Kursa kods VadZ4082
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozareUzņēmējdarbības vadība
Kopējais stundu skaits kursā162
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits32
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98
Kursa apstiprinājuma datums16.02.2016
Atbildīgā struktūrvienībaZemes pārvaldības un ģeodēzijas institūts
Dr. oec.
Citi2002, Viesnīcu dienesti
CitiP023, Viesnīcu prakse
Ekon1001, Ekonomikas teorija
Ekon2017, Grāmatvedība II
Ekon3120, Tirgzinība
Studiju kursa ietvaros studenti iegūst izpratni par viesmīlības uzņēmumu vidi, to ietekmējošiem faktoriem. Studiju kursa ietvaros tiek izvērtēti kritēriji, kas nosaka viesmīlības uzņēmumu finanšu un uzņēmumā ražoto produktu izmaksu rādītājus. Tiek aprēķināta optimālā produktu cena izmantojot dažādas cenu veidošanas metodes, tiek izstrādāti ekonomiskās darbības plāni turpmākajiem periodiem.
• zināšanas – izpratne par optimālas cenas veidošanos viesmīlības uzņēmumu produktiem; zināšanas par viesmīlības uzņēmumu finanšu plānošanu un pārraudzību;
• prasmes - izprot viesmīlības uzņēmuma darbības kopsakarības; prot plānot, analizēt, izvērtēt viesnīcas un restorānu ekonomiskās darbības rādītājus; prot izvēlēties un pielietot racionālas un efektīvas informācijas iegūšanas, sistematizēšanas metodes viesmīlības uzņēmuma ekonomiskās darbības izvērtēšanai; prot sintezēt iegūto informāciju, sagatavot pārskatus, prezentācijas; prot veikt izmaksu analīzi, aprēķināt viesmīlības uzņēmuma produkta cenu;
• kompetences – spēj veikt viesnīcas un restorānu izejvielu un produktu tirgus analīzi, noteikt tirgus attīstības tendences un to ietekmējošos faktorus; spēj atklāt un analizēt aktuālas viesmīlības uzņēmuma darbības problēmas; spēj analizēt un izvērtēt viesnīcu un restorānu ekonomisko darbību.
1 Latvijas viesmīlības nozares ekonomiskās vides raksturojums.
2 Viesmīlības uzņēmuma produkta piedāvājuma raksturojums, tā ietekmējošie faktori.
3 Viesmīlības uzņēmuma produkta pieprasījuma raksturojums, tā ietekmējošie faktori.
4 Viesmīlības uzņēmumu ekonomiskās darbības raksturlielumi, to ietekmējošie faktori.
5 Konkurence viesmīlības nozarē, konkurentu izvērtējums.
6 Viesmīlības uzņēmuma produkta cena, to ietekmējošie faktori. Cenu veidošanas metodes viesnīcās un ēdināšanas uzņēmumos.
7 Viesnīcu darbības raksturojošie rādītāji. Noslogojuma rādītāji. Galvenie izmaksu posteņi.
8 Viesnīcu pakalpojumu cenas veidošanās, cenu diferenciācija.
9 Ieņēmumu apjoma uzlabošanas ietekmes faktori viesnīcā.
10 Ēdināšanas uzņēmuma darbības raksturojošie rādītāji. Noslogojuma rādītāji. Galvenie izmaksu posteņi.
11 Ēdienu cenas veidošanās. Cenu diferenciācija.
12 Ēdienkartes piedāvājuma analīze.
13 Ieņēmumu apjoma uzlabošanas ietekmes faktori ēdināšanas uzņēmumos.
14 Produktu virzīšana tirgū. Pārdošanas veicināšana.
15 Pakalpojumu kvalitātes nodrošināšana viesmīlības uzņēmumos. Pakalpojuma sniegšanas ķēde viesmīlības uzņēmumos.
16 Viesmīlības uzņēmumu pārvaldības veidi. Ķēdes. Ķēdes viesnīcas. Pārvaldības līgums. Franšīze.
Pie eksāmena kārtošanas tiek pielaisti studenti, kuri nokārtojuši visus 5 kontroldarbus, 3 mājasdarbus, izstrādājuši un prezentējuši referātu.
Lai students kvalitatīvi apgūtu studiju kursa vielu, starp kontroldarbiem jābūt vismaz vienas nedēļas starplaikam!
Ja visu pārbaudes darbu vidējā atzīme ir vismaz 7, tad studentam eksāmens nav jākārto (akumulējoša eksāmena vērtējuma iegūšana). Ja vidējā atzīme ir zemāka par 7, tad students kārto rakstisku eksāmenu.
1. Hofs K.G. Biznesa ekonomika. Rīga : Jāņa Rozes apgāds, 2002. 559 lpp.
2. Hayes D.K. Revenue Management for the Hospitality Industry. Hoboken, N.J.: Wiley, 2011. 512 lpp.
3. Rokasgrāmata ēdināšanas uzņēmumu vadītājiem. I. Millere, L. Medne, R.Riekstiņa-Dolģe u.c. Sastādījusi I. Millere. Jelgava: Latvijas Lauksaimniecības universitāte, 2007. 176 lpp.
4. The SAGE handbook of hospitality management. Edited by Brotherton B., Wood R.C. Los Angeles ... [etc.] : SAGE Publications, 2008. 555 lpp.
1. Bowie D., Buttle F. Hospitality marketing: an introduction. Oxford: Elsevier Butterworth Heinemann, 2004. 350 lpp.
2. Brotherton B., Wood R.C. The SAGE handbook of hospitality management. Los Angeles ... [etc.] : SAGE Publications, 2008. 555 lpp.
3. Lībermanis G. Peļņa un konkurence. Rīga: Kamene, 2003. 229 lpp.
1. Kapitāls: krāsains biznesa un ekonomikas žurnāls. Rīga: Lietišķās informācijas dienests. ISSN 1407-2505
2. Гостиница и ресторан: бизнес и управление = Hotel & restaurant: business and management: журнал для профессионалов.Москва: Международная ассоциация гостиниц и ресторанов (IH&RA).
3. Турбизнес: журнал для профессионалов. Москва: Турбизнес.
Obligātais kurss PTF studiju programmas "Ēdināšana un viesnīcu uzņēmējdarbība” pilna laika studentiem 7. semestrī.