Kursa kods PārZ3091
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozarePārtikas zinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā162
Lekciju stundu skaits24
Semināru un praktisko darbu stundu skaits22
Laboratorijas darbu stundu skaits18
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98
Kursa apstiprinājuma datums21.10.2020
Atbildīgā struktūrvienībaPārtikas institūts
Dr. sc. ing.
MākZ1004, Kompozīcija un krāsu mācība I
MākZ2016, Kompozīcija un krāsu mācība II
MākZ3027, Dizaina pamati un izstrādājumu reģistrēšana
PārZB006 [GPARB006] Iepakojums un dizains
Studenti iepazīstas ar pārtikas iepakojuma materiālu vispārīgu raksturojumu, funkcijām. Mūsdienās iepakojums ir vidutājs starp produktiem un patērētāju, līdz ar to līdztekus iepakojuma primārajai funkcijai – produkta saturēšanai būtisku lomu ieņem arī produkta dizains, funkcionalitāte, iepakojuma konstrukcija un apdrukas veids. Iepakojuma dizains ir būtisks produktu virzītājspēks tirgū. Aizvien aktuālāki kļūs jauni inovatīvi iepakojuma materiāli (konvencionālie un biodegradējamie) un tehnoloģijas (gaisa vide, aizsarggāzu vide, aktīvais iepakojums, inteliģentais iepakojums), kuru lietošanai nepieciešamas zināšanas par pārtikas iepakojuma materiālu, produktu un iepakošanas tehnoloģiju savstarpējo saderību. Transportiepakojums un loģistika. Iepakojuma pārstrādes iespējas.
1. Zināšanas un izpratne par iepakojuma materiāliem, to dizainu un funkcionalitāti, lietošanas ērtumu, kā arī iepakojuma materiālu saderību ar dažādiem produktiem. Dizaina un iepakojumu konstrukciju un materiālu nozīmību produkta ieviešanai tirgū. Iegūtas zināšanas par iepakojuma materiāliem (konvencionālajiem un biodegradējamiem) un progresīvajām iepakošanas tehnoloģijām (tradicionālajām un inovatīvajām), kas bieži limitē iepakojuma formu izveidi. Spēj izskaidrot iepakojuma nozares svarīgākos jēdzienus un likumsakarības – praktiskie darbi/semināri; laboratorijas darbi; 1. un 2. kontroldarbs
2. Prasmes orientēties iepakojuma veidos, formu izgatavošanas procesos un iepakošanas tehnoloģiju realizācijā. Izstrādāt un analizēt produktu iepakojumu risinājumus atbilstoši prasībām. Analizēt iepakošanas nozares tehnoloģijas, sekot jauno tehnoloģiju attīstībai un tendencēm. Lietot iepakojuma nozares standartus un tehniskos noteikumus. Pārzināt iepakošanas nozares kvalitātes sistēmas, prast tās pielietot darbā. Pārzināt un lietot nozares terminoloģiju. Interpretēt pētījumos iegūtos rezultātus, formulēt secinājumus, veidot kopsavilkumus. Veikt produkta estētisko, materiāltehnisko, funkcionālo un ekonomisko analīzi. Strādāt patstāvīgi vai darba grupā – praktiskie darbi/semināri; laboratorijas darbi; 3. kontroldarbs.
3. Kompetence: Spēj radoši un patstāvīgi veikt izpēti produktu iepakojuma ideju attīstīšanai, izpētot gala lietotāja vajadzības un tirgu. Spēja radīt – jaunu, funkcionālu, racionāli, lētāk izgatavojamu, viegli un ērti lietojamu, estētiski augstvērtīgu iepakojumu. Spēja orientēties un pārzināt iepakojuma nozarē lietotos materiālus, analizēt to pilnveidošanas un attīstības tendences, prast tos pielietot darbā. Spēja izstrādāt produkta konstruktīvos risinājumus un veikt nepieciešamās korekcijas – 4. kontroldarbs; mājas darbi, praktiskie darbi/semināri
1. Iepakojuma sistēmas vispārīgs raksturojums, tendences tirgū. 2h lekcija.
2. Iepakojuma dizains kā viens no tirgus virzītājspēkiem. Darbs grupās. 2h lekcija; 2h praktiskie darbi/semināri; 2 h- laboratorijas darbi.
1.kontroldarbs: Iepakojums, tā dizains kā mārketinga elements.
3. Jaunākie iepakojuma materiāli, to raksturojums. Diskusija. 1h lekcija; 2h praktiskie darbi/semināri.
4. Iepakojuma formas, to raksturojums. To veidošana. Darbs grupās. 3h lekcija; 6h laboratorijas darbi.
2.kontroldarbs: Iepakojums, tā raksturojums.
5. Iepakojuma konstrukcijas. Darbs grupās. 1h lekcija; 2h praktiskie darbi/semināri; ; 2h laboratorijas darbi.
6. Etiķete – tās nozīme izvēloties produktu. 2h – lekcija.
7. Vienslāņa materiāli un lamināti, to saderība ar produktiem. Optimizācija. 2h lekcija.
8. Iepakojuma tehnoloģijas gaisa un izmainītā vidē. 2h lekcija.
3.kontroldarbs: Analizēt iepakojumu atbilstoši uzstādītajiem kritērijiem.
9. Inovācijas iepakojumā. Diskusija. Kritiska pieeja tās analizējot. 1h lekcija; 2h praktiskie darbi/semināri.
10. Aktīvais, inteliģentais un biodegradējamais iepakojums. 2h – lekcija.
11. Iepakojums un digitalizācija. 2h lekcija.
12. Iepakojuma apdrukas veidi (fleksogrāfija, ofsets, sietspiede, dobspiede, follijspiede, reljefspiede., u.c.). Pēcapstrāde. 1 h lekcijas; 4h praktiskie darbi/semināri.
13. Iepakojuma funkcionalitāte un saderība ar produktiem. Darbs grupās. Diskusija. 1h lekcija; 2h praktiskie darbi/semināri; 4h – laboratorijas darbi
14. Transportiepakojums un loģistika. Izvērtēšana. Darbs grupās. 1h lekcija.
15. Iepakojuma pārstrādes iespējas. Diskusija. 1h lekcija; 2h – praktiskie darbi/semināri; 4h laboratorijas darbi.
4.kontroldarbs: Optimizēt izvēlēto iepakojumu risinājumus.
16. Mājas darbu prezentēšana un diskusijas par anketā iegūtajiem datiem un iespēju optimizēt. 6h –praktiskie darbi/semināri.
Eksāmens ar atzīmi, kur vērtējumu veido:
1. Jābūt iesniegtam patstāvīgā darba referātam, uz kuru pamatojoties students kārto eksāmenu (veido 60% no vērtējuma).
2. Jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem četriem kontroldarbiem, nostrādātiem visiem – praktiskajiem darbiem/semināriem; laboratorijas darbiem un jābūt ieskaitītiem mājas darbiem (veido 40% no vērtējuma).
Visiem kontroldarbiem, praktiskajiem darbiem/semināriem un mājas darbiem jābūt ieskaitītiem, lai varētu aizstāvēt referātu.
1. mājas darbs. Veikt 30 respondentu anketēšanu, lai noskaidrotu zināšanas un viedokli par iepakojumu, tā dizainu (iesniedz elektroniskā veidā anketu apkopojumu).
2. mājas darbs. Studenta izvēlēta produkta iepakojuma dizaina prototipa izveide (prototips, un tā apraksts – apjoms vismaz 4 lpp, iesniedz elektroniskā veidā).
3. mājas darbs. Iepakojuma pārstrādes, apjoma samazināšanas/ optimizēšanas iespējas (apjoms vismaz 4 lpp, iesniedz elektroniskā veidā.).
Ieskaite ar atzīmi, kur vērtējumu veido:
1. Patstāvīgā darba referāts, uz kuru pamatojoties students kārto ieskaiti (veido 60% no vērtējuma).
2. Sekmīgi uzrakstīti visi četri kontroldarbi (veido 20% no vērtējuma).
3. Nostrādāti visi laboratorijas darbi un ieskaitīti mājas darbi (veido 20% no vērtējuma).
1. Helstrom D., Olsoon A. Managing Packaging Design for Sustainable Development: A Compass for Strategic Directions. Chichester, UK: Wiley. 2017. 240 p. (in English).
2. Dukaļska L., Muižniece-Brasava S. Progresīvās iepakojuma tehnoloģijas pārtikas industrijā. Jelgava, LLU, 2012. 192 lpp.
3. Boylston S. Designing Sustainable Packaging: Green Design, Packaging Design, Laurence King Publishers, 2009. 182 p.
4. Roncarelli S., Ellicott C. Packaging Essentials, 100 Design Principles for Creating Packages. 2010.
5. Iepakojuma dizains – iepakojuma pārstrādei. Starptautiskās rekomendācijas aprites iepakojuma dizainam. 2023. [tiešsaiste]. [Skatīts 20.02.2025.] . Pieejams: https://worldpackaging.org/Uploads/2023-04/ResourcePDF53_1681451834.pdf
1. Robertson G.L. Food Packaging: Principles and Practice. Third Edition. CRC Press, 2012. 733 p.
2. Dukaļska L., Muižniece-Brasava S. Biodegradējamie iepakošanas materiāli pārtikas industrijā. Jelgava: LLU, 2008. 104 lpp.
1. The Design Journal. An International Journal for All Aspects of Design [tiešsaite]. [Skatīts 20.02.2025.]. Pieejams:
https://www.tandfonline.com/toc/rfdj20/27/6?nav=tocList
2. International Journal of Design [tiešsaite]. [Skatīts 20.02.2025.] . Pieejams: http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign
3. The European Organization for Packaging and the Environment [tiešsaite]. [Skatīts 20.02.2025.] . Pieejams:
https://www.europen-packaging.eu/
Obligātais studiju kurss 2. līmeņa augstākās izglītības profesionālā bakalaura studiju programmas “Dizains un amatniecība” TF pilna laika studentiem 7 semestrī un nepilna laika studentiem 9 semestrī.