Kursa kods EkonD125
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits8
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57
Kursa apstiprinājuma datums16.06.2022
Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts
Dr. oec.
Kursa mērķis ir sniegt doktorantiem zināšanas un praktiskās iemaņas uzņēmējdarbības un inovācijas vadīšanai akadēmiskā kontekstā. Apvienojot teorētiskos materiālus par uzņēmējdarbību, inovāciju vadību un zināšanu pārnesi ar praktisku biznesa idejas izstrādi, kurss sagatavo doktorantu kļūšanai par uzņēmēju un savu zinātnisko pētījumu komercializācijai, t.sk. biznesa modeļa un biznesa plāna plānošana, biznesa idejas testēšana un investoru meklēšana.
ZINĀŠANAS:
• Demonstrē padziļinātas zināšanas un izpratni par uzņēmējdarbības procesu un pārvalda tā dažādos posmus biznesa idejas attīstībai - tests.
• Izprot un spēj izskaidrot akadēmisko uzņēmējdarbību un universitāšu lomu uzņēmējdarbības ekosistēmā un zināšanu pārnesē – tests, grupas darbs par komercializācijas gadījumiem.
PROFESIONĀLĀS PRASMES:
• Prot definēt inovācijas, dažādus inovācijas veidus un inovāciju vadību – individuālais darbs par inovācijām.
• Skaidro un izvērtē akadēmisko pētījumu komercializācijas procesu un stratēģijas - grupas darbs par komercializācijas gadījumiem.
• Prot pielietot dažādas metodes biznesa ideju ģenerēšanai, attīstībai un novērtēšanai - individuālais darbs par biznesa ideju un biznesa modeli.
VISPĀRĪGĀS PRASMES:
• Spēj strādāt komandā un pamatot savu viedokli – grupas darbs par komercializācijas gadījumiem.
• Spēj loģiski sakārtot dažādas likumsakarības un vizualizēt procesu – individuālais darbs par biznesa ideju un biznesa modeli.
KOMPETENCE:
Spēja sagatavo biznesa modeli un gatavība veidot spin-off uzņēmumu - individuālais darbs par biznesa ideju un biznesa modeli.
Pilna laika klātiene
1. Ievads. Pētniecība, inovācijas un zināšanas. Latvijas inovācijas sniegums. Latvijas konkurētspējas izaicinājumi. Akadēmiskās uzņēmējdarbības ekosistēma. (2 h lekcijas, 2 h praktiskie darbi)
2. Uzņēmējdarbība, galvenās definīcijas un jēdzieni. Uzņēmējdarbības iespējas. Uzņēmējdarbība kā process. Tests e-studijās. (2 h lekcijas, 2 h praktiskie darbi)
3. Inovācijas definīcija, saistība starp inovāciju un uzņēmējdarbību. Inovāciju veidi. Inovācijas vadīšana akadēmiskajā vidē. Individuālais darbs par inovācijām. (2 h lekcijas, 2 h praktiskie darbi)
4. Uzņēmējdarbības vides analīze. Produkta koncepcija. Minimāli dzīvotspējīgs produkts. Biznesa ideju prezentācija. Biznesa ideju finansēšana un investoru veidi. Mācību ekskursija uz LIAA Jelgavas pārstāvniecību. (4 h praktiskie darbi)
5. Pētījuma komercializācija. Definīcijas, stratēģijas. Intelektuālais īpašums. Zināšanu nodošana. Tehnoloģiju pārnese. Grupas darbs par komercializācijas gadījumiem (2 h lekcijas, 2 h praktiskie darbi)
6. Biznesa modeļu ieviešana un idejas attīstīšana spin-off. Biznesa modeļu veidi. Biznesa modeļu bloki, Lean pieejas izmantošana. Individuālais darbs par biznesa ideju un biznesa modeli. (4 h praktiskie darbi)
Ieskaite. Ieskaites iegūšanai nepieciešams izpildīt:
• Testu e-studijās par akadēmisko uzņēmējdarbību un ekosistēmu;
• Individuālo darbu par inovāciju;
• Grupas darbu par komercializācijas gadījumiem;
Individuālo darbu par biznesa ideju un biznesa modeli.
1) Doktoranti iepazīstas un studē literatūru par akadēmisko uzņēmējdarbību un inovāciju ekosistēmu akadēmiskajā vidē, gatavojas testam.
2) Tiek meklēta informācija par inovāciju veidiem un inovācijas vadīšanu akadēmiskajā vidē. Gatavojas individuālajam darbam par inovāciju.
3) Tiek meklēta informācija par pētījumu komercializācijas gadījumiem, intelektuālā īpašuma veidiem un to aizsardzības iespējām, izaicinājumiem tehnoloģiju pārneses jomā, gatavojas grupu darbam.
4) Tiek iegūta informācija un veidota sapratne par iespējamiem biznesa modeļiem sava promocijas darba tēmas kontekstā, kas nepieciešams, lai sagatavotos individuālajam darbam par biznesa ideju un biznesa modeli.
Doktorants vērtējumu “Ieskaitīts” var iegūt, ja ir izpildīti visi 4 uzdevumi un saņemts vismaz sekojošs vērtējums:
• Testam e-studijās par akadēmisko uzņēmējdarbību un ekosistēmu ir vismaz 60% atbilžu pareizas;
• Individuālajā darbā par inovāciju iegūti vismaz 12 no 20 punktiem;
• Grupas darbā par komercializācijas gadījumiem iegūti vismaz 12 no 20 punktiem;
Individuālajā darbā par biznesa ideju un biznesa modeli iegūti vismaz 24 no 40 punktiem.
1. Duening, T., Hisrich, R., Lechter, M. Technology Entrepreneurship Taking Innovation to the Marketplace. Academic Press, 2020. 395 p.
2. Tidd, J., Bessant J. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. 7th Edition. Wiley, 2020. 624 p.
3. Stam, E. 2015. Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique, European Planning Studies, 23:9, 1759-1769
1. Baden-Fuller, C., Morgan, M. S. Business Models as Models. Long Range Planning, 43(2), 156-171, 2010.
2. Osterwalder, A., Pigneur, Y. Business Model Generation. A Handbook for visionaries, game changers and challengers. New Jersey: John Wiley and Sons, 2013. 279 p.
3. Romano, A., Passiante, G., Vecchio, P.D. The Technology-Driven Entrepreneurship in the Knowledge Economy. Passiante, G; Romano, A. Creating Technology-Driven Entrepreneurship Foundations, Processes and Environment, Palgrave. pp. 21- 48, 2016.
4. Brown, R., Mason, C. Looking inside the spiky bits: a critical review and conceptualisation of entrepreneurial ecosystems. Small Business Economics 49, 11-30, 2017.
Brīvās izvēles studiju kurss LBTU Doktorantūras skolas doktora studiju programmām