Kursa kods VadZ3063

Kredītpunkti 3

Faktpratība

Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums22.09.2021

Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts

Kursa izstrādātājs

author pasn.

Elīza Līga Līdaka

MBA

Kursa anotācija

Studenti iegūst izpratni par faktpratības būtību, tās pamatprincipiem un nozīmi globālo sabiedrības attīstības izaicinājumu pārvarēšanā. Pārzina faktpratības instinktus (pēc zinātnieka Hansa Roslinga) un spēj atpazīt informācijas pārspīlējumus, lai pieņemtu saprātīgus spriedumus, kas balstīti uz faktiem. Pēc studiju kursa apguves students spēj pārbaudīt informācijas ticamību un atpazīt sazvērestības teorijas.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
1. Zināšanas par informāciju kā resursu, tā nozīmi, lomu un ietekmi uz mūsdienu sabiedrību – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs.
2. Zināšanas par faktpratības teorētiskajiem aspektiem, principiem, instinktiem un informācijas ticamību – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs.
3. Specializētas zināšanas par informācijas ticamības pārbaudes sistēmām – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs.
Prasmes:
1. Prasmes izmantot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, atpazīt informācijas pārspīlējumus un lieto uz faktiem balstītu pasaules redzējumu – patstāvīgais darbs.
2. Prasmes identificēt globālās vides un cilvēces attīstības problēmas un analizēt to ietekmējošos faktorus – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs.
3. Prasmes veidot ar faktiem pamatotu argumentāciju, lai analizētu informāciju, izmantojot zinātniskās datu bāzes – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs, grupu darbs.
4. Prot izskaidrot un prezentēt citiem sava darba rezultātus – patstāvīgais darbs, prezentācija.
5. Spēj atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus – patstāvīgais darbs.
6. Spēj sadarboties un komunicēt grupā – praktiskais grupu darbs, patstāvīgais darbs.
Kompetences:
1. Spēj atpazīt ticamu informāciju, lai veidotu uz faktiem balstītu pasaules izpratni – grupu diskusija.
2. Spēj definēt un raksturot globālus pasaules izaicinājumus, skaidrot tos ar faktiem, kas iegūti un pamatoti ar zinātniskām publikācijām – praktikais darbs, patstāvīgais darbs.

3. Pamatojoties uz teorētiskajām zināšanām, spēj instinktīvu reakciju aizstāt ar kritisku domāšanu – patstāvīgā darba prezentācija.

Kursa saturs(kalendārs)

1. Faktpratības jēdziens, būtība un nozīme. Faktpratības jēdziena skaidrojums, tā saistība ar citām zinātnēm. Informācijas plūsma, piramīda un tās līmeņi. Informācija kā ekonomiskais resurss. Faktos pamatota pasaules izpratne (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
2. Hansa Roslinga faktpratības instinkti. Plaisas, negativitātes, taisnes, baiļu, izmēra, vispārināšanas, likteņa, izolēšanas, vainas un steidzamības instinktu raksturojums, to lietošana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas).
3. Faktpratības nozīme uzņēmējdarbībā. Globalizācija. Globālā izpratne, tās nozīmē uzņēmējdarbības attīstības nodrošināšanai. Globālā statistika un datu izmantošana globalizētu tirgu izpratnei (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
4. Digitālā sabiedrība. Sabiedrības vēsturiska attīstība. Informācijas sabiedrība, tās negatīvās pazīmes un pasākumi to mazināšanai. Digitālā plaisa. Eiropas Savienības stratēģiskie dokumenti un stratēģija “Eiropa 2030” digitālās revolūcijas kontekstā. Pēcpatiesības jēdziens un nozīme (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda).
5. Informācijas avota izvērtēšana un ticamība. Viltus ziņu identificēšana, pārbaude un analīze, balstoties uz zinātniskiem informācijas avotiem. Grūti pārbaudāmas informācijas izvērtēšana. Attieksme pret informāciju un apziņa, kas ietekmē spriedumu un pieņēmumu skaidrību. Plašsaziņas līdzekļi un īstenības atspoguļošana (medijpratība). Implicīti un eksplicīti. Diskursa analīze (lekcija – 2 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
6. Datu analīze, ticamība un interpretācija. Statistisko informācijas avotu lietošana, datu interpretācija. Zinātnisko datubāžu lietošana datu ticamības pārbaudei (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas).
7. Faktu pārbaudes rīki. Dezinformācija sociālajos tīklos. Facebook ziņu lentes pārbaude. "Re:Baltica" faktu pārbaudes un sociālo tīklu laboratorija "Re:Check" (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda).
8. Informācijas uztvere sociālajos medijos. Uztveres kļūdas. Sarunas biedra uzmanības piesaistīšana. Sociālas problēmas un empātija. Emocionālās reakcijas. Autoritātes kļūdas. Primārais efekts. Aklās zonas efekts. Trešās personas efekts. Kognitīvā perspektīva. Objektivitāte. Starppersonu inteliģence. Iracionālas bailes un konstruktīva rīcība (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
9. Sazvērestības teoriju atpazīšana. Sazvērestības teoriju iezīmes, rašanās, izplatība. Preventīva vēršanās un atspēkošana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas).
10. Globālie sabiedrības attīstības izaicinājumi. Sociālie rādītāji un dzīves kvalitātes novērtējums (globāla pandēmija, finanšu sabrukums, klimata pārmaiņas, galēja nabadzība, iedzīvotāju skaita izmaiņas pasaulē, iedzīvotāju ienākumu izmaiņas). Maldīgi priekšstati. Galējības. Atspoguļojumi plašsaziņas līdzekļos (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda).
11. Viedokļu ietekmētāju mārketings un influenceru loma tirgū. Ietekmētāju mārketings. Ietekmētāju loma tirgū. Uzticamības sajūta un maldināšana. Sponsorēts saturs jeb “nopirktā realitāte”. Patērētāju tiesību aizsardzība. Ētika (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).

12. Komunikācija sociālajos tīklos. Sociālo kontu uzturēšana. Prezentēšanas prasmes. Runas māksla, retorikas paņēmieni un pārliecināšanas spējas (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas).

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Ieskaite ar atzīmi. Vērtējums veidojas no:
• 10 punkti par praktiskajiem darbiem - pasaules iedzīvotāju ienākumu līmeņi, influenceru loma tirgū, informācijas pasniegšana un sociālā uztvere;
• 40 punkti par ar patstāvīgi izstrādātu un prezentētu darbu– faktu pārbaude sociālajos tīklos/viltus ziņu identificēšana/sazvērestības teorijas;
• 40 punkti par patstāvīgi izstrādātu un prezentētu darbu – globālās cilvēces attīstības problēmas, uz faktiem balstīts, ietekmējošo faktoru raksturojums un analīze, izmantojot Hansa Roslinga “domāšanas rīkus”;
• 10 punkti par nodarbību apmeklējumu.
10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.

Praktiskie, patstāvīgie darbi un kontroldarbi iesniedzami tikai tiem paredzētajā laikā.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana un prezentēšana.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa vērtējums ir ieskaite ar atzīmi, ko veido akumulējošs vērtējums no studiju kursa novērtējumiem.

Obligātā literatūra

1. Roslings H., Roslings Ū., Roslinga-Rēnlunda A. Factfulness. Desmit iemesli, kāpēc situācija pasaulē šķiet sliktāka, nekā ir patiesībā. Rīga: Zvaigzne ABC, 2019. 336 lpp.
2. Cialdini R.B. Influence: Science and Practice. Fifth edition. Boston: Pearson Education, 2009. 259 p.
3. Smil V. Global Catastrophes and Trends: The Next Fifty Years. Cambridge: The MIT Press, 2008. 307 p.

4. Reller T. Elsevier publishing – a look at the numbers, and more. [tiešsaiste]. Pieejams: https://www.elsevier.com/connect/elsevier-publishing-a-look-at-the-numbers-and-more

Papildliteratūra

1. Kūlis M. Finis Veritatis? Par patiesību un meliem. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2021. 432 lpp.
2. Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2011.499 p.
Kahneman D. Thinking, fast and slow. London: Penguin books, 2012. 499 p.
3. Ellenberg J. How Not To Be Wrong. Penguin Group, 2014. 468 p.
4. Michel W. The Marshmallow Test. Random house, 2015. 336 p.
5. Ariely D. The Honest Truth About Dishonestly. HarperCollins, 2012. 304 p.

6. Gapminder fonda mājaslapa [tiešsaiste]. Pieejams: https://www.gapminder.org

Periodika un citi informācijas avoti

1. Re:Check. Re:Baltica faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības laboratorija [tiešsaiste]. Pieejams: https://rebaltica.lv/recheck/
2. Sazvērestības teoriju atpazīšana. [tiešsaiste]. Pieejams: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/fighting-disinformation/identifying-conspiracy-theories_lv

3. Constructive Institute. Journalism for tomorrow. [tiešsaiste]. Pieejams: https://constructiveinstitute.org

Piezīmes

Brīvās izvēles kurss, ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmai “Ekonomika” un citām studiju programmām.