Kursa kods Arhi2061

Kredītpunkti 3

Vides objekti II

Zinātnes nozareArhitektūra (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits10

Semināru un praktisko darbu stundu skaits22

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums10.03.2021

Atbildīgā struktūrvienībaAinavu arhitektūras un vides inženierijas institūts

Kursa izstrādātāji

author vad.pētn.

Aija Ziemeļniece

Dr. arch.

author asoc. prof.

Una Īle

Dr. arch.

Priekšzināšanas

Arhi1028, Ārtelpas materiālu mācība

Kursa anotācija

Studiju kursa mērķis: iegūt zināšanas un izpratni par ārtelpas plānojuma un dizaina organizēšanu, izvērtējot reljefa, ielu gultnes rakstura, esošo un plānoto lietus ūdeņu tekņu, gūliju izvietojumu, atbalstsienu, iesegumu piemērotību, izprotot konstruktīvās uzbūves nosacījumus un novietojumu dabā. Kopumā tiek iegūta izpratne par ārtelpas labiekārtojuma projektēšanas etapiem, nosacījumiem un attīstību, kas nosaka pamatprincipus strādājot pilsētvides vai lauku vides konceptuālā dizaina izveidē.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

• Zināšanas: studenti iegūst zināšanas par pilsēttelpu (lauku vides) veidojošajiem detaļelementiem izstrādājot praktiskos darbus Nr. 1, Nr. 2. Izvērtē situācijas raksturu, lai vides dizaina plānojums nodrošinātu funkcionālu un harmonisku ārtelpu.
• Prasme: iegūst prasmi veidot ārtelpas izteiksmīgumu, sabalansējot tās funkcionalitāti ar kompozicionālo elementu raksturu, kur strādājot studentam pie praktiskā darba Nr. 1, Nr. 2, veidojās prasme atbilstoši atrisināt vertikālo plānojumu.
• Kompetence: iegūst kompetenci virszemes ūdeņu savākšanas un noteces organizēšanā, kas obligāti jāatrisina praktiskajos darbos Nr. 1, Nr. 2. Studenti veicot aprēķinus vertikālajam plānojumam un zemes darbu kartogrammas izveidei.

Kursa saturs(kalendārs)

1. Teritorijas vertikālais plānojums, vertikālā plānojuma izstrāde un pieejas (lekcija 6 h).
2. Teritorijas vertikālā plānojuma aprēķini, zemes darbu kartogrammas un zemes darbu bilances aprēķini (lekcija 4 h).
3. Teritorijas izpēte, reljefa specifika un projektēšanas pieejas (praktiskais darbs Nr. 1 – 2 h).
4. Horizontāļu izstrāde plānotajā teritorijā (praktiskais darbs Nr. 2 – 2 h).
5. Zemes darbu kartogrammas tīkla un aprēķinu izstrāde (praktiskais darbs Nr. 3 – 2 h).
6. Vides objektu konteksts un specifika ainavā (praktiskais darbs Nr. 4 – 2 h).
7. Vides objektu skiču izstrāde un maketēšana (praktiskais darbs Nr. 5 – 6 h).

8. Vides objektu sagatavošana un izstrāde dabā (praktiskais darbs Nr. 6 – 8 h).

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Nodarbību apmeklējums ne mazāk kā 75% apjomā. Noteiktajā laikā iesniegts izstrādātais praktiskais darbs. Darbiem, kas iesniegti pēc noteiktā laika (ja nav attaisnojošs iemesls), tiek samazināta atzīme atbilstoši institūtā apstiprinātajiem vērtēšanas noteikumiem. Pozitīvi novērtēti praktiskie darbi. Iespējama arī akumulējošā ieskaite, kuras izpildes kritērijus nosaka studiju kursa vadītājs.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Praktiskais darbs Nr. 1: studenti individuāli sagatavo un izvērtē esošās situācijas kontekstu, reljefa iezīmes un specifiku.
Praktiskais darbs Nr. 2: studenti individuāli skicē atpūtas kompleksa koncepciju un veido horizontāļu tīklu, ievērtējot topogrāfijā ietverto informāciju.
Praktiskais darbs Nr. 3: katrs individuāli izstrādā zemes darbu aprēķinus pēc jaunajām horizontālēm.
Praktiskais darbs Nr. 4: studenti veic piemēru izpēti, materiālu sagatavošanu Think out of the BOX starptautiskajai studentu aktivitātei.
Praktiskais darbs Nr. 5: studenti darba grupās skicē, maketē vides objektus, elementus, kurus pēc rasējumu un materiālu sagatavošanas, izmantojot kokmateriālu, jārealizē dabā.

Praktiskais darbs Nr. 6: studenti darba grupās izstrādā dabā vides objektus, izmantojot atbilstošas pieejas, instrumentus, stiprinājumus idejas realizēšanai.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa vērtējums ir atkarīgs no studiju kursa praktisko darbu akumulatīvā vērtējuma un nepārtrauktas aktivitātes studiju darbā.
Praktiskos darbus mācībspēki novērtē saskaņā ar uzdevumā noteikto vērtēšanas kārtību un nodefinētajām prasībām, kā arī funkcionālā teritorijas plānojuma dizainu, izejot no izvirzītajām prasībām, ar kurām students tiek iepazīstināts pirms teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanas.

Obligātā literatūra

1. Miles, M. Art, Space and the City: public art and urban futures. London: Routledge, 1997. 161 p.
2. Kundzin̦š M. Dabas formu estētika: bionika un māksla. Riga: Madris SIA, 2004. 167p. Ir LLU FB 5 eks.
3. Baumeister N. New Landscape Architecture. Berlin: Braun, 2007. 352 p.
4. McHarg I. L. Design with Nature. London: J. Wiley, 1969.

Papildliteratūra

1. Finkelpearl T. Dialogues in Public Art. Cambridge. London: MIT Press, 2000. 453 p. 6.Fleming, R.L.
2. The Art of Placemaking: Interpreting Community through Public Art and Urban Design. London, New York: Merrell, 2007. 383 p.
3. Saito, Y.Everyday Aesthetics.Oxford: Oxford University Press, 2007. 273 p.

Piezīmes

Obligātais kurss MVZF studiju programmas "Ainavu arhitektūra un plānošana" (Bakalaura) pilna laika studijās. Studiju kurss apgūstams arī angļu valodā.