Kursa kods Ekon3143
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums22.02.2023
Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts
Dr. oec.
MBA
Ekon1012, Mikroekonomika
Ekon2109, Makroekonomika
Ekon3142, Bioekonomika
Studiju kurss veicina izpratni par inovācijas procesu, tā nepieciešamību ilgtspējīgai attīstībai un sniegtajām iespējām globalizācijas un pieaugošas konkurences apstākļos. Studenti tiek iepazīstināti gan ar klasiskajām gan inovācijas teorijām, gan mūsdienu zinātniskajām atziņām, kas akcentē inovācijas pieaugošo lomu ilgtspējīgā attīstībā, tai skaitā ekonomikas dekarbonizācijā, izaugsmes atsaistē no enerģijas patēriņa un prosociālu vērtību virzītā pieprasījuma attīstībā. Vienlaikus studiju kursā apskatīta inovāciju ekosistēmas veidošana, valsts un pašvaldību loma tajā. Kursā tiek apskatīts pilns inovāciju vadīšanas procesa cikls, kas ļauj šos principus ieviest uzņēmumā tā konkurētspējas nodrošināšanai ilgtermiņā, kā arī pielietot iegūtās zināšanas, veidojot lietotājam draudzīgus pakalpojumus dažādās organizācijās vai valsts pārvaldes iestādēs. Studiju kursa apgūšanas mērķis: radīt izpratni par inovācijas būtību, nozīmi sabiedrības ilgtspējīgai attīstībai, ieviešanas procesiem un atbalsta mehānismiem, veicinot uzņēmuma vai organizācijas attīstību un ilgtspēju.
1. Izprot inovācijas jēdziena būtību, veidus, nozīmi, attīstību ilgtspējīgai attīstībai – kontroldarbs.
2. Izprot vērtības piedāvājuma veidošanos 1. patstāvīgais darbs.
3. Spēj izveidot biznesa modeli atbilstoši produktu attīstībai un pakalpojumu procesu ieviešanai – 2. patstāvīgais darbs
4. Spēj izmantot kreativitāti un zināšanas stimulējošus pasākumus personības un uzņēmuma attīstībā - eksāmens.
Pilna laika klātienes studijās:
1.Inovācijas jēdziens un nepieciešamība - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
2.Inovācijas teorijas attīstība - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
3.Ilgtspējīgas inovācijas - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
4.Tehnoloģiskās pārmaiņas ilgtspējīgas inovācijas atbalstam - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
5.Inovācijas ekosistēmas veidošana – 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
6.Atbalsts ilgtspējīgai inovācijai - 2 lekcijas, 1 praktiskie darbi
Kontroldarbs – 1 stunda
7.Inovācijas process - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
8.Inovāciju kultūra uzņēmumā, organizācijā - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
9.Konkurētspējas un efektivitātes paaugstināšanas instrumenti - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
10.Problēmas definēšana, idejošana - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
11.Vērtības piedāvājums - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
12.Inovācijas biznesa modelis - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
13.Inovatīva produkta validācija - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
14.Inovatīva produkta zīmols - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
15.Intelektuālais īpašums - 1 lekcija, 1 praktiskie darbi
Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir ½ no norādīto stundu skaita.
Rakstisks eksāmens.
Eksāmena uzdevumu veido:
- Tests par studiju kursā apgūto teorētisko sadaļu;
- Praktisks uzdevums par studiju kursā apgūtajām tēmām.
1.Patstāvīgajā darbā studentam jāizveido ilgtspējīgas inovācijas vērtību piedāvājums un tas sekmīgi jāprezentē.
2.Patstāvīgā darbā, atbilstoši mācītajai metodikai, jāizveido aktuāla ilgtspējīgas inovācijas biznesa modeļa skice.
Kontroldarbs - Inovācijas nozīme ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai (20 punkti)
1.Patstāvīgais darbs - Vērtības piedāvājums un tā prezentēšana (20 punkti)
2.Pastāvīgais darbs – Biznesa modeļa skice (20 punkti)
Eksāmens – visas tēmas (40 punkti)
10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā
1. Niedrītis J.Ē. Meklējiet un jūs atradīsiet. Latvijas Izglītības fonds., Rīga, 2019., 235 lpp.
2. Polzin F. Addressing Barriers to Low-Carbon Innovation. Internationaler Verlag der Wissenshaften., Franfurt am Main, 2015., p. 193 p.
3. Inovatīvas darbības pamatelementi: rokasgrāmata maziem un vidējiem uzņēmumiem., otrais papildinātais izdevums., LR Ekonomikas ministrija., Rīga, 2007., 276 lpp.
4. Furseth P. I. Innovation in an advanced consumer society. Oxford: Oxford University Press, 2016. 190 p.
5. Pigneur Y., Osterwalder A., Bernarda G., Smith A. Value Proposition Design. John Wiley & Sons, 2014.,293 p.
1. Sociālā inovācija: izaicinājumi un risinājumi Latvijā. Zinātniska monogrāfija. K.Oganisjana, G.Grīnberga-Zālīte, S.Surikova, K.Kozlovskis, L.Līcīte, T.Laizāns, N.Monge-Iriarte, T.Koķe, L.Jereščenkova, Y.Eremina, S.Gvatua, B. N.Kabwende, O. J.Chukwu. Rīga: RTU Izdevniecība, 2019., 148 lpp.
Pieejams: https://ebooks.rtu.lv/wp-content/uploads/sites/32/2020/02/9789934222290_Sociala-inovacija_PDF.pdf
2. Pigneur Y., Osterwalder A. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons, 2010. 284 p.
3. Latvijas spēks ilgi pastāvēt: kolektīvā zinātniskā monogrāfija. B.Rivža (red.). Rīga: Latvijas Zinātņu akadēmija, 2022., 479 lpp.
1. Valsts platforma biznesa attīstībai. Pieejams: www.business.gov.lv
2. Latvijas investīciju un attīstības aģentūra. Pieejams: www.liaa.gov.lv
3. Eiropas biznesa atbalsta tīkls. Pieejams: www.een.lv
4. Aktualitātes inovācijās, tehnoloģijās, zinātnē, pētniecībā un uzņēmējdarbībā. Pieejams: www.labsoflatvia.com
5. Dizana domāšana. Pieejams: www.startdesign.lv
6. Pakalpojumu dizaina metodes. Pieejams: www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Ierobežotās izvēles kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā "Ekonomika" specializācijas virzienam "Ilgtspējīga ekonomika un teritorijas attīstība".