Kursa kods Soci2047
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozareLietišķā socioloģija
Kopējais stundu skaits kursā162
Lekciju stundu skaits24
Semināru un praktisko darbu stundu skaits40
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98
Kursa apstiprinājuma datums29.10.2021
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Soci1005, Pētnieciskā darba pamati
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir sagatavot studentus patstāvīgai kvalitatīva pētījuma veikšanai, ietverot pētījuma plānošanu, metodoloģijas izstrādi, attiecīgo metožu pielietošanu, datu analīzi un prezentēšanu.
Studiju kursā studenti iegūst izpratni par empīrisku socioloģisku pētījumu, akcentējot kvalitatīvo datu iegūšanas paņēmienu. Kursā tiek apgūta kvalitatīvās pētniecības pieejas specifika, galvenie kvalitatīvo pētījumu veidi/dizaini, biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes, kā arī kvalitatīvo datu apstrādes un analīzes metodes.
Zināšanas. Pārzina kvalitatīvās pētījumu pieejas dizainus un biežāk izmantotās datu ieguves metodes (kontroldarbs, pašpārbaudes testi); izprot filozofiskos/ socioloģiskos ietvarus kvalitatīvajā pētniecībā (2. patstāvīgais darbs, pašpārbaudes testi, eksāmens).
Prasmes. Prasme organizēt un vadīt intervijas un fokusgrupas diskusiju (2. patstāvīgais darbs, diskusija); prasme apkopot, apstrādāt, analizēt kvalitatīva rakstura informāciju (1. patstāvīgais darbs); spēj organizēt pētījumu atbilstoši ticamības nodrošināšanas un ētikas vadlīnijām kvalitatīvajā pieejā (patstāvīgie darbi, diskusija, eksāmens); spēj atbildīgi plānot laiku uzdoto darbu īstenošanai (patstāvīgie darbi); spēj patstāvīgi iegūt nepieciešamo informāciju, izmantojot dažādus informācijas avotus, prot iegūto informāciju kritiski izvērtēt un analizēt (patstāvīgie darbi).
Kompetence. Spēj izvēlēties atbilstošu pētījuma dizainu un metodes konkrētas sociālas parādības/ procesa pētīšanai (eksāmens); spēj patstāvīgi pielietot kvalitatīvā pētījuma datu ieguves, apstrādes un analīzes metodes, spēj kritiski izvērtēt paveikto (diskusija).
Kursa plāns/saturs
1. Kvalitatīvā pieeja sociālajos pētījumos. - 3 stundas
2. Kvalitatīvo pētījumu filozofiskie/ socioloģiskie ietvari. - 2 stundas
3. Kvalitatīvo pētījumu dizaini/ veidi. - 3 stundas
4. Literatūra kvalitatīvā pētījumā. - 1 stunda
5. Izlases veidošana kvalitatīvajos pētījumos. - 2 stundas
6. Novērošana un dokumentu analīze. - 2 stundas
7. Intervijas. - 4 stundas
8. Fokusgrupu intervijas/ diskusijas. - 2 stundas
9. Alternatīvas datu ieguves metodes. - 2 stundas
10. Kvalitatīvo pētījumu informācijas apstrāde un analīze. - 6 stundas
11. Ētiskie aspekti kvalitatīvā pētījumā. - 1 stunda
12. Ticamība kvalitatīvā pētījumā. - 2 stundas.
Semināra nodarbību tēmu saraksts (32 stundas)
1. Kvalitatīva rakstura pētījumu metodoloģiju analīze. (2 stundas)
2. Pētniecisko jautājumu formulēšana. (2 stundas)
3. Kvalitatīvās pētījumu pieejas dizaini, galvenās datu ieguves metodes. Kontroldarbs (1 stunda)
4. Izlases veidošana dokumentu analīzei un daļēji strukturētām intervijām. (2 stundas)
5. Rezultātu aprakstīšanas, izskaidrošanas, interpretācijas piemēri. (2 stundas)
6. Dokumentu analīze. Patstāvīgā darba prezentācijas. (6 stundas)
7. Fokusgrupas diskusija. (8 stundas)
8. Vizuālo datu iegūšana un analīze. (3 stundas)
9. Datu ticamības nodrošināšana un ētiskie aspekti. Diskusija. (2 stundas)
10. Daļēji strukturētu interviju veikšana. Patstāvīgā darba prezentācijas. (4 stundas)
Eksāmens. Gala vērtējumu veido divu patstāvīgo darbu vērtējums (40%), kontroldarba vērtējums (10%), fokusgrupas diskusijas vērtējums (10%) un mutiska eksāmena vērtējums (40%).
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”.
Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Literatūras studijas, divu patstāvīgo darbu sagatavošana un prezentācija, gatavošanās fokusgrupas diskusijai.
Studentiem jāsagatavo un sekmīgi jāprezentē divi patstāvīgie darbi (40%), sekmīgi jāuzraksta kontroldarbs (10%), aktīvi jāpiedalās fokusgrupas diskusijā (10%), jānokārto mutisks eksāmens (40%). Studentiem jāpiedalās visos praktiskajos darbos. 10% atbilst vienai ballei 10 baļļu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
1. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Mārtinsone K., Pipere A. (red.). Rīga: RSU, 2021. 607. lpp.
2. Robson C., McCartan K. Real World Research: a Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. 4th edition. Chichester, West Sussex: Wiley, 2016. 533 p.
3. Zinātniskā rakstīšana un pētījuma rezultātu izplatīšana. K. Mārtinsone, A. Pipere (red.). Rīga: RSU, 2018. 301 lpp.
4. Neuman W.L. Social research methods. Qualitative and Quantitative approaches: Eight edition. Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited, 2018. 640 p.
5. Creswell J. W. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches. 3d edition. Los Angeles: SAGE Publications, 2013. 448 p.
6. Adams J., Raeside, R. Khan, H. T. A. Research Methods for Business and Social Science Students. Second edition. eBook. New Delhi: Sage Publications Pvt. Ltd., 2014. 304 p. Pieejams elektroniski LLU EBSCOhost datu bāzē: http://search.ebscohost.com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=
7. e000xww&AN=784882&site=ehost-live&scope=site
8. Bell J., Waters S. Doing Your Research Project: A Guide for First-Time Researchers: eBook. London: Open University Press, 2018. 344 p. Retrieved from EBSCO eBook Academic Collection via LLU Fundamental library network and university network. https://web-a-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fOTM3OTQ2X19BTg2?sid=9ee78256-b8da-48a1-a009-39ee8a75c712@sessionmgr4008&vid=3&format=EB&rid=1
9. Bickman L, Debra J.R. The SAGE Handbook of Applied Social Research Methods. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. 2009, 662 p. Pieejams elektroniski LLU EBSCOhost datu bāzē: https://web-a-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fOTg2Nzk5X19BTg2?sid=fc23d9f1-e6cf-4f53-892c-b37b558584ca@sessionmgr4007&vid=20&format=EB&lpid=lp_652&rid=6
1. Baxter P., Jack S. Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. In: The Qualitative Report, No. 13(4), 2008, p. 544-559. Pieejams: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2
2. Flick U. An Introduction to Qualitative Research. Six edition. London... (etc.): Sage Publications, 2018. 696 p.
3. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Mārtinsone K. (red.). Rīga: Raka, 2011. 284 lpp.
4. Kroplijs A., Raščevska M.Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs: 2. papild. izdevums. Rīga: Raka, 2010. 190 lpp.
1. Qualitative Research. Online ISSN: 1741-3109. Pieejams: https://journals.sagepub.com/home/qrj
2. International Journal of Qualitative Methods. Online ISSN: 1609-4069. Pieejams: https://journals.sagepub.com/home/ijq
3. International Journal of Social Research Methodology. Online ISSN: 1464-5300. Pieejams: http://www.tandfonline.com/loi/tsrm20
4. European Societies. European Sociological Association. Pieejams: https://www.europeansociology.org/
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”