Course code Peda2040

Credit points 2.25

Teaching Methodology of Home Economics

Total Hours in Course60

Number of hours for lectures3

Number of hours for seminars and practical classes21

Date of course confirmation21.05.2013

Responsible UnitInstitute of Mechanics and Design

Course developer

author Mehānikas un dizaina institūts

Vija Dišlere

Dr. paed.

Course abstract

Course of study contributes to knowledge acquisition and promotes students' understanding of the methodology of home economics and technology subject. Studies courses offer to study the history of home economics education, home economics trends and current events in Latvia and foreign countries, to develop competencies in planning thematic schedule, using the best teaching methods, preparing, planning and evaluating home economics lessons, evaluating students' learning results, compilation and evaluation home economics textbook, providing facilities.

Learning outcomes and their assessment

• Knowledge -able to: understand the theories of home economics (HE) and usage them in practice; discuss and explain learning regularities of HE and technology, the subject of methodology and it’s tasks, the challenges of learning components, the general principles of methodology, the elements of teaching techniques, history of HE education, development trends of HE, necessity of providing HE training workshop facilities.
• Skills - able to analyze and assess: theories of methodology of HE and to choose the most appropriate for HE training process, the most appropriate teaching methods, textbooks, teaching classes, students study works of home economics. Attitude, awareness of work in the school, and becoming actively interested in HE and technology teachers.
• Competence - able to: navigate the home economics and technology program development and assessment, draw up the thematic schedule, use of appropriate teaching methods, to plan the lesson.

Compulsory reading

1. Dišlere V. Mājturības mācību metodika. Mācību grāmatu apraksti mājturībā un tehnoloģijās. LLU studiju materiāli topošajiem mājturības un tehnoloģiju skolotājiem. Jelgava: LLU, PMPMA, 2011. ISBN 987-9934-8029-0-4. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)
2. Dišlere V. Mācību grāmatu sastādīšanas didaktika amatu mācībai pieaugušajiem. Rīga, Latvijas Praktisko mācību priekšmetu metodiskā apvienība, 2003, 20 lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)
3. Mācību priekšmetu programmu paraugi [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/programmas.shtml Mājturības mācību priekšmeta programmu paraugi
4. Vucenlazdāns P. Darbmācības metodikas pamati. [Rīga: LU], 1994. 147. lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)

Further reading

1. Vadlīnijas patērētājizglītībai Baltijas valstīs: dzīves prasmes ilgtspējīgai attīstībai. Ziemeļvalstu un Baltijas valstu projekts Patērētājizglītības attīstība 2000-2004. V.Dišlere- līdzautore un galvenā redaktore latviskajam izdevumam. Jelgava: Latvijas Praktisko mācību priekšmetu metodiskā apvienība, 2004. 49 lpp.
2. Mācības patērētājzinībās: gudra izvēle. 7 mācību moduļi patērētājizglītībā pieaugušajiem. // LLP/ Grundtvig-2 projekts Patērētāju izglītošanas pilnveide laukos 2004-2007, Projekta koord Vija Dišlere. Jelgava: PMPMA, 2007. 194 lpp. http://estudijas.llu.lv
3. Pokulis J. Darbmācības metodikas teorija un prakse. Daugavpils: Saule,1997. 35 lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)

Periodicals and other sources

1. International Federation of Home Economics. [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.ifhe.org/
2. DOLCETA 6 mācību moduļi patērētājizglītībā. [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.dolceta.eu/latvija/index.php
3. Teacher Preparation and Student Achievement [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://epa.sagepub.com/content/31/4/416.short