Kursa kods Soci2036
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozareSocioloģijas teorija un vēsture
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums22.05.2019
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Dr. oec.
Ekon2130, Ekonomikas teorija
PārZP029, Ievads pārtikas rūpniecībā
Studiju kursā tiek veidota izpratne par sabiedrības struktūru un tās attīstības likumsakarībām, par sabiedrībā notiekošo procesu analīzes pamatprincipiem un pētniecībā izmantojamām metodēm apgūstamās specialitātes kontekstā. Kursa ietvaros apgūtās sociālās zināšanas mūsdienās uzskatāmas par ikviena speciālista profesionālās kultūras būtisku sastāvdaļu, tās ļauj orientēties problēmsituācijās un pieņemt argumentētus lēmumus, ņemot vērā sociāli ekonomiskos procesus un starpdisciplināru zināšanu nepieciešamību dažādu jomu kontekstā.
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir sniegt izraudzītajai profesijai nepieciešamās teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas socioloģijā.
Pārzina sabiedrības struktūru, tās funkcionēšanas un attīstības likumsakarības, pētījumu metodes un to pielietošanas aspektus apgūstamās specialitātes kontekstā – 1. un 2. kontroldarbs, eksāmens vai ieskaite, saskaņā ar studiju plāniem.
Spēj strādāt ar dažādiem informācijas avotiem, diskutēt par sabiedrības attīstības tendencēm, kritiski izvērtēt sociāli ekonomiskos procesus apgūstamās specialitātes kontekstā – semināri
Spēj noformulēt pētījuma problēmu un veikt pilotpētījumu saistībā ar izvēlēto specialitāti – eksāmens vai ieskaite (patstāvīgais darbs „Socioloģisks pētījums”)
Spēj orientēties problēmsituācijās un pieņemt lēmumus, izmantojot sociālās zināšanas savā profesionālajā darbībā, izmantot dažādu pētījumu rezultātus - semināri
Lekciju tēmas:
1.Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas.
2. Socioloģiskie pētījumi un to pielietošanas iespējas sociālo un ekonomisko procesu izpētē.
3. Socioloģisko pētījumu programmas veidošana un organizēšanas pamatprincipi. Ģenerālkopa un izlase.
4. Kvalitatīvās socioloģisko pētījumu metodes.
5. Kvantitatīvās socioloģisko pētījumu metodes.
6. Sabiedriskās domas veidošanās.
7. Socializācija. Kultūra kā sabiedrību vienojošs sociāls institūts.
8. Sociālā uzvedība. Sociālā kontrole. Kolektīvā uzvedība. Deviance.
9. Sociālā struktūra un sociālās mijiedarbības procesi.
10. Sociālās grupas. Sabiedrības formālās organizācijas. Organizāciju veidi.
11. Sociālā nevienlīdzība, tās izpausmes formas. Vecuma, dzimuma, etniskā un reģionālā nevienlīdzība.
12. Sociālā stratifikācija. Sociālā mobilitāte.
13. Sociālie institūti, to veidi un nozīme sociālajā sistēmā. Ekonomika kā sociāls institūts.
14. Sociālā politika un dzīves kvalitāte.
15. Sociālās problēmas mūsdienu sabiedrībā: politiskās, ekonomiskās, demogrāfiskās, ekoloģiskās. Globalizācija.
16. Sociālās pārmaiņas un ar tām saistītie riski. Ilgtspējīga attīstība.
Semināru tēmas:
1. Socioloģijas loma Latvijā.
2. Pētījuma plāna un metodoloģijas izstrāde. (4 stundas)
3. Kultūra un tās elementi apgūstamās specialitātes kontekstā.
4. Sociālā uzvedība. Novirzes no normas apgūstamās specialitātes kontekstā.
5. Organizāciju analīze (nozares piemēri). (2 stundas)
6. 1. kontroldarbs: Sabiedrības izpēte, sociālā struktūra.
7. Sociālās nevienlīdzības formas Latvijā.
8. Sabiedrības noslāņošanās Latvijā.
9. Sociālo institūtu analīze (2 stundas).
10. Patstāvīgā darba “Socioloģisks pētījums” rezultātu prezentācija (2 stundas).
11. 2. kontroldarbs: Sociālā nevienlīdzība, sociālās problēmas un pārmaiņas ilgtspējas kontekstā
Nepilna laika studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Vērtējums par semestra laikā paveikto – 60%:
- divi kontroldarbi tiem paredzētajā laikā;
- diskusijas semināru laikā par iepriekš sagatavotām tēmām;
Eksāmens – 40%:
- Semestra laikā grupā veikts patstāvīgais darbs „Socioloģisks pētījums”, iesniegts un prezentēts eksāmenam paredzētajā laikā.
Visiem kontroldarbiem un patstāvīgajam darbam jābūt sekmīgi nokārtotiem.
10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā
- Patstāvīgas literatūras studijas par semināros apskatāmajām tēmām, gatavošanās diskusijām semināru nodarbībās.
Grupā veikts patstāvīgais darbs „Socioloģisks pētījums” par tēmu, kas saistīta ar apgūstamo specialitāti, izmantojot studiju kursā apgūtās pētījumu metodes. Darba apjoms ir 8-10 lpp., tas jāiesniedz norādītajā laikā, jāprezentē eksāmenam paredzētajā laikā.
60% no galavērtējuma 10 ballu skalā veido akumulējošs vērtējums (10 punktu sistēma, 1 punkti atbilst vienai ballei) par semestra laikā paveikto:
- 1. kontroldarbs tam paredzētajā laikā – 2 punkti
- 2. kontroldarbs tam paredzētajā laikā – 2 punkti
- diskusijas semināru laikā – 2 punkti
Students sekmīgu atzīmi kontroldarbā var saņemt, ja vismaz 50% jautājumu ir atbildēts pareizi.
Diskusijas vērtē pēc iesaistes un spējām argumentēt savu viedokli.
40% - eksāmens: semestra laikā grupā veikts patstāvīgais darbs „Socioloģisks pētījums”, iesniegts un prezentēts norādītajā laikā – 4 punkti.
Patstāvīgo darbu novērtē pēc uzdevuma izpildes kvalitātes atbilstības prasībām, ko nosaka mācībspēks.
Ieskaitei- patstāvīgais darbs “Socioloģiskais pētījums” tiek vērtēts atbilstoši izpildes kvalitātes prasībām.
Students kontroldarbos var saņemt sekmīgu vērtējumu, ja ir pareizi atbildēts vismaz uz 50% no pārbaudes darba jautājumiem.
1. Oplinger J. An Introduction to Comparative Sociology. Jefferson, North Carolina: McFarland, 2020. eBook. Pieejams LBTU Ebsco datu bāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=3563225&site=ehost-live&scope=site
2. Segre S. Contemporary Sociological Thinkers and Theories. London: Routledge, 2014. 391 p. Pieejams LBTU Ebsco datu bāzē: http://search.ebscohost.com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?
direct=true&db=e000xww&AN=797017&site=ehost-Live
3. Neuman W. L. Social research methods: qualitative and quantitative approaches. 7th ed. Boston: Allyn & Bacon, 2011. 631 p.
4. Toepoel V. Doing Surveys Online. Croydon: Sage Publications Ltd, 2016. 258 p.
5. Wolf C., Joye D., Smith T.W., Fu Yang-Chih. The Sage Handbook of Survey Methodology. Croydon: Sage Publications Ltd, 2016. 716 lpp.
1. Paula L., Korpa V. Socioloģija. Mācību līdzeklis. Jelgava: LLU SZF Socioloģijas katedra, 2011. 143 lpp.
2. Martinsone K., Pipere A. (red.) Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021. 608 lpp.
3. Dillon M. Introduction to Sociological Theory: Theorist, Concepts, and Their Applicability to the Twenty-First century. 3rd ed. Chichester, West Sussexes: Wiley Blackwell, 2020. 530 p.
1. Sociologia Ruralis. ISSN 0038-0199
2. The British Journal of Sociology. Online ISSN 1468-4446
ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programma „Ekonomika”
LPTF pirmā cikla (2.līmeņa) profesionālā studiju programma „Pārtikas produktu tehnoloģija”
LPTF akadēmiskā bakalaura studiju programma „Pārtikas kvalitāte un inovācijas”
LPTF profesionālā bakalaura studiju programma “Ēdināšanas un viesnīcu vadība”