Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Neaktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Izglītības ekoloģija(Dok)
Kursa kods PedaD039
Zinātnes nozare Pedagoģija (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 9
Kopējais stundu skaits kursā 243
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 32
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 179
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. paed., Irēna Katane

Priekšzināšanas
ValoD001, Svešvalodas speckurss - angļu valoda
ValoD002, Svešvalodas speckurss - vācu valoda
PedaD041, Izglītības pētījumu metodoloģija
Kursa anotācija
Izglītības ekoloģijā ir iekļauts ekoloģiskās paradigmas un pieejas pamatojums, analīze un izvērtējums izglītībā un pētniecībā; izglītības ekoloģijas attīstības vēsture; cilvēka/sociālo sistēmu attīstības un izglītības ekoloģija; ekosofija/dziļā ekoloģija un vides izglītība; sistēmiskā, daudzdimensionālā un holistiskā pieeja izglītības ekoloģijā; vides modeļu daudzveidība; izglītība ilgstpējīgai attīstībai un izglītības ilgtspējīga attīstība. Izglītības vides pieejamība mūžizglītībai. Doktorantu studijas sastāv no pārskata lekcijām, semināriem, patstāvīgām studijām.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas par izglītības ekoloģiju kā starpdisciplināru pētījumu virzienu. Prasmes: 1) studēt, analizēt un izvērtēt zinātnisko literatūru par ekoloģisko paradigmu un ekoloģisko pieeju izglītībā un pedagoģijas zinātnē, 2) izmantot ekoloģisko pieeju pedagoģiskajā/akadēmiskajā darbībā un pētniecībā. Kompetences: zinātniskajā darbībā spēj lietpratīgi un radoši izmantot izglītības ekoloģijā iegūtās zināšanas un prasmes, t.sk. spēj radoši, sistēmiski un holistiski domāt, pētāmo problēmu saistot ar dažādiem vides kontekstiem, izmantojot pārneses, meklējot, analizējot, izvērtējot, adaptējot un tālāk attīstot problēmu inovatīvos risinājumu modeļus, veidus, respektējot un izmantojot izglītības ekoloģijas metodoloģisko bāzi.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Ievads. Izglītības ekoloģija kā starpdisciplinārs pētījumu virziens. Seminārs.
2 Izglītības ekoloģijas attīstības vēsture. Seminārs.
3 Ekoloģiskā paradigma un ekoloģiskā pieeja izglītībā. Seminārs.
4 Ekoloģiskās pieejas principi. Seminārs.
5 Ekosofija/dziļā ekoloģija saistībā ar vides izglītību un ekoloģisko audzināšanu. Seminārs.
6 Cilvēka attīstība izglītības vidē kā izglītības ekoloģijas apakšvirziens. Seminārs.
7 Sistēmiskā pieeja izglītības ekoloģijā, t.sk. daudzlīmeņu izglītības vides modeļu izstrādē.Seminārs.
8 Daudzdimensionālā un daudzkontekstu pieeja izglītības vides modeļu izstrādē. Seminārs.
9 Dabatbilstības, kultūratbilstības un pašdarbības principi pedagoģijā saistībā ar daudzdimensionālo pieeju. Seminārs.
10 Izglītības vides daudzfunkcionalitāte, atvērtība un pieejamība mūžizglītības kontekstā. Seminārs
11 Sociālo sistēmu attīstība izglītības vidē kā izglītības ekoloģijas apakšvirziens. Seminārs.
12 Sinerģētiskā paradigma saistībā ar sistēmisko domāšanu izglītības ekoloģijā. Seminārs.
13 Pašorganizējoša, pašattīstoša un pašvērtējoša izglītības vides sistēma mainīgā vidē. Bifurkācija.Fluktuācija. Seminārs.
14 Izglītība ilgtspejīgai attīstībai. Seminārs.
15 Izglītības ilgtspējīga attīstība. Seminārs. 16 Izglītības koncepcijas kopienas, organizācijas, sabiedrības u.c. attīstībai izglītības ekoloģijas skatījumā. Seminārs.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
•Jāsagatavo studētās zinātniskās literatūras (monogrāfijas, zinātnisko rakstu kopuma) analītiski izvērtējoša prezentācija ar atsaucēm tekstā un bibliogrāfijas sarakstu izglītības ekoloģijas jomā.
•Zinātniski jāpamato ekoloģiskās pieejas izmantošanas perspektīvas sava promocijas darba temata ietvaros:
‐jāizstrādā studiju darbs - teorētiskais pētījums par izvēlēto tematu izglītības ekoloģijas jomā, t.sk. par ekoloģisko pieeju promocijas darbā (apjoms: 25 lpp.); ‐jāsagatavo referāta prezentācija un publiski tas jāaizstāv promocijas eksāmena laikā.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Doktorantiem tiek plānotas un vadītas lekcijas un piedāvātas arī individuālās konsultācijas, lai veicinātu patstāvīgos teorētiskos pētījumus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
•Piedalīšanās lekcijās.
•Padziļinātas patstāvīgas teorētiskās studijas izglītības ekoloģijā sava promocijas darba ietvaros.
•Teorētisko pētījumu visu prasību izpilde, t.sk. referāta laicīga iesūtīšana 3 dienas pirms promocijas eksāmena un tā sekmīgs vērtējums. Promocijas eksāmens.
Obligātā literatūra
1. Beach J.M. The Ecology of Education. Dare to Know: An Inquiry into Human Experience, Education and Enlightenment, 2011. Pieejams http://jmbeach.blogspot.com/2011/05/ecology-of-education.html 2. Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press, 1979/2015. 352 p. Pieejams https://khoerulanwarbk.files.wordpress.com/2015/08/urie_bronfenbrenner_the_ecology_of_human_developbokos-z1.pdf 3. Briede B., Pēks L. Ekoloģiskā pieeja izglītībā. Jelgava, Latvijas Lauksaimniecības universitāte, 2011. 160 lpp. 4. Broks A. Izglītības sistemoloģija. Rīga: RaKa, 2000. 5. Cowie B., Khoo E. An Ecological Approach to Understanding Assessment for Learning in Support of Student Writing Achievement [tiešsaiste]. 2018. [Skatīts 14.01.2019.] Pieejams https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2018.00011/full 6. Fulans M. Pārmaiņu spēki. Izglītības reformu virzieni. Rīga:Zvaigzne ABC, 1999. 167 lpp. 7. Fullan M. Change theory: A force for school improvement. Copyright Centre for Strategic Education, Victoria, 2006. 8. Katane I. Paradigmas Latvijas izglītības vidē mūsdienās. Jelgava: LLU TF IMI, 2007. 117 lpp. Sērija „Izglītības ekoloģija”. 9. Katane I. No ekoloģiskās paradigmas līdz vides modelim izglītības pētniecībā. Jelgava, 2007. 239 lpp. Sērija „ Izglītības ekoloģija”. 10. Katane I., Pēks L. Izglītības ekoloģija: starpdisciplinārs virziens izglītības pētniecībā. Jelgava: LLU, IMI, 2006. Sērija "Izglītības ekoloģija". 11. Kersh N., Evans K. Lifelong Learning and Vocational Education and Training: Towards Understanding the Influence of Societal Ecosystems on Learning across the Lifespan. Vienna: UCL Institute of Education, 2018. Pieejams https://ec.europa.eu/social/vocational-skills-week/sites/evsw/files/07_11_2018_natalia_kersh_lifelong_learning_and_vocational_education_and_training_towards_understanding_the_influence_of_.pdf 12. Sterling S. Sustainable Education. Bristol: Green Books for the Schumacher Society 13. Ness A., Heukelands P.I. Dzīves filozofija. Personīgas pārdomas par jūtām un prātu. Rīga: Norden AB, 2004. 14. Wensing E.J., Torre C.A. The Ecology of Education: Knowledge Systems for Sustainable Developmen and Sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 2009, 11 (1), p. 3-17. 15. Митина А.М. Дополнительное образование взрослых за рубежом. Концептуальное становление и развитие. Москва: Наука, 2004.
Papildliteratūra
1. Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development. Harvard University Press, 1996. 352 p. ISBN-10: 0674224574. Pieejams: http://www.amazon.com/Ecology-Human-Development-Experiments-Nature/dp/0674224574/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1307873130&sr=8-1 2. Katane I., Kalniņa I. Skolēnu personības konkurētspējas attīstība neformālās komercizglītības vidē. Jelgava: LLU, 2010. 331 lpp. ISBN 978-9984-48-028-2 3. Marten G.G. Human Ecology. Publisher: EarthScan, 2001. 256 p. ISBN-10: 9781853837142. Pieejams: http://www.amazon.com/Human-Ecology-Gerald-G-Marten/dp/1853837148/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1307873130&sr=8-6
Periodika un citi informācijas avoti
1. Human Ecology. Online ISSN: 1572-9915. Pieejams: http://www.springer.com/social+sciences/archaeology+%26+anthropology/journal/10745 2. Journal of Human Ecology. Online ISSN 0970-9274. Pieejams: http://www.krepublishers.com/02-Journals/JHE/JHE-00-0-000-000-1990-Web/JHE-00-0-000-000-1990-1-Cover.htm 3. Journal of Cross-Cultural Psychology. Online ISSN: 1552-5422. Piejams: http://jcc.sagepub.com/
Piezīmes
Pētījuma virziena speckurss TF pedagoģijas doktora studiju programmā 3. kursa 5. semestrī pilna un nepilna laika studijās. Studiju kursa noslēgumā promocijas eksāmens.