Kursa kods EkonB006
Kredītpunkti 5
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits79
Kursa apstiprinājuma datums25.09.2018
Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
Dr. oec.
Ekon4062 [GEKO4062] Stratēģijas analīze un plānošana
Studenti apgūst zināšanas par uzņēmuma stratēģisko vadīšanu, saturu un metodēm. Pielietojot dažādas pasaulē populāras stratēģiskās plānošanas metodes un modeļus, apgūst zināšanas par stratēģiskās vadīšanas praktisko pielietojumu, lai veiktu uzņēmuma darbības stratēģisko analīzi, plānošanu un vadību.
Studiju kursa mērķis - sniegt zināšanas par uzņēmējdarbības stratēģiju, tās veidiem un līmeņiem, par tās plānošanu, ieviešanu un kontroli.
1) Zina un izprot stratēģiskā vadīšanas procesa būtību, jēdzienus – 1.kontroldarbs, praktiskie darbi, diskusijas nodarbībās;
2) Spēj parādīt zināšanas un izpratni par stratēģijas īstenošanas instrumentiem - diskusijas nodarbībās;
3) Zināšanas par portfolio analīzes pielietojumu uzņēmumos - praktiskie darbi, 2.kontroldarbs;
4) Spēj patstāvīgi veikt uzņēmuma ārējas un iekšējas vides izvērtēšanu - praktiskie darbi, 1.kontroldarbs;
5) Spēj patstāvīgi analizēt uzņēmuma vērtības ķēdes elementus - diskusijas nodarbībās, praktiskie darbi;
6) Spēj atbildīgi plānot uzdotos darbus – praktiskie darbi;
7) Spēj iesaistīties izteikt un argumentēt savas domas – praktiskie darbi;
8) Spēj prezentēt izstrādātos plānus, analīzes rezultātus – prezentācija;
9) Kompetence par konkurētspējīgo priekšrocību analīzi – eksāmens;
10) Kompetence par stratēģisko plānu veidošanu - praktiskie darbi, 2.kontroldarbs, eksāmens;
11) Kompetence par līdzsvaroto rādītāju sistēmas (plānu) veidošanu un izmantošanu - praktiskie darbi, 2. kontroldarbs, eksāmens.
Pilna laika klātienes studijās:
1. Stratēģijas un stratēģiskās vadīšanas būtība un nepieciešamība. Stratēģiskās vadīšanas vēsturiskie aspekti. (lekcijas – 2 stundas).
2. Stratēģiskās vadīšanas process. Stratēģiskās analīzes metožu klasifikācija. Stratēģiskās vadīšanas elementi. (lekcijas – 2 stundas)
3. Stratēģiskās vadīšanas procesa posmi. Vīzijas, misijas, mērķu, vērtību formulēšana stratēģiskajā plānošanā. (lekcijas – 3 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas)
4. Uzņēmuma ārējās vides faktoru analīze. (lekcijas – 3 stundas, praktiskais darbs – 3 stundas).
5. Uzņēmuma iekšējo faktoru analīze. (lekcijas – 4 stundas, praktiskais darbs – 3 stundas)
6. Stratēģiskā plānošana funkcionālajā, biznesa un korporatīvajā līmenī. Biznesa līmeņa stratēģijas. Funkcionālā līmeņa stratēģijas. Korporatīvā līmeņa stratēģijas. (lekcijas – 3 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas).
1. Kontroldarbs (uzņēmuma ārējās un iekšējas vides analīze) (praktiskais darbs - 1 stunda)
7. Konkurētspējīgo priekšrocību un konkurētspējas stratēģiskā analīze. Ilgtspējīgas konkurētspējas faktori. (lekcija – 3 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas).
8. Uzņēmuma portfolio analīze. (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas).
9. Uzņēmuma stratēģisko alternatīvu izpēte un analīze. (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas)
10. Stratēģijas izveides metodoloģija. Stratēģiskās vadības administratīvās pieejas. Stratēģijas struktūras elementi. (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda)
11. Stratēģijas satura elementi. Stratēģijas ieviešanas procesa elementi. (lekcijas – 2 stundas)
12. Līdzsvaroto rādītāju karte (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas)
13. Stratēģiskais plāns, tā īstenošana, kontrole un novērtēšana. (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda)
2.Kontroldarbs (uzņēmuma portfolio analīze, līdzsvaroto rādītāju karte, stratēģiskais plāns) (praktiskais darbs - 1 stunda)
Praktisko darbu prezentācijas (praktiskais darbs - 2 stundas).
Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Studiju kursa noslēgumā jānokārto eksāmens par studiju kursā apgūtajām tēmām.
Studiju kursa vērtējumu veido:
sekmīgi izpildīti praktiskie darbi, kontroldarbi, eksāmens.
Studentam patstāvīgi jāsagatavojās kontroldarbiem, praktisko darbu prezentācijai, eksāmenam.
Studiju kursa vērtējums veidojas no:
Kontroldarbi – 10 punkti;
Praktiskie darbi – 30 punkti;
Praktisko darbu prezentācija – 10 punkti;
Eksāmens – 50 punkti.
Kontroldarbiem pārrakstīšanas iespējas nav.
10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
1. Caune J., Dzedons A. Stratēģiskā vadīšana. 2.izd. Rīga: Lidojošā zivs, 2009, 384 lpp.
2. Volkova T., Aneraude B. Bizness pāri robežām. Praktisks ceļvedis jaunu tirgu apgūšanā. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2010, 184 lpp.
3. Parnell J.A. Strategic management. Theory and practice. SAGE Publication, 2014, 641 p.
4. Butuner H. Case Studies in Startegic Planning. CRC Press, Taylor & Fransis Group, 2020, 201 p.
5. Jenkins W. And Williamson D. Strategic Management and Business Analysis. Routledge, 2nd ed., 2016, 297 p.
6. Grant R. Contemporary Strategy Analysis. Wiley, 9th ed., 2017, 458 p.
7. Kasahara E. Practical Strategic Management. How to Apply Strategic Thinking in Business. Rikkyo University, Japan, 2015, 139 p.
1. Lunch R. Strategic Management. Pearson, 7th ed., 2015, 766 p.
2. Leiks N. Startēģiskā plānošana. Multineo, 2008.
1. International Strategic Management Review. Pieejams: https://www-sciencedirect-com.ezproxy.llu.lv/journal/international-strategic-management-review
2. Journal of Family Business Strategy. Pieejams: https://www-sciencedirect-com.ezproxy.llu.lv/journal/journal-of-family-business-strategy
Nozares profesionālās specializācijas studiju kurss (B3 daļa) ESAF profesionālā bakalaura studiju programmai “Komercdarbība un uzņēmuma vadība”