības būtība, veidi un to klasifikācija. (2 stundas)
9.Masu saziņas līdzekļu tiesiskā regulēšana. (2 stundas)
10.Mūsdienu medijpratības izaicinājumi un pētniecības virzieni. (2 stundas)
Praktisko darbu un semināru tēmas un saturs (16 stundas)
1.Digitālās sabiedrības sociālā, kultūras un politiskā dimensija. (2 stundas)
2.Medijpratības loma un ietekme uz valsts un sabiedrības attīstību. (2 stundas)
3.Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas paradumi un sabiedrības vajadzības. (2 stundas)
4.Medijpratības loma un dezinformācija. Medijpratība kā informatīvās telpas aizsardzības elements. (2 stundas)
5.Samērīgums starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem. (2 stundas)
6.Mediju vides kvalitāte, ētika un atbildīgums. Latvijas mediju politikas pamatprincipi. Mediju vides drošumspēja. (2 stundas)
7.Viltus ziņas. Nepatiesi ziņojumi un manipulatīvi izplatīta informācija. Lielo datu izmantošanas radītie sarežģījumi. (2 stundas) 8.Starptautisko organizāciju izstrādātās rekomendācijas medijpratības attīstībā. Medijpratība un informācijas pratība. (UNESCO, Eiropas Savienība Padome). (2 stundas)
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Ieskaite ar atzīmi. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem:
1)Medijpratība un informācijas pratības jēdzieni, platformu sabiedrības būtība, to klasifikācija un veidi. (1.kontorldarbs - 20%);
2)Tehnoloģiskais un digitālais progress mediju attīstībā, medijpratību loma un ietekme uz valsts un sabiedrības attīstību. (2.kontorldarbs - 20%);
3)Diskusija par mediju satura lietošanas paradumiem un sabiedrības vajadzībām, medijpratību un dezinformāciju, informatīvās telpas aizsardzības elementiem; (1.diskusija - 10%);
4)Diskusija par datu aizsardzības pamatprincipiem, samērīgums starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem. (1.diskusija - 10%);
5)Referāta sagatavošana un prezentēšana (referāts – 40%).

Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Spēj ne tikai pārzināt teorētiskās pieejas un jēdzienus, metodoloģiju to analīzē, bet arī pielietot ar medijpratību un informācijas pratību saistītu problēmu risināšanā. Literatūras studijas, referāta un prezentācijas veidošana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studentiem jāsagatavojas diviem kontoldarbiem (40%), divām diskusijām (20%), jāsagatavo referāts un prezentācija (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
Pamatliteratūra
1.Dijck J., Poell T., Wall M. The Platform Society. New York: Oxford University Press. , 2018. 226 p.
2.Lupton D. Digital Sociology. New York: Routledge. , 2015. 236. p.
3.MacArthur J.D., MacArthur T. Education and Social Media: Toward a Digital Future. Cambridge: The MIT Press. 2016. [Tiešsaiste]. E-grāmata LLU FB datubāzē EBSCOhost eBook Academic Collection Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1237999&site=ehost-live&scope=site
4. Digital Methods for Social Science. Editors: H. Snee, C.Hine, Y.Morey, S.Roverts, H.Watson. London: Palgrave Macmillan. 2016. 234. p. Pieejams: https://link.springer.com/book/10.1057%2F9781137453662
5.Manovičs Ļ., Jauno mediju valoda. 2006. Rīga: Jauno mediju kultūras centrs. 373 lpp. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://gramatas.lndb.lv/periodika2-viewer/#issue:646647
6.Nithingale V., Ross K. Critical readings: Media and the Audiences. London: Open University Press, 2003. 324 p.
7.Srnicek N. Platform Capitalism. [tiešsaiste] 2017. Cambridge: Polity Press. 171 p. [skatīts 16.12.21.] Pieejams: https://mudancatecnologicaedinamicacapitalista.files.wordpress.com/2019/02/platform-capitalism.pdf
8.Scmidt A. F. Crowd Design: From Tools for Empowerment to Platform Capitalism. 2017. [Tiešsaiste]. [skatīts 16.12.21.]. E-grāmata LLU FB datubāzē EBSCOhost eBook Academic Collection Pieejams: Pieejams: https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/ehost/detail/detail?vid=6&sid=975cb982-c068-483a-99d1-33408e8dd79a%40redis&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=2103345&db=e000xww
https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=2103345&site=ehost-live Comunello F., Mulargia S. Social Media in Earthquake-Related Communication: Shake Networks. UK: Emerald Publishing Limited. 2018. [skatīts 16.12.21.] [Tiešsaiste]. E-grāmata LLU FB datubāzē EBSCOhost eBook Academic Collection. Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1713018&site=ehost-live&scope=site https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1713018&site=ehost-live
Papildliteratūra
Papildliteratūra
1.Freibergs, V. Mapping Media Literacy in Latvia: National summary. In: Mapping of media literacy practices and actions in EU-28. European Audiovisual Observatory. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. 2016, p. 274–284. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://rm.coe.int/1680783500
2.Rožukalne, A., Skulte, I., & Stakle, A. Media Education in the Common Interest: Public Perceptions of Media Literacy Policy in Latvia. Central European Journal of Communication, 2020. 13(2), 2020, 202 – 229. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://wuwr.pl/cejc/article/view/11605/10541
3. Life with COVID-19: Evaluation of Overcoming the Coronavirus Crisis in Latvia and Recommendations for Societal Resilence in the Future. 2020. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://www.rsu.lv/en/project/life-with-covid-19
4.Eiropas Parlamenta pētījums. Jauni aspekti un problēmas patērētāju tiesību aizsardzības jomā. 2020. [Tiešsaiste].
5.Riga Stradiņš University. Collection of Scientific Papers: Research Articles 2008: Economics. Communication. Politics. Sociology. Social policy and social work. Law. Riga: RSU, 2008. 191. p.
6.Srnicek N. The Challenges of Platform Capitalism: Understanding the Logic of a New Business Model. [skatīts 16.12.21.] [Tiešsaiste]. Pieejams: https://www.researchgate.net/publication/315634428_The_challenges_of_platform_capitalism_Understanding_the_logic_of_a_new_business_model https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/newe.12023
Periodika un citi informācijas avoti
Periodika un citi informācijas avoti
1.ES Padome. Padomes secinājumi par medijpratību pastāvīgi mainīgā pasaulē (2020/C 193/06) [Tiešsaiste]. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XG0609(04)&from=PT
2.Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome. Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas paradumiem un sabiedrības vajadzībām. 2020. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://www.neplpadome.lv/lv/sakums/academia/petijumi.html https://www.neplpadome.lv/lv/assets/documents/Petijumi/P%C4%93t%C4%ABjums_par_Latvijas_iedz%C4%ABvot%C4%81ju_medijprat%C4%ABbu_un_mediju_satura_lieto%C5%A1anas_paradumiem_2021.pdf 3.Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome. Pētījums par Latvijas iedzīvotāju interesēm, dienaskārtību un uzticēšanos medijiem 2018. [Tiešsaiste]. Pieejams: https://www.neplpadome.lv/lv/assets/documents/Petijumi/Mediju_lieto%C5%A1ana_atskaite_08.2018_%20(002).pdf
Piezīmes
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmai „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”