Kursa kods Filz2002
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareFilozofija, ētika un reliģija
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums30.11.2021
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. phil.
Filz1013, Filozofijas vēsture
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par galvenajām retorikas kategorijām un attīstīt publiskas uzstāšanās un polemikas prasmes sociologam mūsdienu komunikācijas situācijā.
Studiju kursā tiek iegūtas zināšanas par galvenajām retorikas kategorijām un publiskas uzstāšanās mākslas multidisciplinārajiem aspektiem. Studiju kursā tiek analizētas galvenās publiskas uzstāšanās problēmas un meklēti to risinājumi, t.sk. stresa vadīšanas iespējas, risinājumi veiksmīgai komunikācijai ar auditoriju, kā arī argumentācijas un polemikas korektie un nekorektie aspekti mūsdienu komunikācijas situācijā. Studiju kursā tiek aplūkots, kā retorikas zināšanas un prasmes praktiski pielietojamas valsts un privāto organizāciju iekšējās un ārējās komunikācijas veidošanā un vadībā, kā šīs zināšanas savienojamas ar sociologa profesiju.
Zināšanas: Studiju kurss sniedz padziļinātas zināšanas par retorikas būtību, tās filozofiskajiem, psiholoģiskajiem, fizioloģiskajiem un etiķetes apzinātajiem un neapzinātajiem aspektiem un stresa vadības iespējām (1. kontroldarbs, semināri, diskusijas), kā arī loģikas, argumentācijas un polemikas principiem un to pārkāpumiem (kļūdām), negodīgajiem paņēmieniem un kontrargumentācijas iespējam un atbildes risinājumiem (2. kontroldarbs, semināri, diskusijas, patstāvīgais darbs, tā prezentācija).
Prasmes: Studiju kursā tiek iegūtas prasmes, pielietot zināšanas par retoriku un tās galvenajām kategorijām publiskas uzstāšanās situācijās, identificēt publiskas uzstāšanās problēmsituācijas, vadīt stresu, veidot veiksmīgu komunikāciju ar auditoriju, saskatīt un analizēt loģikas, argumentācijas un polemikas korektos un nekorektos paņēmienus, veido kontrargumentāciju (1. un 2. kontroldarbs, semināri, diskusijas). Vispārīgās prasmes – spēj atbildīgi plānot laiku un veikt uzdotos uzdevumus, patstāvīgi iegūt nepieciešamo informāciju, iegūto informāciju kritiski izvērtēt un analizēt, izmantojot dažādus informācijas avotus, veidot sadarbību, iesaistīties diskusijā un pamatoti aizstāvēt savu viedokli (diskusijas, grupu darbs).
Kompetence: izkopjot zināšanās par retoriku un tās kategorijām balstītas prasmes, studenti attīsta publiskas uzstāšanās, stresa vadības, argumentācijas un polemikas kompetenci gan vispār, gan sociologa profesionālajā sfērā atsevišķi. (individuālā darba sagatavošana un prezentācija un publiskas uzstāšanās sagatavošana un prezentācija)
Lekciju saraksts (16 stundas)
1. Retorika kā publiskas uzstāšanās un runas māksla. (1 stunda)
2. Retorika un filozofija. (2 stundas)
3. Retorika un psiholoģija. (3 stundas)
4. Retorika un ētika. (2 stundas)
5. Retorikas komunikatīvie aspekti. (1 stunda)
6. Retorika un loģika. (1 stunda)
7. Argumentācija. (1 stunda)
8. Polemika. (1 stunda)
9. Retorika un etiķete. (1 stunda)
10. Retorikas fizioloģiskie aspekti. (1 stunda)
11. Runas sagatavošanas un prezentācijas aspekti. (2 stundas)
Semināru saraksts (16 stundas)
1. Refleksija par publiskas uzstāšanās problēmām. (1 stunda)
2. Runas aparāta iesildīšana, pareiza elpošana un ātrrunas vingrinājumi. (2 stundas)
3. Komunikācijas barjeras un apziņas filtri. (1 stunda)
4. Pašizziņa. Psihes aizsardzības mehānismi. (1 stunda)
5. Retorikas būtība, multidisciplinaritāte un stresa vadības iespējas. (1. patstāvīgais darbs – 1 stunda)
6. Auditorijas analīzes iespējas. (1 stunda)
7. Loģikas principi un kļūdas. (2 stundas)
8. Runas analīzes iespējas. (1 stunda)
9. Argumentācijas analīze. (1 stunda)
10. Polemikas analīze. (1 stunda)
11. Loģikas, argumentācijas un polemikas kļūdas, negodīgie paņēmieni, atbildes risinājumi. (1 stunda)
12. Runas struktūra un runas sagatavošana. (1 stunda)
13. Runas prezentācija un analīze. (Individuālā darba prezentācija - 2 stundas)
Nepilna laika tālmācības studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Akumulējošu ieskaiti sistēmā sastāda: 1. patstāvīgais darbs – 20%; 2. patstāvīgais darbs – 20%; Diskusijas, grupu darbs – 20%; runas sagatavošana un tās prezentācija- 40%.
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-8/54 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Studiju laikā students izstrādā, iesniedz un prezentē norādītajā laikā. 2 patstāvīgos darbus: 1. Retorikas būtība, multidisciplinaritāte un stresa vadības iespējas.; 2. Runas sagatavošana par patstāvīgi izvēlētu tēmu.
Individuālos darbus novērtē pēc uzdevuma izpildes kvalitātes atbilstības prasībām.
Diskusijas vērtē pēc iesaistes un spējām argumentēti izskaidrot un diskutēt par jautājumiem, kas saistīti ar studiju tēmām.
Individuālo darbu un diskusiju darba vērtējumā galvenā uzmanība tiek pievērsta individuālajai kritiskās un filozofiskās domāšanas izaugsmei un patstāvīgai domāšanai.
1. Apele A. Prasme runāt publiski. Zvaigzne ABC, 2012. 136 lpp. (Pieejams: LBTU: Abonements; Pamatfonds; (12/116 )
2. Geikina S. Retorikas pamati. Raka, 2003. 112 lpp. (Pieejams: https://kopkatalogs.lv)
3. Schreiber L., Hartranft M. Principles of Public Speaking. The Virtual Text., The Public Speaking Project, 2011. Pg. 270. Pieejams: https://www.baycollege.edu/_resources/pdf/academics/academic-resources/open-education/principles-public-speaking.pdf
4. Alekse I. Runātprasme. Raka, 2003. 126 lpp. (Pieejams: https://kopkatalogs.lv)
5. Gloria Moses (2016) Synthesizing Powerful Influence at Work and with Friends : Finding and Using That Sweet Spot on How to Effectively Influence People! [Place of publication not identified]: JNR Publishing. Available at: https://research-ebsco-com.ezproxy.llu.lv/linkprocessor/plink?id=4f01dbdc-6a03-35de-9cdf-8d7b8f92ddee (Accessed: 15 September 2025).
1. Apsalons E. Komunikācijas kompetence. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013., 303 lpp.; (Pieejams: Pamatfonds; (316 ))
2. Apsalons E. Konstruktīvā komunikācija: prasme veidot dialogu. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023., 304 lpp.; (Pieejams: Aktīvais fonds (316))
3. Bariss V. Oratora māksla : mācību metodika. Rīga: Latvijas Uzņēmējdarbības un menedžmenta akadēmija, 2007., 83 lpp. (Pieejams: https://kopkatalogs.lv)
4. Herrick A. J. The history and theory of rhetoric : an introduction. New York, NY : Routledge, 2021, 324 lpp. https://kopkatalogs.lv/F?func=direct&local_base=LNC04&doc_number=001179190
5. Keigels T. Dž. Uzstāšanās māksla. Atēna, 2008. 214 lpp. Pieejams (LBTU :Abonements Pamatfonds; (12/159 )
6. Kramiņš E. Runas prasme saziņā. Rīga: Turība Biznesa augstskola, 2005. 688 lpp.
7. Milēviča I. Retorika un prezentēšanas prasme. Alberta koledža. 121 lpp., Pieejams: https://www.alberta-koledza.lv/upload/old/downloads/retorika.pdf
8. Stupar Rutenfrans, Snežana. Beat the Fear of Public Speaking: Mobile 360° Video Virtual Reality Exposure Training in Home Environment Reduces Public Speaking Anxiety. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2017 Oct;20(10):624-633. doi: 10.1089/cyber.2017.0174. (Pieejams https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29039704/)
1. Fallacies. Pieejams: https://iep.utm.edu/fallacy/
2. Journal of Contemporary Rhetoric: /http://contemporaryrhetoric.com/
3. The Foundation for Critical Thinking. Pieejams: http://www.criticalthinking.org/pages/a-brief-history-of-the-idea-of-critical-thinking/408
4. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Principal Editor: Edward N. Zalta. Pieejams: https://plato.stanford.edu/contents.html
5. Žurnāls "Rīgas Laiks" - ISSN 1407-1622. Pieejams: https://www.rigaslaiks.lv/
Brīvās izvēles studiju kurss LBTU ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā “Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”.