Kursa kods PolZ5012
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozarePolitikas zinātne
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits12
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57
Kursa apstiprinājuma datums19.04.2023
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Mg. paed.
VadZ5001, Projektu vadīšana
VadZ5054, Darījumu teorija
Studiju kurss sniedz padziļinātas zināšanas un izpratni par digitālo mediju un platformu lietošanu, integrē teorētiskās zināšanas ar praktisku šo zināšanu pielietojumu ar digitālo mediju un informācijas pratību saistītu jautājumu risināšanu projektu vadības vidē. Studiju kursā studenti iegūst zināšanas par digitālo mediju analīzes teorijām un pieejām informācijas satura kritiskam izvērtējumam.
Pārzina digitālo mediju un informācijas un platformu sabiedrības būtību, klasifikāciju, veidus. Ir zināšanas par digitālo mediju iespējām un ierobežojumiem projektu vadībā. Prot identificēt dezinformāciju, viltus ziņas un informatīvās telpas aizsardzības elementus.
Prot pielietot iegūtās teorētiskās zināšanas diskutējot par mediju satura lietošanas paradumiem un sabiedrības vajadzībām, medijpratību un dezinformāciju, informatīvās telpas aizsardzības elementiem, izprot samērīgumu starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi aktuāliem notikumiem.
Spēj identificēt un analizēt digitālo mediju un platformu sabiedrības norises, pārzina ne tikai teorētiskās pieejas un jēdzienus, metodoloģiju to analīzē, bet arī prot pielietot ar digitālo mediju un informācijas pratību saistītu problēmu risināšanu.
Pilna laika klātienes studijās:
1. Digitālie mediji un sabiedrība. Digitālās sabiedrības sociālā, kultūras un politiskā dimensija. Digitālo mediju sociālās un individuālās funkcijas. (1 stunda)
2. Digitālā lietpratība un medijpratība. Medijpratības un informācijas pratības jēdzieni. Medijpratības vēsturiskā attīstība. Masu mediju lietojuma pētījumi. (1 stunda)
3. Digitālo mediju loma projektu vadībā. Digitālo mediju iespējas un ierobežojumi projektu vadībā. Mediju daudzveidības formāti, žanri, autori, avoti, tēmas, viedokļi un iesaistītās grupas. Digitālā sabiedriskās iesaistīšanās formas un veidi. (1 stunda)
4. Tehnoloģiskais un digitālais progress mediju attīstībā. Mediju un komunikācijas platformas, sociālās un saziņas attiecību izmaiņas, kultūras un radošās nozares izmaiņas mediju satura veidošanā, izplatīšanā un patērēšanā. (1 stundas)
5. Mediju un sabiedrisko attiecību ētika. Mediju vides kvalitāte un atbildīgums. Latvijas mediju politikas pamatprincipi. Mediju vides drošumspēja. (1 stunda)
6. Dezinformācija, manipulācija un naida runa mediju vidē. Situāciju, viedokļu un faktu kritiska analīze un nošķiršana. Viltus ziņas. Nepatiesi ziņojumi un manipulatīvi izplatīta informācija. (2 stundas)
7. Datu aizsardzība un personas datu apstrāde mediju vidē. Samērīgums starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem. (1 stunda)
8. Platformu sabiedrības būtība, veidi un to klasifikācija. Platformu ekosistēma. Platformu sabiedrības jomas. Veselības aprūpe. Izglītība. Transports. (1 stunda)
9. Masu saziņas līdzekļu tiesiskā regulēšana. Tiesiskā regulējuma ietvars un tiesībsargājošos iestāžu kompetence un tiesību aktu attīstība. (1 stunda)
10. Mūsdienu medijpratības izaicinājumi un pētniecības virzieni. Lielo datu analīze, mākslīgā intelekta ietekme uz medipratības un platformu sabiedrības attīstību. Platformu sabiedrība un lietu internets. Starptautisko organizāciju izstrādātās rekomendācijas medijpratības attīstībā (UNESCO, Eiropas Savienība Padome). (2 stundas)
Praktisko darbu un semināru saturs (12 stundas)
1. Digitālās sabiedrības sociālā, kultūras un politiskā dimensija. Kontroldarbs. (2 stundas)
2. Digitālo mediju iespējas un ierobežojumi projektu vadībā. Diskusija seminārā. (2 stundas)
3. Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas paradumi un sabiedrības vajadzības. Diskusija seminārā. (2 stundas)
4. Medijpratības loma un dezinformācija. Medijpratība kā informatīvās telpas aizsardzības elements. Diskusija seminārā. (1 stunda)
5. Samērīgums starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem. Diskusija seminārā. (1 stunda)
6. Mediju vides kvalitāte, ētika un atbildīgums. Latvijas mediju politikas pamatprincipi. Mediju vides drošumspēja. Diskusija seminārā. (1 stunda)
7. Viltus ziņas. Nepatiesi ziņojumi un manipulatīvi izplatīta informācija. Lielo datu izmantošanas radītie sarežģījumi. Diskusija. (1 stunda)
8. Starptautisko organizāciju izstrādātās rekomendācijas medijpratības attīstībā. Medijpratība un informācijas pratība. Referāts, prezentācija. (2 stundas)
Studiju kursa noslēgumā ir ieskaite ar atzīmi. Gala vērtējums ir akumulējošs par tēmām: 1) Digitālo mediju un informācijas pratības jēdzieni, platformu sabiedrības būtība, to klasifikācija un veidi. Digitālo mediju iespējas un ierobežojumi projektu vadībā (kontroldarbs – 40%), 2) Diskusija par digitālo mediju satura lietošanas paradumiem un sabiedrības vajadzībām, medijpratību un dezinformāciju, informatīvās telpas aizsardzības elementiem, samērīgums starp personas tiesībām uz datu aizsardzību un sabiedrības tiesībām sekot līdzi nozīmīgiem notikumiem.
(diskusija – 20%), 3) Referāta sagatavošana par digitālo mediju un platformu sabiedrības norisēm. (referāts, prezentācija – 40%).
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”.
Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Izpildīti patstāvīgie un praktiskie darbi, patstāvīgi veikta izpēte un nokārtots kontroldarbs.
Maģistrantiem jānokārto un jāizstrādā: 1. kontroldarbs (40%), diskusija (20%), jāsagatavo referāts un tā prezentācija (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
1. Athique A. Digital media and society: an introduction. Cambridge: Polity, 2013., 295. p.
2. Caliandro A., Gandini A., Qualitative Research in Digital Environments. London: Routledge, 2016., 240. p.
3. Snee H., Hine C., Morey Y., Roverts S., Watson H. Digital Methods for Social Science. London: Palgrave Macmillan. 2016. 234. p. Pieejams: https://link.springer.com/book/10.1057%2F9781137453662
4. Srnicek N. Platform Capitalism. 2017. Cambridge: Polity Press, 2017. 171 p.
1. Comunello F., Mulargia S. Social Media in Earthquake-Related Communication: Shake Networks. UK: Emerald Publishing Limited. 2018. [tiešsaiste] [skatīts 05.09.2023.] Pieejams: https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/ehost/detail/detail?vid=8&sid=975cb982-c068-483a-99d1-33408e8dd79a%40redis&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=1713018&db=e000xww
https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1713018&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover
2. Freibergs V. Mapping Media Literacy in Latvia: National summary. In: European Audiovisual Observatory. Mapping of media literacy practices and actions in EU-28 (pp. 274–284). Strasbourg: European Audiovisual Observatory., 2016, p. 274–284. [tiešsaiste] [skatīts 05.09.2023.] Pieejams: https://rm.coe.int/1680783500
3. Rožukalne A., Skulte I., & Stakle A. Media Education in the Common Interest: Public Perceptions of Media Literacy Policy in Latvia. Central European Journal of Communication, 2020, 13(2), 202–229. [tiešsaiste] [skatīts 05.09.2023.] Pieejams: https://science.rsu.lv/en/publications/media-education-in-the-common-interest-public-perceptions-of-medi
4. Rohlinger D.A. (ed.), Sobieraj S. (ed.), The Oxford Handbook of Digital Media Sociology. New York: Oxford University Press. 2020. 744. p. Nav liel. L-jas b-kās
5. MacArthur J.D., MacArthur T. Education and Social Media: Toward a Digital Future. Cambridge: The MIT Press. 2016. [tiešsaiste] [skatīts 05.09.2023.] Pieejams: https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/ehost/detail/detail?vid=4&sid=975cb982-c068-483a-99d1-33408e8dd79a%40redis&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=1237999&db=e000xww
https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1237999&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover
6. RSU/SKDS. Life with COVID-19: Evaluation of Overcoming the Coronavirus Crisis in Latvia and Recommendations for Societal Resilence in the Future. 2020. [tiešsaiste] [skatīts 05.09.2023.] Pieejams: https://www.rsu.lv/en/project/life-with-covid-19
1. Council of Europe. Digital Societies and Media. Pieejams: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/internet-and-free-societies
2. Riga Stradiņš University. Collection of Scientific Papers. Pieejams: https://www.rsu.lv/en/rsu-scientific-articles
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskajā maģistra studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”.