Kursa kods Arhi2067
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozareArhitektūra (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā162
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits48
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98
Kursa apstiprinājuma datums10.03.2021
Atbildīgā struktūrvienībaAinavu arhitektūras un vides inženierijas institūts
Dr. arch.
Dr. arch.
Arhi1031, Digitālie rīki ainavu projektos I
Studiju kursa mērķis ir apgūt dabas teritoriju projektēšanas galvenos pamatprincipus. Studiju kursa ietvaros tiks aptvertas: tēmas analīze, inventarizācija, likumdošana, plānošanas principi, tūrisma ietekme uz dabas teritorijām, apzīmējumi, elementi, ceļi, laukumi, apsaimniekošana, arhitektūra un vides pieejamība. Kursa īstenošanā tiek piesaistīti dažādi nozares un specifisku jomu speciālisti ar vieslekcijām.
Zināšanas: par attiecīgo teritoriju specifiskajiem projektēšanas principiem un labās prakses piemēriem. Iegūto zināšanu vērtēšana: 1.pr.d. Labās prakses piemēru analīze; 5.pr.d. Tūrisma aktivitāšu veidi un to ietekme uz dabu; 7.p.d. Meža ainavas dizains un tūrisms.
Prasmes: analizēt un plānot dabas teritoriju atbilstoši tās funkcijām un specifiskajiem mērķiem ilgtspējīgai attīstībai. Iegūto zināšanu vērtēšana: 2.pr.d. Dabas teritorijas izpēte. Vispārīgie dati; 3.pr.d. Dabas teritorijas apsekošana; 6.pr.d. Dabas teritorijas koncepta un zonējuma izstrāde; 8.pr.d. Teritorijas kopējā labiekārtojuma izstrāde, celiņu tīkls un zonu specifika, materiālu izvēle segumiem un elementiem.
Kompetences: izvērtēt kādi projektēšanas principi ir piemērotākie dažādām dabas teritorijām, kā arī plānot paredzamos apsaimniekošanas darbus. Iegūto kompetenču vērtēšana: 4.pr.d. Dabas teritorijas vispārīgo un apsekošanas datu interpretācija. Darbs ar Story Map; Eksāmena darbs.
1. Lekcija. Ievads - dabas teritorijas Latvijā, to statuss, daudzveidība (2h) Praktiskais darbs 1. Labās prakses piemēru analīze (2h)
2. Lekcija. Tūrisma attīstības iespējas dabas teritorijās. Vides ietilpība (2h) Praktiskais darbs 1. Labās prakses piemēru analīze (2h)
3. Lekcija. Dabas teritoriju izpēte un analīze (2h). Praktiskais darbs 2. Dabas teritorijas izpēte. Vispārīgie dati (2h)
4. Lekcija. ArcGis Story Map izveide un izmantošana projektu prezentēšanā (2h) Praktiskais darbs 2. Dabas teritorijas izpētes vispārīgo datu prezentēšana (2h)
5. Praktiskais darbs 3. Dabas teritorijas apsekošana (4h)
6. Praktiskais darbs 4. Dabas teritorijas vispārīgo un apsekošanas datu interpretācija. Darbs ar Story Map (4h)
7. Mācību ekskursija uz dabas teritorijām. Lekcijas (2h) Praktiskais darbs (2h)
8. Praktiskais darbs 4. Dabas teritorijas vispārīgo un apsekošanas datu interpretācija. Darbs ar Story Map (4h)
9. Praktiskais darbs 5. Tūrisma aktivitāšu veidi un to ietekme uz dabu (4h)
10. Lekcija. Teritorijas attīstības koncepts un zonējums (2h) Praktiskais darbs 6. Dabas teritorijas koncepta un zonējuma izstrāde (2h)
11. Praktiskais darbs 6. Dabas teritorijas koncepta un zonējuma izstrāde (4h)
12. Lekcija. Meža ainavas dizains un tūrisms (2h) Praktiskais darbs 7. Meža ainavas dizains un tūrisms (2h)
13. Praktiskais darbs 7. Meža ainavas dizains un tūrisms (4h)
14. Lekcija. Teritorijas kopējā labiekārtojuma izstrāde, celiņu tīkls un zonu specifika, materiālu izvēle segumiem un elementiem (2h) Praktiskais darbs 8. Teritorijas kopējā labiekārtojuma izstrāde, celiņu tīkls un zonu specifika, materiālu izvēle segumiem un elementiem (2h)
15. Praktiskais darbs 8. Teritorijas kopējā labiekārtojuma izstrāde, celiņu tīkls un zonu specifika, materiālu izvēle segumiem un elementiem (4h)
16. Konsultācijas par Eksāmena darbu - dabas teritorijas projektu (4h)
Nodarbību apmeklējums ne mazāk kā 75% apjomā. Noteiktajā laikā iesniegts izstrādātais praktiskais darbs par dabas objekta attīstību un apsaimniekošanu. Darbiem, kas iesniegti pēc noteiktā laika (ja nav attaisnojošs iemesls), tiek samazināta atzīme atbilstoši institūtā apstiprinātajiem vērtēšanas noteikumiem. Pozitīvi novērtēts praktiskais darbs.
Studenti patstāvīgos darbus pilda praktiskajās nodarbībās un mājās. Praktiskie darbi saistīti ar projektējamo dabas objektu.
Studiju kursa vērtējums sastāv no eksāmena vērtējuma un praktisko darbu kumulatīvā vērtējuma. Eksāmenu un praktiskos darbus novērtē saskaņā ar uzdevumos noteikto vērtēšanas kārtību.
1. N. Rottle, K Yocom. Ecological Design. Basics Landscape Architecture. 2011.
2. Dramstad W.E., Olson J.D., Forman R.T.T. Landscape Ecology Principles in Landscape Architecture and Land-Use Planning. Washington, 1996. 80 p.
3. Bells S., Nikodemus O. Rokasgrāmata meža ainavas plānošanai un dizainam. Rīga: Valsts meža dienests, LTS International Ltd., 2000. 75 lpp.
4. Dzīves vides kvalitāte. No: Apdzīvotu vietu meži un dārzi. Red.: K. Buivids. Rīga: Zinātne, 1988, 12. -15. lpp.
5. Skujāne D., Ņitavska N., Markova M., Spāģe A., Grīnfelde I. (2022). Teritoriju plānošana un integrēta dabas resursu pārvaldība. Pārrobežu sadarbības programmas 2014-2020 projekts "Sticky Urban Areas", Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Jelgava. 71 lpp. ISBN 978-9984-48-401-3
1. Beer A.R., Higgins C. Environmental Planning for Site Development. A manual for sustainable local planning and design. London: E&FN Spon, 2000. 352 p.
2. Aktuālā savvaļas sugu un biotopu apsaimniekošanas problemātika Latvijā. Red. A Auniņš. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2008. 162 lpp. http://www.ldf.lv/ upload_file/28934/LDF_rokasgramata_ekrana-vers.pdf
3. Latvijas biotopi. Klasifikators. Rīga: Latvijas Dabas fonds, 2001. 96 lpp.
1. Vides Vēstis. Pieejams: http:// www.videsvestis.lv
2. Zhou Jin, Shi Sen Review of mining area ecological restoration theory. China Mining, Vol 3, 2004, p. 10-12.
Obligātais kurss MVZF studiju programmas "Ainavu arhitektūra un plānošana" (Bakalaura) pilna laika studijās. Studiju kurss apgūstams arī angļu valodā.