Kursa kods Soci1013
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozareLietišķā socioloģija
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums05.10.2021
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir sniegt studentiem zināšanas par kopienu attīstības pieeju un tās izmantošanas praktiskajiem aspektiem kopienu sociālekonomisko problēmu risināšanā. Studiju kursā studenti tiek iepazīstināti ar kopienas jēdzienu un tipoloģiju sociālajās zinātnēs, kopienu iesaistes iespējām sociālekonomisko problēmu risināšanā, īpašu uzmanību pievēršot teritoriālajām kopienām. Kursā tiek apskatītas kopienu izpētes teorētiskās un metodoloģiskās pieejas, kuras izmantojamas kopienas procesu analīzē, studenti tiek iepazīstināti ar kopienu attīstības procesu un tā organizācijas pamatprincipiem.
Zināšanas. Zina un izprot kopienu veidus, kopienas struktūru un kopienā notiekošos procesus (gadījuma analīze); pārzina un izprot kopienas attīstības procesu un tā organizācijas pamatprincipus (1. grupu darbs).
Prasmes. Prot identificēt dažādus kopienu veidus (gadījuma analīze); spēj izvēlēties atbilstošu pētniecisku pieeju un metodes kopienas vajadzību un problēmu identificēšanai (2. grupu darbs, gadījuma analīze); pārzina kopienu attīstības procesa plānošanu (gadījuma analīze); spēj atbildīgi, iekļaujoties laikā, pildīt uzdevumus, kā arī spēj pamatoti, kritiski un argumentēti skaidrot savu viedokli, līdzdarboties grupu darbā un diskusijās (grupu darbi, gadījuma analīze); spēj līdzdarboties grupu darbā un diskusijās (grupu darbi, gadījuma analīze). Kompetence. Sadarbībā ar dažādiem sociāliem aģentiem, spēj identificēt un analizēt kopienu vajadzības un problēmas (gadījuma analīze); spēj izmantot kopienu attīstības pieeju, lai risinātu identificētās kopienas vajadzības un problēmas (gadījuma analīze).
Kursa plāns/saturs
1. Kopienas jēdziens un kopienu tipoloģija. - 1 stunda
2. Kopienu attīstības būtība un vēsture. - 1 stunda
3. Kopienas struktūra un procesi. - 1 stunda
4. Kopienu dzīvotspēja un rīcībspēja, to ietekmējošie faktori. - 2 stundas
5. Kopienu attīstības vērtības un pamatprincipi. - 1 stunda
6. Kopienu attīstības teorētiskās pieejas. - 1 stunda
7. Kopienu attīstības stratēģijas. - 1 stunda
8. Kopienu attīstības process un tā posmi. - 1 stunda
9. Kopienas analīze: pētnieciskās pieejas un metodoloģijas. - 2 stundas
10. Kopienas attīstībā iesaistītie sociālie aģenti. - 1 stunda
11. Sadarbība kopienas attīstībā. - 1 stunda
12. Kopienas attīstības rīcības plāna izstrāde. - 1 stunda
13. Kopienas attīstības rīcības plāna īstenošana un rezultātu izvērtēšana. - 1 stunda
14. Kopienu attīstības iespējas Latvijā. - 1 stunda
Semināra nodarbību tēmu saraksts (16 stundas):
1. Kopiena un indivīds mūsdienu sabiedrībā. - 1 stunda
2. Kopienu iekšējā un ārējā vide. -1 stunda
3. Kopienas rīcībspējas analīze. -1 stunda
4. Kopienu attīstības vērtību un pamatprincipu analīze. -1 stunda
5. Atšķirīgais un kopīgais kopienu attīstības pieejās. -1 stunda
6. 1. grupu darbs: Kopienu attīstības stratēģijas. -1 stunda
7. Kopienas attīstības procesa plānošana. -1 stunda
8. Kopienas attīstības speciālistu profesionālā ētika. -1 stunda
9. Ētiskie aspekti kopienu izpētē. -1 stunda
10. 2. grupu darbs: Pētnieciskās pieejas kopienu analīzē. -1 stunda
11.Kopienas attīstībā iesaistīto sociālo aģentu identificēšana. -1 stunda
12.Sadarbības aspekti kopienu attīstībā. -1 stunda
13. Rīcības plāns kopienas attīstības iniciatīvas īstenošanai. -1 stunda
14.Kopienu attīstības iespējas un programmas Latvijā. -1 stunda
15. Gadījuma analīze: Konkrētas kopienas analīze. - 2 stundas
Nepilna laika tālmācības studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Ieskaite. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem: 1) kopienu attīstības stratēģijas (1. grupu darbs); 2) pētnieciskās pieejas kopienu analīzē (2. grupu darbs); 3) konkrētas kopienas analīze (gadījuma analīze un tā prezentācija).
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Literatūras studijas, gatavošanās grupu darbiem un gadījuma analīzei par konkrētu kopienu.
Studentiem jāveic 2 grupu darbi, jāsagatavo konkrētas kopienas gadījuma analīze un tā jāprezentē. Katram uzdevumam jābūt izpildītam vismaz par 60%.
1. Blackshaw T. Key Concepts in Community Studies. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE, 2010. 220 p.
2. Fulbright-Anderson K., Auspos P. (eds.). Community Change: Theories, Practice, and Evidence. Aspen Institute Roundtable on Community Change. Washington, D.C.: Aspen Institute, 2006. 555 p.
Pieejams: https://www.aspeninstitute.org/wp-content/uploads/files/content/docs/rcc/COMMUNITYCHANGE-FINAL.PDF
3. Goodson L., Phillimore J. (eds.). Community Research for Participation: From Theory to Method. Chicago, IL: Policy Press., 2012. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=469559&site=ehost-live&ebv=EB&ppid=pp_Cover
4. Katan R., Shiffman R. Building Together: Case Studies in Participatory Planning and Community Building, First edition. New York: New Village Press. 2014. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1713342&site=ehost-live&ebv=EB&ppid=pp_Cover
5. Stepčenko A. (red.) Sociālā spēcināšana rīcībspējai un pārmaiņām. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2019. 208 lpp. Pieejams: https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/46623/Parskats_Sociala_specinasana.pdf?sequence=1&isAllowed=y
6. Stoecker R. Research Methods for Community Change: A Project-based Approach. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2013, 280 p.
7. Ritchie I. Food, Freedom, Community: How Small Local Actions Can Solve Complex Global Problems. Te Ra Aroha Press, 2020. 306 p.
8. Spindel P. Changing Communities: A Guide for Social and Community Activists. Second Edition. Ontario, Canada: Canadian Scholars, 2021. 170 p.
1. Noya A., Clarence E., Craig G. (eds.). Community Capacity Building: Creating a Better Future Together. OECD, 2009. 166 p.
2. The Aspen Institute Rural Economic Policy Program. Measuring Community Capacity Building. Version 3-96. 2009, 166 p. Pieejams: http://www.aspeninstitute.org/publications/measuring-community-capacity-building
3. Ohmer L.M., DeMasi K. Consensus Organizing: A Community Development Workbook: A Comprehensive Guide to Designing, Implementing, and Evaluating Community Change Initiatives. London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE, 2009. 403 p.
4. Reilly T. (Ed.) The Governance of Local Communities: Global Perspectives and Challenges. Economic Issues, Problems and Perspectives. New York: Nova Science Publishers, Inc. 2017. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1443844&site=ehost-live&ebv=EB&ppid=pp_Cover
5. Twelvetree A. Community Work. New York: Palgrave Macmillan, 2008. 240 p.
6. Wenger. E. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 418 p.
1. Community Development. Journal of the Community Development Society. Routledge, Taylor & Francis. ISSN: 1557-5330. Pieejams: https://www.tandfonline.com/toc/rcod20/current
2. Community Research: A Community Research Lab Toolbox. December 2011. Pieejams:
https://hc-v6-static.s3.amazonaws.com/media/resources/tmp/Community_Research.pdf
3. Journal of Community Practice. Routledge, Taylor & Francis. ISSN: 1070-5422. Pieejams: https://www.tandfonline.com/toc/wcom20/current
4. Journal of Rural Studies. Elsevier. ISSN: 0743-0167. Pieejams: https://www.journals.elsevier.com/journal-of-rural-studies
5. Pārresoru koordinācijas centra pētījumu un publikāciju datu bāze. Pieejams: http://petijumi.mk.gov.lv/
6. Smart Villages. Pieejams: https://enrd.ec.europa.eu/enrd-thematic-work/smart-and-competitive-rural-areas/smart-villages_en
7. Sociologia Ruralis. Wiley Online Library. ISSN 0038-0199 Pieejams: https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14679523
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”