Kursa kods TraZ3024
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozareBūvniecības un transporta inženierzinātnes
Zinātnes apakšnozareSauszemes transports un infrastruktūra
Kopējais stundu skaits kursā162
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Laboratorijas darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98
Kursa apstiprinājuma datums07.02.2017
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
Dr. sc. ing.
TraZ4025, Autoelektroiekārtas
TraZ4051, Spēkratu uzbūve
Studiju kursa mērķis ir apgūt automobiļu tehniskās apkalpošanas pamatus, jēdzienus, to izskaidrojumu, dažādu faktoru ietekmi uz automobiļu tehnisko stāvokli. Būtiska loma šajā kursā veltīta automobiļu tehniskai diagnostikai, kuru iespējams apgūt ne tikai teorētiski, bet arī praktiski praktisko un laboratorijas darbu veidā, izmantojot mūsdienīgu tehniku un aparatūru. Studenti iegūst zināšanas par motordegvielu, eļļu un ziežvielu klasifikāciju, to standartiem un lietošanu, kā arī citu automobiļu ekspluatācijas šķidrumu īpašībām un izmantošanas niansēm.
Zināšanas - spēj identificēt automobiļu mezglus, to tehniskās apkalpošanas iespējas un paņēmienus. Pazīst dažādus automobiļu diagnosticēšanas paņēmienus, apkopēs izmantojamos materiālus. Pārzin motordegvielu un eļļu klasifikāciju un to lietošanas pamatprincipus. Vērtēšana – kontroldarbi.
Prasmes - prot novērtēt automobiļu un to mezglu tehnisko stāvokli, izvēlēties piemērotāko diagnosticēšanas paņēmienu un nepieciešamās iekārtas un materiālus. Prot lietot dažādas mūsdienīgas automobiļu diagnostikas iekārtas. Prot pamatoti izvēlēties motordegvielas un eļļas. Vērtēšana – kontroldarbi un laboratorijas darbi.
Kompetence - spēj izmantot iegūtās zināšanas un prasmes automobiļu tehniskās apkalpošanas darbu plānošanā, organizēšanā, izmantoto iekārtu un materiālu izvēlē. Vērtēšana – patstāvīgo darbu precizitāte.
1. Automobiļu tehniskās ekspluatācijas teorētiskie pamati – 2 h.
2. Ekspluatācijas apstākļu ietekme uz automobiļu tehnisko stāvokli, atteikumu klasifikācija – 2 h.
3. Automobiļa tehniskā stāvokļa izmaiņas likumsakarības – 2 h.
4. Mērķa funkcijas jēdziens un lēmumu pieņemšanas metodika. Varbūtēja rakstura informācija - 2 h.
5. Ritošā sastāva kvalitātes ietekme uz tehnisko ekspluatāciju. Ritošā sastāva loma un nozīme - 2 h.
6. Autoparka vecuma struktūras vadīšana. Darbinieku kvalifikācijas ietekme uz TE – 2h.
7. Automobiļu darbspēju informācijas nodrošinājums un tehniskā diagnostika – 6 h.
8. Automobiļa tehniskā stāvokļa prognoze un vērtējums. Mērīšanas kļūdu veidi – 2 h.
9. Spēkratu tehniskā diagnostika. Spēkratu tehniskais stāvoklis, diagnostikas normatīvi, uzdevumi un veidi – 6 h.
10. Spēkratu diagnosticēšana un diagnozes noteikšana. Diagnostikas līdzekļi un to klasifikācija – 8 h.
11. Motora diagnostikas iekārtas un diagnostika – 10 h.
12. Automobiļu tehniskās ekspluatācijas normatīvu noteikšanas metodes – 4 h.
13. Tehnisko apkopju un tehnisko remontu darbietilpības noteikšana – 2 h.
14. Degvielu veidi, to īpašības, pārbaudes metodes un iekārtas – 4 h.
15. Motoreļļu un transmisiju eļļu klasifikācija. Eļļu īpašības, piedevas – 6 h.
16. Pārējie automobiļu ekspluatācijas šķidrumi, to īpašības, izmantošana - 4 h.
Jābūt izstrādātiem un ieskaitītiem praktiskajiem darbiem, izstrādātiem un ieskaitītiem laboratorijas darbiem. Jābūt nokārtotiem kontroldarbiem ar vērtējumu vismaz 4 balles. Eksāmens.
Patstāvīgais darbs. Izvēlēta viena no pasniedzēja piedāvātajām tehniskās apkalpošanas vai diagnostikas darbībām, veikta to padziļināta izpēte un izstrādāts detalizēts šīs darbības izklāsts (PowerPoint vai video formātā).
Gatavošanās pārbaudes darbiem, praktiskajiem un laboratorijas darbiem. Laboratorijas darbu atskaišu sagatavošana.
Pārbaužu testi tiek ieskaitīti, ja vērtējums tajos iegūts vismaz 4. Pārbaužu testu vērtēšanas kritērijos norādīts konkrēts punktu skaits par katru pareizi atbildētu testa jautājumu.
Laboratorijas darbi tiek ieskaitīti, ja atbilstoši prasībām izstrādātas laboratorijas darbu atskaites un tās sekmīgi aizstāvētas.
Patstāvīgais darbs tiek vērtēts ar atzīmi pēc to izstrādes pilnības un kvalitātes.
Eksāmena testu var nepildīt, ja semestra laikā sekmīgi nokārtoti visi pārbaužu testi, aizstāvēti laboratorijas darbi un izstrādāts patstāvīgais darbs.
1. Berjoza D., Tupiņš J. Spēkratu diagnostika. Jelgava: LLU, 2007. 220 lpp.
2. Tupiņš J. Mašīnu tehniskā apkalpošana: laboratorijas darbu uzdevumi un to izpildes metodika. Jelgava: LLU, 2007. 95 lpp.
3. Ķirsis M., Slics A. Degvielas un eļļas spēkratiem. Jelgava, 2012. 240 lpp.
4. Ķirsis M. Spēkratu ekspluatācijas materiāli. Jelgava, LLU, 2007. 200 lpp.
1. Russell Krick. Modern automotive technologies. Publisher Goodheart-Willcox CO Publisher, 2003.
2. Modern Automotive Technology: Fundamentals, service, diagnostics. The German edition was written by technical instructors, engineers and technicians; editorial office (German edition), R. Gscheidle. Haan-Gruiten, Germany: Europa - Lehrmittel, 2006. 688 p.
3. Denton T. Advanced Automotive Fault Diagnosis. USA: Elsevier, 2007. 271 p.
4. Lubricants and Lubrication. Edited by Theo Mang and Wilfried Dresel. Weinheim: Wiley-VCH Verlag., 2007. 850 p.
5. Caines Arthur J., Haycock Roger F. Automotive lubricants reference book. London; Warrendale, PA: Profesional Engineering Publishing, 2004. 737 p.
1. Žurnāls “Auto Bild Latvija”, izdevniecība Santa, pieejams: https://www.santa.lv/autobild/
Obligāts: TF akadēmiskās bakalaura studiju programmas Lauksaimniecības inženierzinātne apakšprogrammai Autotransports pilna un nepilna laika studijās.