Kursa kods Psih2035
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozarePsiholoģija
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums19.02.2014
Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts
Mg. ed.
Psih4003 [GPSI4003] Inženierpsiholoģija
Kursa mērķis ir pilnveidot zināšanas par inženierpsiholoģijas vēsturi, galvenajiem teorētiskajiem modeļiem, pētījumu virzieniem, kā arī par informācijas mijiedarbību starp darba darītāju un tehniku, izzināt līdzekļus un metodes profesionālajā adaptācijā, izprast cilvēka psihofizioloģisko raksturojumu, iemācīties un izskatīt ergonomikas pamatus darbā. Studenti izzina psihoemocionālas slodzes daudzveidību darbā un operatora lēmuma pieņemšanas procesu. Kursa ietvaros studenti attīsta prasmes diskutēt un pamatot savu viedokli, radoši domāt un meklēt inovatīvus problēmu risinājumus. Darbojoties grupā, situāciju un problēmu analizēšanā tiek sekmēta studentu prasme pašiem saskatīt, formulēt, vērtēt un rast piemērotākos risinājumus.
Zināšanas - par inženierpsiholoģijas sistēmām un to izmantošanu darbā, darba tehnoloģisko īpašību uzlabošanu. Pārzina psiholoģijas virzienus, pētījuma metodes, uzdevumus, vēsturi - 1. kontroldarbs. Pārzina inženierzinātnes un inženierpsiholoģijas atšķirības, galvenos virzienus, vēsturi - 2. kontroldarbs. Pārzina ergonomikas vēsturi, pielietošanu darbā, būtību - praktiskais darbs/grupu darbs, prezentācijas.
Prasmes - analizēt, izveidot sistēmas cilvēks-tehnika (mašīna) aprakstu – mājas darbs.
Kompetences - inženierpsiholoģijas praktiskajā pielietojumā jaunu mašīnu projektēšanā - seminārs. Studenti spēj atrast nepieciešamo informāciju, pamatot savu viedokli, attīsta prezentācijas prasmes - praktiskais darbs/grupu darbs, prezentācijas veidošana.
Pilna laika klātiene:
1. Iepazīšanās, sevis prezentēšana. 2h
2. Ievads studijās/inženierpsiholoģijā. Psiholoģijas vēsture un virzieni. 1h
1. praktiskais darbs/grupu darbs prezentācijas veidošana un informācijas atrašanas prasmes. 1h
1. kontroldarbs Ievads psiholoģijā, mērķi, uzdevumi. 1h
3. Inženierzinātnes vēsture. 1h
4. Inženierpsiholoģija. Vadības sistēmas. 2h
2. kontroldarbs - Inženierzinātnes un inženierpsiholoģijas vēsture, uzdevumi, galvenie virzieni. 1h
5. Ergonomikas vēsture un būtība. 1h
2. praktiskais darbs/grupu darbs prezentācijas veidošana un prezentēšana par ergonomikas attīstību, būtību. Diskusija par ergonomikas ievērošanu un neievērošana darba vietā. 1h
6. Sistēmas un to izmantošana darbā. 2h
7. Darba tehnoloģisko īpašību uzlabošana. 2h
8. Sistēma cilvēks-tehnika (mašīna) apraksts. 2h
Patstāvīgais darbs izveidot jebkuras studenta izvēles sistēmas cilvēks tehnika aprakstu. 1h
9. Cilvēka loma sistēmas darbībā. Signāli. 2h
10. Metožu klasifikācija un to pielietošana inženierpsiholoģijā. 2h
11. Uztvere, tās īpatnības. 1h
12. Uzmanība, tās īpašības. 1h
13. Operatora funkcionālo stāvokļu noteikšana. Funkcionālo stāvokļu izmaiņas fāzes. 2h
14. Operatora posmi: informācija apstrāde un lēmumu pieņemšana. 2h
15. Slodze darbā. 2h
16. Seminārs: Inženierpsiholoģijas praktiskais pielietojums jaunu mašīnu projektēšanā. 2h
Nepilna laika neklātiene:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
• Sekmīgi nokārtoti patstāvīgie darbi un praktiskie darbi.
• Sekmīgi izpildīti mājas un pārbaudes uzdevumi.
• Noslēdzošā kontrole – ieskaite ar atzīmi.
• Aktīva piedalīšanās semināros un diskusijās.
1. mājas darbs: Patstāvīgais darbs - izveidot jebkuras (pēc studenta izvēles) sistēmas "cilvēks-tehnika" aprakstu (apjoms līdz 4 lpp., iesniedz elektroniskā veidā).
Ieskaite ar atzīmi 10 ballu skalā veido akumulējošs vērtējums (100% sistēma) par semestra laikā paveikto:
1. Kontroldarbi - 20%;
2. Mājas darbs - 30%;
3. Noslēdzoša kontrole (ieskaite) – 50%.
Visi darbi jāizpilda, jāiesniedz un jāprezentē paredzētajā laikā.
Patstāvīgo darbu novērtē pēc uzdevuma izpildes kvalitātes atbilstības prasībām, ko nosaka mācībspēks.
1. Garleja R. Darbs, organizācija, psiholoģija. Rīga: RaKa, 2010. 205 lpp.
2. Inovatīva domāšana. Rīga: SIA “Lietišķās informācijas dienests”, 2007. 203 lpp. “Harvard Business Review on” grāmatu sērija.
3. Kroemer K., Kroemer H., Kroemer-Elbert K. Engineering Physiology: Bases of Human Factors Engineering/Ergonomics. Berlin: Springer, 2010. 350 p.
4. Roja Ž. Ergonomikas pamati. Rīgā, 2008. 190 lpp.
1. Reņģe V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 215 lpp.
2. Cтрелков Ю.К. Инженерная и профессиональная психология. Mосква: Академия, 2005. 360 c.
3. Куликов О.Н., Ролин Е.И. Безопасность труда на предприятиях строительных материалов, изделий и конструкций. Mосква: Академия, 2011. 368 c.
1. Applied Experimental and Engineering Psychology. ISSN 0891-0685. Pieejams: http://www.apa.org/about/division/div21.aspx
Obligātais kurss TF profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmas „Lietišķā enerģētika” un bakalaura programmas „Lauksaimniecības inženierzinātne” pilna un nepilna laika studijās.