Kursa kods VadZB002

Kredītpunkti 4

Uzņēmējdarbības plānošana

Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits18

Semināru un praktisko darbu stundu skaits26

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits64

Kursa apstiprinājuma datums19.12.2023

Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts

Kursa izstrādātājs

author prof.

Anita Auziņa

Dr. oec.

Priekšzināšanas

Ekon2079, Vienkāršā grāmatvedība

Ekon2081, Finanses un kredīts

Ekon2135, Nodokļu uzskaite

Ekon3080, Tirgus analīze un prognozēšana

Ekon3115, Tirgvedība

Ekon3116, Uzņēmuma finanšu vadība

VadZ1018, Biznesa informācijas menedžments

VadZ2028, Saimniekošanas mācība

VadZ4038, Vadīšana

VadZ4054, Riska vadība

Aizstātais kurss

VadZ4029 [GVAD4029] Uzņēmējdarbības plānošana

Kursa anotācija

Studenti iegūs teorētiskās zināšanas un izpratni par uzņēmējdarbības plānošanas būtību un metodoloģiju, kā arī praktiskās iemaņas biznesa plāna izstrādē. Pilnveidot kompetenci izmantot plānošanas pamatprincipus un metodes, lai veiktu uzņēmuma produkcijas/ pakalpojuma tirgus analīzi un noieta plānošanu, mārketinga aktivitāšu plānošanu, ražošanas procesu, organizatoriskās struktūras izveidi, kā arī riska faktoru analīzi un uzņēmuma finanšu plānošanu.
Studiju kursa mērķis - sniegt studentiem nepieciešamās zināšanas un prasmes uzņēmējdarbības plānošanas metodoloģijā un biznesa plāna izstrādē.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas
1.Zināšanas par uzņēmējdarbības plānošanas būtību un metodoloģiju – 1.kontroldarbs
2.Zināšanas un izpratne par biznesa plāna izstrādes mērķiem un uzdevumiem, galvenajām funkcijām, kā arī tā izstrādes gaitu – 2.kontroldarbs, praktiskie darbi
Prasmes
1.Prot pielietot plānošanas metodes biznesa plāna izstrādē - praktiskie darbi, eksāmens darbs (biznesa plāns)
2.Spēj, izmantojot apgūtās uzņēmējdarbības plānošanas teorētiskās zināšanas un prasmes, izstrādāt biznesa plāna daļas - praktiskie darbi, eksāmens darbs (biznesa plāns)
3.Prot atrast, izvērtēt un analizēt uzņēmējdarbības plānošanai nepieciešamo informāciju - praktiskie darbi
4.Prot izskaidrot un prezentēt citiem sava darba rezultātus - biznesa plāna prezentācija
5.Spēj pastāvīgi un atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus - praktisko darbu izpilde
Kompetence
1.Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas un prasmes kvalitatīva biznesa plāna izstrādē un realizācijā - praktiskie darbi, eksāmens darbs (biznesa plāns)
Spēj novērtēt un sniegt savus risinājumus kvalitatīva biznesa plāna izstrādē - diskusijas nodarbībās, biznesa plāna prezentācija

Kursa saturs(kalendārs)

Pilna laika klātienes studijās:
1.Uzņēmējdarbības plānošanas būtība, metodoloģijā. Biznesa ideju ģenerēšana (lekcija – 2 stunda)
2.Biznesa modelis (biznesa kanva) (lekcija – 1 stunda)
3.Biznesa plāna vispārīgs raksturojums, tā būtība (lekcija – 2 stundas)
4.Ražoto preču un pakalpojumu raksturojums (praktiskais darbs – 2 stundas)
5.Noieta tirgus pētījumi un analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
6.Konkurenti un konkurences priekšrocības (praktiskais darbs – 2 stundas)
7.Kontroldarbs - uzņēmējdarbības plānošanas būtība un metodoloģija (2 stundas)
8.Uzņēmuma un nozares raksturojums (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 3 stundas)
9.Mārketinga plāns (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 3 stundas)
10.Ražošanas plāns (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 4 stundas)
11.Organizatoriskais plāns (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
12.Kontroldarbs - biznesa plāna izstrādes metodoloģija (1 stunda)
13.Potenciālie riski (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 3 stundas)
14.Finanšu plāns un finansēšanas stratēģija (praktiskais darbs – 5 stundas)
15.Biznesa plāna prezentēšana (3 stundas)

Nepilna laika neklātienes studijās tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Eksāmens. Vērtējumu veido:
•1.kontroldarbs – uzņēmējdarbības plānošanas būtība un metodoloģija (20 %);
•2.kontroldarbs - biznesa plāna izstrādes metodoloģija (20%);
•biznesa plāna prezentācija (10%);
•eksāmena darbs – izstrādāts biznesa plāns (50%).

10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studentam patstāvīgi jāsagatavojas kontroldarbiem. Papildus veiktajiem praktiskajiem darbiem nodarbībās, jāveic biznesa plāna posmu izstrāde un prezentācijas sagatavošana.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Vērtējums - eksāmens - ir akumulējošā atzīme no studiju kursā sasniedzamo rezultātu novērtējumiem.

Obligātā literatūra

1. Entrepreneurship in Rural Areas through the production and exploitation of medicinal and aromatic plants: manual /D.M.Bobiţ, M.Ciufu, V.Ghinea,, L.Līcīte, A.Muška, L.Paula, D.Popluga u.c./ [Jelgava]: [Latvijas Lauksaimniecības universitāte], [2018] 255 lpp. ISBN 9789984482958.
2. Ščeulovs D., Plēgmans N. Atspēriena punkts veiksmīgai uzņēmējdarbībai. Mācību līdzeklis (uzņēmēja rokasgrāmata). Rīga: RTU izdevniecība, 2022. 128 lpp. ISBN: 978-9934-22-670-0
3. Muška A. Uzņēmējdarbības plānošana. Rīga: SIA KIF Biznesa komplekss, 2005, 93 lpp.
4. Alsiņa R., Gertners G. Uzņēmējdarbības plānošanas principi un metodes. Rīga: RTU, 2005, 47 lpp.
5. Saksonova S. Uzņēmuma darbības plānošanas paņēmieni. Mācību līdzeklis. Rīga: SIA Izglītības soļi, 2005, 105 lpp.
6. Barovs P. Biznesa plāni: kā tos uzrakstīt un īstenot. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests, 2008, 214 lpp.
7. Slavinska I. Uzņēmējdarbības plānošana un kontrole. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2003, 168 lpp.
8. Zariņa V, Strēle I. Finanšu plānošana uzņēmumā. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests, 2009, 105 lpp.

Papildliteratūra

1. No idejas līdz panākumiem. Alternatīvie finansējuma avoti. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests., 2009, 192 lpp.
2. Uzsākt biznesu. Autoru kolektīvs. Sērija: Lessons Learned, sarunas ar pasaules biznesa līderiem. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests, 2009, 104 lpp.
3. Vīksna A. Savs bizness. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests, 2009, 232 lpp.
4. Kā sasniegt rezultātus. Autoru kolektīvs. Sērija: Lessons Learned, sarunas ar pasaules biznesa līderiem. Rīga: Izdevniecība Lietišķās informācijas dienests, 2009, 104 lpp.
5. Morrison R. Organizational Planning and Analysis. Building the Capability to Secure Business Performance. UK: Kogan Page, 2022.367 p. ISBN: 978-3-3986-0581-7
6. Sustainable Business Model Innovation in Agri-firms. Halmstad University Press, 2023. 145 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Forbes. "SK Media" SIA. Forbes. Rīga : ISSN 1691-6018
2. The Economist. ISSN: 0013-0613
3. Harvard Business Review. ISSN 0017-8012

Piezīmes

Nozares profesionālās specializācijas kurss (B3 daļa) ESAF profesionālā bakalaura studiju programma „Komercdarbība un uzņēmuma vadība”