Kursa kods ValoB010
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareValodniecība un literatūrzinātne
Kopējais stundu skaits kursā
Lekciju stundu skaits0
Semināru un praktisko darbu stundu skaits32
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums15.02.2024
Atbildīgā struktūrvienībaValodu centrs
Dr. paed.
Studiju kursa mērķis ir pilnveidot studējošo svešvalodas (angļu) zināšanas un prasmes, akcentējot ar informāciju tehnoloģijām saistītu terminoloģiju, kas nepieciešamas profesionālās un zinātniskās literatūras lasīšanai, interpretēšanai un izvērtēšanai, procesu skaidrošanai un salīdzināšanai, informācijas izklāstīšanai, argumentētai diskusijai starptautiskā profesionālā un akadēmiskā vidē, kā arī saziņai ar ārvalstu studentiem, speciālistiem un docētājiem.
Zināšanas: izprot datorzinātnē lietotu terminoloģiju, saīsinājumu izmantošanu. Studenti apguvuši terminus šādās jomās: 1) studijas universitātē, studiju līmeņi un programmas, starpkultūru komunikācija, IKT izglītība un karjera, e-apmācība, elektroniskais pasts un tūlītēja ziņojumapmaiņa – pirmais kontroldarbs par terminoloģiju; 2) datoru tipi, personālais dators, datoraparatūra, ievadierīces, izvadiekārtas, datu glabāšana – otrais kontroldarbs par terminoloģiju.
Prasmes: 1) spēj izmantot svešvalodu informācijas meklēšanai un prezentēt patstāvīgā darba rezultātus; 2) spēj tulkot un analizēt tehnisko un profesionālo tekstu
- praktisko darbu izpilde, mutvārdu prezentācija, patstāvīgais darbs.
Kompetence – informatīvā, komunikatīvā, profesionālā.
Studenti prot izmantot profesionālo terminoloģiju un komunikatīvās prasmes: rakstiski (tulkojumos, akadēmiskajā rakstīšanā) un mutiski (piedaloties diskusijās, uzstājoties ar prezentāciju)
- praktisko darbu izpilde, patstāvīgais darbs, mutvārdu prezentācija, komandas darbs.
Vērtēšana notiek katrā nodarbībā, regulāri pārbaudot izpildītos uzdevumus.
1. Studiju kursa prasības. Studijas universitātē, studiju līmeņi un programmas. Teksta analīze, dialogu veidošana. 2h
2. Starpkultūru komunikācija. Kultūru atšķirības. Pieklājība. Lomu spēle. 2h
3. Starpkultūru komunikācijas prasmes. Prezentācijas grupās. 2h
4. CV un motivācijas vēstule. Lietišķās komunikācijas elementi. 2h
5. IKT izglītība un karjera. IKT jomas profesijas. Terminu vārdnīcas veidošana katrai tēmai. 2h
6. E-apmācība (e-learning). Interaktīvas mācību iespējas. Mutvārdu prezentācijas, komandas darbs. 2h
7. Komunikācija. Elektroniskais pasts un tūlītēja ziņojumapmaiņa (instant messaging). Teksta analīze un praktisko darbu izpilde. 2h
8. Datora izmantošanas priekšrocības. Datora izmantošanas iespēju ierobežojumi. Viedokļu izteikšana, diskusija. 2h
9. Pirmais kontroldarbs par terminoloģiju. 2h
10. Datoru tipi. Personālais dators. Terminoloģija. Grupu diskusijas. 2h
11. Datoraparatūra. Terminoloģija. Teksta analīze, praktisko darbu izpilde. 2h
12. Ievadierīces: (input devices). Terminoloģija. Teksta analīze, praktisko darbu izpilde. 2h
13. Izvadiekārtas: (output device). Terminoloģija. Teksta analīze, praktisko darbu izpilde. 2h
14. Atmiņa. Datu glabāšana. Vārdu veidošana: gramatika. Skaļā lasīšana: izruna, intonācija. 2h
15. Otrais kontroldarbs par terminoloģiju. 2h
16. Studiju kursa vielas atkārtošana, studentu pašvērtējums, diskusija. 2h
Pārbaudes veids – ieskaite ar atzīmi. Studentiem semestra laikā sekmīgi jānokārto divi kontroldarbi par terminoloģiju, jāuzstājas ar prezentāciju, savlaicīgi jāiesniedz mājas darbi par lietišķo saraksti. Kavēto nodarbību skaits nepārsniedz 20%.
Patstāvīgie darbi un uzdevumi:
• patstāvīgie darbi ir profesionālo tekstu tulkošana, analīze un praktisko darbu izpilde. Patstāvīgo darbu mērķis ir attīstīt studentu prasmes svešvalodas izmantošanā informācijas meklēšanai un profesionālo tekstu analīzei, kā arī novērtēt zināšanas par datorzinātnē lietoto terminoloģiju un saīsinājumiem, tehnisko un profesionālo tekstu tulkošanu un akadēmisko plaģiātu;
• grupu darba mutvārdu prezentācija ir komandas darba rezultāts. Prezentācijas mērķis ir attīstīt prasmes svešvalodas izmantošanā informācijas meklēšanai, mutvārdu prezentācijām, komandas darbam; informatīvo, komunikatīvo un profesionālo kompetenci, kā arī novērtēt zināšanas par datorzinātnē lietotu terminoloģiju un prezentāciju veidošanu.
Kumulējošais vērtējums ieskaitē veidojas no atsevišķiem vērtējumiem divos kontroldarbos (50%) un mutvārdu prezentācijas vērtējuma (50%). Students sekmīgu atzīmi par kontroldarbu var iegūt, ja vismaz 70% atbilžu ir pareizas. Mājas darbiem jābūt ieskaitītiem.
1. Ellederova E. English for Information Technologies. Masaryk university press, 2020. 198 p. ISBN: 9788021458369
2. Olejniczak M. English for Information Technology. Pearson Longman, 2011. 79 p. ISBN: 9781408269961
3. Hill D. English for Information Technology: Level 2. Pearson Education ESL, 2013. 80 p. ISBN: 9781408269909
4. Glendinning E., McEwan J. Oxford English for Information Technologies. Second Edition. Oxford University Press, 2014. 222 p. ISBN: 9780194574921
1. Esteras S.R. Infotech: English for computer users. 4th Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. 168 p. ISBN: 9780521702997
2. McNair A., Smallwood F.G.I. Language for Study: Level 3. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. 186 p. ISBN 9781107681101
1. Downing D. et al. Dictionary of Computer and Internet Terms. Barron's Educational Series, Inc., 2012. 592 p. ISBN: 9780764147555
2. English for Information Technology [Tiešsaiste] [Skatīts 13.02.2024.] Pieejams: http://www.english4it.com/
3. Butterfield A., Ngondi, G. A Dictionary of Computer Science 7th edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. 326 p. ISBN: 9780199688975
Profesionālā angļu valoda I [Datorvadība un datorzinātne], [Informāciju tehnoloģijas ilgtspējīgai attīstībai]