Kursa kods InfT3033

Kredītpunkti 3

Skaitļošanas ilgtspēja

Zinātnes nozareInformācijas tehnoloģija (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums18.10.2022

Atbildīgā struktūrvienībaDatoru sistēmu un datu zinātnes institūts

Kursa izstrādātāji

author prof.

Līga Paura

Dr. agr.

author asoc. prof.

Nataļja Vronska

Dr. paed.

author doc.

Jānis Judrups

Dr. sc. ing.

Priekšzināšanas

Citi1015, Ilgtspējīgas attīstības pamati

Mate2010, Diskrētā matemātika

Kursa anotācija

Kurss starpdisciplinārus skaitļošanas uzdevumus un risinājumus, kas sniedz atbalstu dažādām nozarēm ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā. Kursā tiek analizēti skaitļošanas modeļi, metodes un rīki, kas veicina informācijas pārvaldību un lēmumu pieņemšanu dažādās jomās, piemēram, resursu efektīvā pārvaldībā, izglītības pieejamības uzlabošanā un digitālās pratības attīstīšanā. Tiek apskatīti biznesa analītikas rīki un datu vizualizācija, kas palīdz ilgtspējīgu stratēģiju izstrādē, e-mācību tehnoloģijas kā izglītības pieejamības un kvalitātes uzlabošanas līdzeklis, kā arī datorgrafikas rīki, kas atbalsta vizuālo informācijas attēlošanu un komunikāciju ilgtspējīgas attīstības jautājumos. Kursā tiek pielietotas dažādas skaitļošanas metodes, tostarp sistēmu analīze un modelēšana, datu apstrāde un vizualizācija, optimizācijas algoritmi un statistiskā analīze.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

• Zina par skaitļošanas modeļiem, metodēm un rīkiem un to lietošanu lēmumu atbalsta procesos dažādās nozarēs – (praktiskie darbi).
• Spēj pielietot datu analīzes un vizualizācijas rīkus, izstrādāt un analizēt digitālos mācību risinājumus un radīt vizuālos materiālus (praktiskie darbi, patstāvīgie darbi).
• Spēj patstāvīgi analizēt datus, izvēlēties un argumentēt informācijas tehnoloģijas izvēli konkrētās problēmsfēras risināšanai (patstāvīgie darbi katrā modelī).

Kursa saturs(kalendārs)

Modulis: Biznesa analītikas rīku izmantošana datu apkopošanā un vizualizācijā. [Lekcijas - 4h, Praktiskie darbi - 4h]
1. Ievads biznesa analītikas rīkos. Microsoft Power BI izmantošana. Datu importēšana Power BI. MS Excel kā Power BI datu avots.
2. Datu pirmapstrāde. Datu modeļa izveide. Modeļu aprēķini, izmantojot DAX.
3. Atskaišu veidošana ar Power BI. Padziļinātas datu analīzes iespējas ar Power BI.
4. Interaktīva un pārskatāma datu vizualizācija. Interaktīvie grafiki, datu analīze dažādos griezumos.

Modulis: E-mācību tehnoloģijas. [Lekcijas - 6h, Praktiskie darbi - 6h]
1. Kas ir e-mācības - uzdevumi, veidi, ieguvumi.
2. E-mācību plānošana un izstrāde - mācību dizaina principi, kadru plāns, multimediju elementi, interaktīvs saturs.
3. E-mācību platformas un rīki - mācību vadības sistēmas, izstrādes rīki, tīmekļu konferenču rīki, mobilo mācību tehnoloģijas.
4. Zināšanu novērtēšana - pārbaudījumu veidi, testi, snieguma noteikšana, atgriezeniskā saite.
5. Jaunākās e-mācību tendences - spēļošana, virtuālā un pievienotā realitāte, mākslīgais intelekts, personalizētas mācības.
6. E-mācību projektu vadība - projektu plānošana, laika un izmaksu vadība, sadarbība ar iesaitītajām pusēm, kvalitātes nodrošināšana.

Modulis: Adobe Photoshop izmantošana attēlu apstrāde un rediģēšana [Lekcijas - 6h, Praktiskie darbi - 6h]
1. Adobe Photoshop darba vide. Darbs ar slāņiem un slāņu masku. Filtru efektu izmantošana. Koriģējošie slāņi. Attēlu apstrāde un rediģēšana, retuša (L – 2 h, PD – 2 h).
2. Izveidoto objektu animācija (L – 1 h, PD – 1 h).
3. Attēlu saglabāšana tīmeklim un drukai. Krāsu modeļi. Otu izveide un pievienošana bibliotēkai (L – 1 h, PD – 1 h)
4. Actions izmantošana darbos (L – 1 h, PD – 1 h).
5. Darbību koriģēšana. Darbību cikla izveide, izmantojot JavaScript (L – 1 h, PD – 1 h).

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Ieskaite.
Visiem praktiskiem darbiem ir jābūt ieskaitītiem.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studenti katrā modelī sagatavo patstāvīgo darbu.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Ieskaites vērtējums ir atkarīgs no semestra kumulatīvā vērtējuma. Katra moduļa ietvaros izpildītie darbi tiek vērtēti ar 10 punktiem un tiek izlikts moduļa vērtējums.
Studiju kurss ir ieskaitīts, ja vidējais moduļu vērtējuma punktu skaits ir virs 6.

Obligātā literatūra

1.Kirk A. Data visualisation: a handbook for data driven design. Los Angeles: SAGE, 2019. 312 p.
2. Nash S., Rice W. Moodle 4 E-Learning Course Development: The definitive guide to creating great courses in Moodle 4.0 using instructional design principles, 5th Edition. Packet Publishing, 2022. 436 p.
3. Chavez C. Adobe Photoshop Classroom in a Book 2024 Release. Adobe Press, 2023. 416 p.

Papildliteratūra

1. Corr L., Stagnitto J. Agile Data Warehouse Design: collaborative dimensional modelling, from Whiteboard to Star Schema. UK: Decision Press, 2014. 304 p.
2. The Accidental Instructional Designer, 2nd Edition: Learning Design for the Digital Age Paperback. Association for Talent Development, 2023. 288 p.
by Cammy Bean (Author)
3. Šmits A. Digitālā fotogrāfija. Adobe Photoshop Lightroom lietotāja rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 2011. 320 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Power BI: Microsoft. Pieejams: https://www.microsoft.com/es-es/power-platform/products/power-bi

Piezīmes

IITF profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma “Informācijas tehnoloģijas ilgtspējīgai attīstībai”.