Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Tautas attīstība |
Kursa kods | Soci6003 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Zinātnes apakšnozare | Lietišķā socioloģija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 12 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 12 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 57 |
Kursa apstiprinājuma datums | 30/09/2020 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. soc., asoc. prof. Līga Paula |
|
Priekšzināšanas | |
PolZ5010, Publiskais un nevalstiskais sektors Soci5014, Attīstības programmas Soci5042, Sociālā labklājība Soci6014, Dzīves kvalitātes izpēte |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa mērķis ir attīstīt izpratni par tautas attīstības koncepcijas būtību un tās nozīmi dažādu sabiedrības dzīves jomu politikās gan Latvijā, gan pasaules kontekstā. Studiju kursā tiek padziļināta izpratne par tautas attīstības koncepcijas pamatprincipu izmantošanas un analīzes iespējām sabiedrībai svarīgu jomu (piemēram, izglītība, nodarbinātība, veselība, vides ilgtspēja, dzimumu līdztiesība, cilvēktiesības, sociālā politika, pilsoniskā un politiskā līdzdalība, demokrātiska pārvaldība) politikas veidošanā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas. Padziļinātas zināšanas par tautas attīstības koncepciju un tās izmantošanu sabiedrībai svarīgu jomu ilgtspējīgas attīstības veicināšanā, izpratne par tautas attīstības dimensiju vērtēšanas kritērijiem un indikatoriem (patstāvīgie darbi). Prasmes. Prot analizēt nozaru attīstības politikas dokumentus (patstāvīgie darbi), prot identificēt problēmsituācijas un rast risinājumus, izmantojot nozaru datu bāzes un statistiku lēmumu pamatošanai (patstāvīgie darbi), spēj atbildīgi, iekļaujoties laikā, pildīt uzdevumus, kā arī pamatoti, kritiski un argumentēti skaidrot savu viedokli (patstāvīgie darbi, eksāmens), spēja līdzdarboties grupu darbā un diskusijās (eksāmens). Kompetence. Spēj analizēt politikas dokumentus un izstrādāt argumentētus priekšlikumus nozaru politikas pilnveidei, izmantojot tautas attīstības pieejas principus (patstāvīgie darbi, eksāmens). | |
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās (12 stundas):
1.Tautas attīstības koncepcija un tautas attīstības mērīšana. – 2 stundas 2.Valsts un publiskā sektora loma tautas attīstībā. – 1 stunda 3.Tautas attīstība un cilvēktiesības. – 1 stunda 4.Tautas nabadzība un nevienlīdzība. – 1 stunda 5.Ilgtspējīga sabiedrības attīstība. – 1 stunda 6.Izglītības un nodarbinātības loma tautas attīstībā. – 1 stunda 7.Veselība un tautas attīstība. – 1 stunda 8.Globalizācijas ietekme uz tautas attīstību. – 1 stunda 9.Dzimumu līdztiesība un tautas attīstība. – 1 stunda 10.Cilvēkdrošības aspekti tautas attīstībā. – 1 stunda 11.Attīstības sadarbība. – 1 stunda Praktisko darbu un semināru saraksts (12 stundas) 1.1. patstāvīgais darbs: Tautas attīstības pārskatu analīze. – 2 stundas 2. Demokrātiskas pārvaldības indikatoru analīze. – 1 stunda 3. 2. patstāvīgais darbs: Modernā verdzība un tās izpausmes formas. Situācijas analīze Latvijā un pasaulē. – 2 stundas 4. Sabiedrības ietekme uz vidi, ekoloģiskā pēda. – 1 stunda 5. Izglītība un darba tirgus: izaicinājumi Latvijā un pasaulē. – 2 stunda 6. Sabiedrības veselība Latvijā. – 1 stunda 7. Globalizācija un kultūra: UNESCO Pasaules mantojums. – 1 stunda 8. 3. patstāvīgais darbs: Cilvēkdrošības aspekti Latvijā un pasaulē. – 2 stundas 9. Latvijas līdzdalība attīstības sadarbības programmās. – 1 stunda Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Eksāmens. Gala vērtējums ir akumulējošs par trīs patstāvīgajiem darbiem (60%) un sekmīgi nokārtotu eksāmenu (referāts par tautas attīstības tematiku un tā prezentācija - 40%). Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Literatūras studijas patstāvīgo darbu un referāta sagatavošanai par tautas attīstības tematiku. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Maģistrantiem jāsagatavo trīs patstāvīgie darbi (60%), jāsagatavo un eksāmena laikā jāprezentē referāts par tautas attīstības tematiku (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. | |
Obligātā literatūra | |
1.An Introduction to the Human Development and Capability Approach: Freedom and Agency. Eds. S. Deneulin, L. Shahani. Ottawa: Human Development and Capability Association, 2009. Pieejams: https://www.idrc.ca/en/book/introduction-human-development-and-capability-approach-freedom-and-agency
2.Latvija. Pārskats par tautas attīstību (kopš 1995. gada). Pieejams: https://www.lu.lv/zinatne/programmas-un-projekti/citi-projekti-un-petijumi/tautas-attistibas-parskata-projekts/ 3.UNDP. Human Development Report (kopš 1990. gada). Pieejams: http://hdr.undp.org/en/global-reports 4.Alkire S. Human Development: Definitions, Critiques, and Related Concepts. Pieejams: http://www.ophi.org.uk/human-development-definitions-critiques-and-related-concepts/ 5.Readings in Human Development. Concepts, Measures and Policies for a Development Paradigm. Eds. S. Fukuda-Parr A.K. Shiva Kumar. New Delhi [etc]: Oxford University Press, 2003. 6.Cilvēkdrošība Latvijā un pasaulē: no idejas līdz praksei. Red. Ž. Ozoliņa. Rīga: Zinātne, 2012. 463 lpp. 7.Blewitt J. Understanding Sustainable Development. Third Edition. New York, NY: Routledge, 2018. 418 p. ISBN: 978-1-138-20595-6 |
|
Papildliteratūra | |
1.Anča, G. (et al.) (2002). Tautas attīstība: mācību līdzeklis. Rīga: Jumava, 267 lpp.
2.Costanza R. Addicted to Growth: Societal Therapy for a Sustainable Wellbeing Future. London; NY: Routledge, 2023. 136 p. ISBN: 978-1-032-00334-4 3.Jaunas pieejas sociālās attīstības mērīšanā: cilvēki, teritorijas, pašvaldības. Zin. red. A. Zobena, I. Ijabs. Rīga: Latvijas Universitāte, 2015. 390 lpp. Pieejams: http://www.szf.lu.lv/fileadmin/user_upload/szf_faili/Petnieciba/sppi/tautas/Soc_attistibas_merishana.epub 4.Inovatīvi risinājumi ceļā uz ilgtspēju: sabiedrība, ekonomika, vide. Zin. red. A. Zobena. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018. 296 lpp. Pieejams: http://www.sustinno.lv/userfiles/sustinno-gramata-A-final(1).pdf |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Journal of Human Development and Capabilities. London: Routledge. ISSN 1945-2837. Pieejams: https://www.tandfonline.com/toc/cjhd20/current
2.World Development. Qubec, Monreal: World development Editorial Office. ISNN 0305-750X. Pieejams: https://www.journals.elsevier.com/world-development 3.The Universal Declaration of Human Rights. Pieejams: https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/index.html 4.International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. Pieejams: https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CESCR.aspx 5.ICCPR. Pieejams: International Covenant on Civil and Political Rights, G.A. res. 2200A 6.UN. The 17 goals. Pieejams: https://sdgs.un.org/goals |
|
Piezīmes | |
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija” |