Kursa kods Psih3006
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozarePsiholoģija
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums25.09.2019
Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts
Mg. ed.
Studiju kursa mērķis: iegūt zināšanas par galveno inženierpsiholoģijas problemātiku, darba psiholoģijas un ergonomikas īpatnībām. Tiek apskatītas profesionālās darbības psiholoģiskais aspekts un tiek raksturota indivīda profesionālā un personiskā pašnoteikšanās. Tiek raksturotas un apskatītas īpatnības strādājot nepārtrauktā tehnoloģijas attīstības vidē.
1. Zināšanas – izprot ar inženierpsiholoģiju saistīto terminoloģiju, jomas galvenās problēmas un specifiku. Spēj raksturot profesionālās identitātes veidošanas un attīstības pamatprincipus. Tiks novērtēts pēc individuālā profesionālās identitātes attīstības plāna iesniegšanas.
2. Prasmes - analizēt darba procesu un saturu, izmantojot teorētiskās zināšanas reflektēt par izvēlēto profesiju; spēt atšķirt pirmās pazīmes, kas liecina par problēmām profesionālās identitātes veidošanā un attīstībā un atbilstoši reaģēt uz tām. Tiek novērtēts, prezentējot individuālo attīstības plānu un iesniedzot eseju.
3. Kompetences – spēj izvērtēt sevi un savu profesionālo identitāti ar mērķi nodrošināt sev atbilstošu profesionālo attīstību; spēj veikt preventīvas darbības, lai mazinātu profesijas negatīvo ietekmi uz indivīda psihi ar mērķi veicināt harmoniskās personības attīstības procesu. Tiek novērtēts, prezentējot individuālo attīstības plānu un iesniedzot eseju.
1. Vēsturisks ieskats inženierpsiholoģijā – pamatterminu un galveno pētījumu jautājumu apskats. 4h
2. Indivīda kā darba subjekta attīstība – jēdziens darba subjekts, profesionālās izziņas un individualitātes attīstība un priekšnosacījumi attīstībai. 4h
3. Profesionalitātes psiholoģija – attīstība un vērtējumi. Jēdzieni – kompetence, kvalifikācija, karjera, darbība. Profesionālās pieredzes psihosemantika. 4h
4. Individuālās darbība stils un saderība ar paredzamo nodarbinātību – karjeras konsultēšanas nozīme karjeras izvēlē un nodarbinātības piemeklēšana atbilstoši individuālām īpatnībām savas jomas ietvaros. 4h
5. Individuāls profesionālās attīstības plāns – ko iekļaut, kā īstenot, kā noteikt sasniedzamus mērķus. 4h
6. Profesionālās attīstības krīzes – kā pārvarēt. Profesionālās attīstības krīžu preventīvie pasākumi. 4h
7. Emocijas un motivācija nodarbinātībā – jēdzieni, stimuls, motivācija, vajadzības, profesionālās intereses. Kā sasniegt augstāko iespējamo apmierinātības līmenī darbā? 4h
8. Inženierpsiholoģija un darba drošība – nelaimes gadījumi, tehniskās katastrofas, informācijas noplūdumi. Indivīda loma šajos procesos – kā sevi pasargāt un pārdzīvot notikušo. 4h
Mācību izbraukuma ekskursija uz LBTU mācību pētījumu saimniecību “Vecauce” – 16 stundas)
Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Akumulējošs vērtējums, ko veido studējošā aktīva piedalīšanās vismaz 75% lekciju un praktisko nodarbību (30%), savlaicīga patstāvīgo praktisko darbu izpilde un iesniegšana (60%) un aizstāvēšana (10%). Ja studējošais apmeklējis mazāk nekā 75% lekciju un praktisko nodarbību, sekmīga studiju kursa apguves vērtējuma saņemšanai sesijas laikā jākārto eksāmens.
1. Individuālā profesionālā attīstības plāna izveide un prezentācija. Iesniegts rakstisks plāns ar mērķi, uzdevumiem (ar termiņiem) un to sasniegšanas plānu. Auditorijā plāna prezentācija. Diskusija.
2. Prezentācija – mana ergonomiski pareizā darba vieta. Ergonomiski pareizās darba vietas apraksts ar zīmējumu (shēmu).
3. Eseja – “Nodarbinātības motivācija”. Darba rakstiskā iesniegšana.
Visu iesniegto darbu akumulējošs vērtējums 10 baļļu sistēmā:
- Izveidots individuāls attīstības plāns un to aizstāvēšana auditorijā. Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Prezentācijā auditorijā – mana ergonomiski pareizā darba vietā un iesniegts ergonomiski pareizās darba vietas apraksts ar zīmējumu (shēmu). Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Iesniegta eseja “Nodarbinātības motivācija”. Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Apmeklētas vismaz 75% lekciju.
Gadījumā, ja students ir apmeklējis mazāk par 75% lekciju ir jākārto rakstisks eksāmens par studiju kurā apgūto materiālu.
1. Garleja R. Darbs, organizācija, psiholoģija. Rīga: RaKa, 2010. 205 lpp.
2. Inovatīva domāšana. Rīga: SIA “Lietišķās informācijas dienests”, 2007. 203 lpp. “Harvard Business Review on” grāmatu sērija.
3. Kroemer K., Kroemer H., Kroemer-Elbert K. Engineering Physiology: Bases of Human Factors Engineering/Ergonomics. Berlin: Springer, 2010. 350 p.
4. Roja Ž. Ergonomikas pamati. Rīgā, 2008. 190 lpp.
1. Wickens C.D., Lee J.D., Liu Y., Gorden Becker S.E. An Introduction to Human Factors Engineering, 2nd Edition. Prentice Hall, 2003.
2. Shorrock S., Williams C. Human Factors and Ergonomics in Practice: Improving System Performance and Human Well-Being in the Real World. 1st Edition. Boca Raton: CRC Press, 2015.
1. Stanton N. Engineering Psychology: Another Science of Common Sense?. The Psychologist, Vol. 9 (7), 1996, p.300–303. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.katiandgraham.com/eng_psy.htm
2. Licht D, Polzella D., Boff K.. Human factors, ergonomics, and human factors engineering: An analysis of deinitions. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/267719453
3. Journal of Engineering Psychology. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.worldcat.org/title/journal-of-engineering-psychology/oclc/1607948/editions?referer=di&editionsView=true
Obligātās izvēles studiju kurss IITF akadēmiskā bakalaura studiju programmā Biosistēmu mašinērija un tehnoloģijas. 1. kursa 1. semestris.