Kursa kods Arhi3077

Kredītpunkti 3

Vides psiholoģija ainavu arhitektūrā

Zinātnes nozareArhitektūra (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits22

Semināru un praktisko darbu stundu skaits10

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums10.03.2021

Atbildīgā struktūrvienībaAinavu arhitektūras un vides inženierijas institūts

Kursa izstrādātājs

author doc.

Renāte Čaupale

Dr. arch.

Priekšzināšanas

Arhi1031, Digitālie rīki ainavu projektos I

Arhi2063, Digitālie rīki ainavu projektos II

Arhi2064, Digitālie rīki ainavu projektos III

Arhi2065, Digitālie rīki ainavu projektos IV

Kursa anotācija

Studiju kursā tiek apskatīts vides psiholoģijas jēdziens ainavu arhitektūrā, mērķi un uzdevumi. Kursā tiek aplūkota cilvēka un vides mijiedarbība un tās pētniecības metodoloģija (sistēmiskā pieeja, lauka pētījumi, problēmorientētā pieeja, starpdisciplinārā pieeja). Studenti iepazīstas ar vides psiholoģijas teorijām arhitektūras un ainavu arhitektūras jomā. Fokuss ir vērsts uz ainavu arhitektūras starpdisciplināro saikni ar mērķi tās praktiskai izmantošanai.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas par cilvēka un vides mijiedarbības psiholoģiskajiem aspektiem cilvēka konkrēta psiholoģiskā tipa piemērotas vides nodrošināšanā (Praktiskais darbs).
Prasmes identificēt problēmas un izstrādāt to risinājumu; analizēt vides problēmu ainavtelpā psiholoģiskos cēloņus un likumsakarības; atlasīt vides organizācijas parametrus, lai noteiktu galvenos aspektus atbilstoši psiholoģiskajam tipam (1.seminārs).
Kompetence formulēt, aprakstīt un analizēt dotos telpas piemērus vides psiholoģijas kontekstā, atlasot nepieciešamo informāciju un izmantojot teoriju to definēšanai (2. seminārs).

Spēja analizēt un aprakstīt vides psiholoģijas nozīmīgākos aspektus – teorētisko zināšanu pārbaude (Eksāmens).

Kursa saturs(kalendārs)

1. Vides psiholoģijas jēdziens, tā starpdisciplinārā saikne un nozīme ainavu arhitektūras nozarē, mērķi, uzdevumi, pētniecības metodes. (2 h - lekcija)
2. Vides psiholoģijas teorijas. K. Levina lauka teorija. Bērnības telpas pieredzes nozīme vides uztverē. (2h – lekcija, 2h – praktiskais darbs)
3. Percepcija. Arhitektūras un ārtelpu organizācijas komunikatīvā un informatīvā funkcija. (2h - lekcija)
4. Informācijas uztveres sistēmas un vide. Vides deprivācija. (4h – 1.seminārs.)
5. Psihoemocionālā komforta fiziskie aspekti. Asociatīvā uztvere un zināšanas par realitātes fizikālām īpašībām. (2h - lekcija)
6. Vides psiholoģijas teorijas sasaiste ar arhitektūras un ainavu arhitektūras attīstību. Mārketinga komunikācija arhitektūrā/pilsētvidē. (2h - lekcija)
7. Psiholoģiskā uztvere un ainavtelpas objekts. Proksēmika. (4h - lekcija)
8. Vide kā cilvēka pasaules izpratnes un harmonizēšanas instruments. Cilvēka un vides mijiedarbība – biofiziskā vide/psiholoģiskie efekti. Biofīlija un biofobija.(4h - lekcija)
9. Mākslīgā vide un cilvēks. Harmonisko proporciju sistēmas un to nozīme vides harmonizēšanā. (2h - lekcija)
10. Arhitektūras socioloģija kā sabiedrību formējošs faktors. Cilvēka darbība sociālās vides izmaiņā ar mērķi uzlabot dzīves kvalitāti. (2h - lekcija)

11. Mākslīgās vides psiholoģiskā komforta organizācija (relaksācija un stress). (4h – 2.seminārs.)

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Nodarbību apmeklējums ne mazāk kā 75% apjomā. Noteiktajā laikā iesniegts izstrādātais praktiskais darbs. Darbiem, kas iesniegti pēc noteiktā laika (ja nav attaisnojošs iemesls), tiek samazināta atzīme atbilstoši institūtā apstiprinātajiem vērtēšanas noteikumiem. Iespējama arī akumulējošā ieskaite, kuras izpildes kritērijus nosaka studiju kursa vadītājs.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Praktiskais darbs “Bērnības atmiņu ietekme vides uztverē”. Zināšanu lietojums, atlasot vides organizācijas parametrus, lai prezentētu galvenos telpas aspektus atbilstoši psiholoģiskajam tipam.
1. seminārs “Informācijas uztveres sistēmas un vide”. Prasmes saskatīt vides problēmu psiholoģiskos cēloņus: rekreācijas un stresa elementus vides piemēros (5 min prezentācija PowerPoint).
2. seminārs “Mākslīgās vides psiholoģiskā komforta organizācija”. Kompetence formulēt, aprakstīt un analizēt piedāvātos vides piemērus vides psiholoģiskā komforta organizācijā, izmantojot teoriju parametru izvēles pamatošanā (5 min prezentācija PowerPoint).

Eksāmens – teorētisko zināšanu pārbaude. Spēj analizēt un aprakstīt vides psiholoģijas nozīmīgākos aspektus .

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa gala vērtējumu (akumulējošais eksāmens) veido noslēguma semināra un teorētisko zināšanu pārbaudes kumulatīvais vērtējums.

Obligātā literatūra

1. Bechtel R. B. Churchman A. Handbook of Environmental Psychology. New York: John Wiley and Sons, 2002. ISBN 978-0471405948
2. Bell P. A., Fisher J. D., Greene T. C., Baum A. Environmental Psychology. 5th Ed. Routledge, 2005. ISBN 978-0805860887
3. Donald I. Environmental and Architectural Psychology. The Basics. London, New York: Routledge, 2022. ISBN 978-0367223687

4. Olszewska-Guizzo A. Neuroscience for Designing Green Spaces: Contemplative Landscapes. New York, London: Routledge, 2023. ISBN 978-1032280622

Papildliteratūra

1. Frampton K. Modern Architecture. A Critical History. London: Thames and Hudson, 1990. ISBN 978-0500203958
2.Kundziņš M. Dabas formu estētika: bionika un māksla. Rīga: Madris, 2004. ISBN 978-9984317564
3. Šusts V. Telpas uztvere un kompozīcija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000.

4. Tabb P.J., Tatriele L. Wellness Architecture and Urban Design. New York: Routledge, 2025. ISBN 978-1032752013

Periodika un citi informācijas avoti

1. Environment & Behavior [online] http://eab.sagepub.com/content/by/year

2. Journal of Environmental Psychology [online] http://www.sciencedirect.com/science/journal/02724944

Piezīmes

Obligātais kurss MVZF studiju programmas "Ainavu arhitektūra un plānošana" (Bakalaura) pilna laika studijās. Studiju kurss apgūstams arī angļu valodā.