Kursa kods TraZ4060
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareBūvniecības un transporta inženierzinātnes
Zinātnes apakšnozareSauszemes transports un infrastruktūra
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits8
Laboratorijas darbu stundu skaits8
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums07.02.2017
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
Dr. sc. ing.
Fizi2021, Fizika I
Fizi2022, Fizika II
TraZ4051, Spēkratu uzbūve
TraZ4057, Automobiļu un motoru teorija I
Studiju kursa mērķis: apgūt teorētiskās un praktiskās iemaņas automobiļu ekspluatācijas parametru noteikšanā. Automobiļu dinamiskuma, bremzēšanas, vadāmības, un stabilitātes parametru aprēķina metodes un to eksperimentālā noteikšana, pielietojot mūsdienu tehnoloģijas iespējas, izmantojama arī dažādu transporta nozares inženiertehnisko speciālistu praktiskajā darbībā.
1. Zināšanas - studenti iegūst teorētiskās zināšanas par iekšdedzes motoru cikliem, motoru darba parametriem un motoru izmēģināšanu. Pārzina uz automobiļa pārgājības, vadāmības un stabilitātes parametrus, to pielietojumu un kopsakarību - 1. teorijas kontroldarbs.
2. Prasemes - studenti spēj izmantot iegūtās zināšanas, veicot motora termodinamisko aprēķinu un izvērtējot motora efektivitāti. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par jautājumiem saistībā ar motora parametru izmaiņām. Spēj eksperimentāli noteikt aotomobiļa pārgājības un stabilitātes parametrus un ar tiem saistītos aprēķinus – laboratorijas darbi.
3. Kompetences - students spēj definēt un analizēt motora pamatparametru izmaiņas iemeslus, pamatot pieņemtos lēmumus un integrēt citās jomās un studiju kursos iegūtās zināšanas. Spēj patstāvīgi veikt automobiļa ekspluatācijas parametru aprēķinus - mājas darbi, 2. uzdevumu kontroldarbs.
1. Automobiļa vadāmības parametri. (2h)
2. Automobiļa kustības kinemātika pagriezienā ar nedeformējamām riepām. (2h)
3. Uz automobili pagriezienā darbojošies spēki. (2h)
4. Sānnovirzes jēdziens. Sānnovirzes koeficients. (2h)
5. Vadāmo riteņu stabilizācija. (2h)
6. Automobiļa kustība pagriezienā ar deformējamiem riteņiem. (2h)
7. Autovilciena kustības kinemātika pagriezienā. (2h)
8. Autovilciena kustība pagriezienā atkarībā no ģeometriskajiem izmēriem. (2h)
9. Ekspluatācijas un konstruktīvo faktoru ietekme uz automobiļa vadāmību un stabilitāti. (2h)
10. Automobiļa stabilitāte un noturība. (2h)
11. Automobiļa garenstabilitātes un garennoturības parametri. (2h)
12. Automobiļa šķērssabilitāte un škērsnoturība. (2h)
13. Pagriežamības noteikšanas eksperimentālās metodes. (2h)
14. Automobiļa gaitas laidenums. (2h)
15. Atsperotās masas. Atsperu raksturlielumi. (2h)
16. Automobilis kā svārstību sistēma. (2h)
Rakstisks eksāmens. Eksāmena uzdevumā ietilpst divi teorētiskie jautājumi un viens uzdevums.
Visiem kontroldarbiem un mājas darbiem jābūt ieskaitītiem
Gatavošanās kontroldarbiem un laboratorijas darbiem.
2 mājas darbi tiek sagatavoti un iesniedzami papīrformātā. Ieskaitīti tiek mājas darbi, kuros vismaz 60% uzdevumu atrisināti pareizi.
Studiju kurss tiek ieskaitīts, ja eksāmenā iegūta atzīme no 4-10.
Ja visos kontroldarbos atzīme ir 8 vai augstāka, students var iegūt akumulējošo vērtējumu eksāmenā. Vērtējums ir vidējais no kontroldarbos saņemtajām atzīmēm.
1. Berjoza D. Automobiļu teorija. Metodiskie norādījumi kursa darba izstrādei, uzdevumi un laboratorijas darbi. Jelgava: LLU 2007. 54 lpp.
2. Berjoza D. Automobiļu teorija. Mācību grāmata. Jelgava: LLU, 2008. 200 lpp.
3. Bonnick A. Automotive Science and Mathematics London, Routledge: 2011, 265 p.; ISBN: 978-0-7506-8522-1
4. Karnopp D. Vehicle Stability, California, USA: 2004, 331 p. ISBN: 0-8247-5711-4
1. Gerigk P. und andere. Kraftfahrzeugtechnik Tabellenbuch. Deuchland: Westermann, 2007. 465 S.
2. Bonnick A. Automotive Science and Mathematics. Amsterdam ... [etc.]: Elsevier. 2008. 241 p.
3. Automotive Handbook. 7-th edition. Plochingen: Robert Bosch GmbH, Bently publishers, 2007. 1196 p.
Obl. TF akadēmiskās bakalaura studiju programmas Lauksaimniecības inženierzinātne.