Excel
Kursa nosaukums Konkurētspēja uzņēmējdarbībā
Kursa kods VadZ3042
Zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozare Uzņēmējdarbības vadība
Kredītpunkti 3
ECTS kredītpunkti 4.50
Kopējais stundu skaits kursā 48
Lekciju stundu skaits 24
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Kursa apstiprinājuma datums 16/04/2013
Atbildīgā struktūrvienība Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. oec., doc. Ilze Upīte

Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir apgūt zināšanas par konkurētspēju kā uzņēmuma veiksmīgas attīstības priekšnosacījumu, pētot konkurētspējas būtību, nosacījumus, faktorus, attīstības posmus un stratēģijas. Kursa ietvaros tiek iegūta prasme kompleksi novērtēt un noteikt uzņēmuma konkurētspēju. Sniegts ieskats par konkurētspējas novērtēšanu valsts un reģiona līmenī.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
• Zināšanas - studējošie iegūst pamatzināšanas par konkurētspējas teorētiskajiem aspektiem, tās noteikšanu uzņēmuma līmenī, izprotot konkurētspējas nozīmi uzņēmuma veiksmīgas darbības nodrošināšanā;
• Prasmes – studējošie iegūst prasmi kompleksi novērtēt un noteikt uzņēmuma konkurētspēju, ietverot uzņēmējdarbības vides ietekmes novērtējumu, uzņēmuma personāla, produkcijas konkurētspējas novērtējumu; spēj patstāvīgi izdarīt secinājumus un veidot priekšlikumus par uzņēmuma konkurētspējas uzlabošanu atbilstoši uzņēmuma attīstības stratēģijai; • Kompetence – studējošie, izmantojot apgūtās teorētiskās likumsakarības, spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt nepieciešamo informāciju un kompleksi novērtēt uzņēmuma konkurētspēju; prot patstāvīgi pieņemt lēmumus par uzņēmuma konkurētspējas uzlabošanai nepieciešamajiem pasākumiem, izprotot komplekso uzņēmējdarbības vides ietekmi un nepieciešamību uzturēt uzņēmuma konkurētspēju atbilstoši mainīgajai ekonomiskajai situācijai.
Kursa plāns
1 Konkurētspējas (KS) traktējumi, tiesiskais regulējums Latvijā. Valsts konkurētspējas novērtēšana, KS indeksi.
2 Ārējās vides ietekmes novērtēšana. PEST analīze.
3 Nozares KS ietekme. M.Portera piecu spēku modelis.
4 M.Portera 5 spēku modelis. Nozares pievilcības novērtēšana ar profila metodi.
5 Konkurētspējīgās priekšrocības radīšana. Uzņēmuma resursu audits. VRIO matrica.
6 Konkurētspējīgās priekšrocības radīšana un attīstīšana. Pētījuma prezentēšana.
7 Case study: dažādu konkurētspējas veidu analīze. Kontroldarbs.
8 Konkurētspējas nodrošināšanas pasākumi uzņēmuma līmenī.
9 SVID analīze un uz to balstīto stratēģiju izstrādāšana.
10 Preču konkurētspējas noteikšana un novērtēšana ar M.Fišbeina modeļa palīdzību.
11 Pakalpojumu un servisa konkurētspējas novērtēšana.
12 Personāla konkurētspējas novērtējums.
13 Uzņēmuma konkurētspējas noteikšana pēc kritēriju vērtējuma un būtiskuma. Profila metode.
14 Uzņēmuma - preču ražotāja konkurētspējas noteikšana.
15 Uzņēmuma konkurētspējas noteikšana: vērtību ķēdes analīze. 16 Ieskaite. Patstāvīgā darba aizstāvēšana.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Kursa vērtējums ir ieskaite ar atzīmi. Ieskaites vērtējums veidojas semestra laikā no sekojošām aktivitātēm: kontroldarbs, praktisko nodarbību apmeklējums, darbs praktiskajās nodarbībās, patstāvīgā darba prezentēšana, testa veida ieskaite. Studiju kursu vērtē 10 ballu sistēmā. Zemākā sekmīgā atzīme ir 4 (gandrīz viduvēji).
Pamatliteratūra
1. Caune J., Dzedons A. Stratēģiskā vadīšana. Rīga: Lidojošā zivs, 2009. 384 lpp.
2. Caune J., Dzedons H., Pētersons L. Stratēģiskā vadīšana. Rīga: Kamene, 2000. 232 lpp.
3. Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus: Stratēģiskā un pārmaiņu vadība. Rīga: Biznesa augstskola “Turība”, 2005. 295 lpp. 4. Autoru kolektīvs. Uzņēmējdarbība lauku ilgtspējīgā attīstībā. Mācību līdzeklis. LLU EF Uzņēmējdarbības un vadības katedra. Jelgava: LLU, 2004. 318 lpp.
Papildliteratūra
1. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособностъ: экономика, стратегия, управление. Учебное пособие. Москва: Инфра-M, 2000. 311 с.
2. Портер М. Конкуренция. Санкт-Петербург... [и др.]: Вильямс, 1999. 496 с. 3. Boroņenko V. Klasteru pieeja reģionu attīstībai zināšanu ekonomikas apstākļos. Daugavpils: DU Akadēmiskais apgāds „Saule”, 2007. 98 147 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Kapitāls: biznesa ideju žurnāls. Rīga: SIA "Izdevniecība IKK", 1998. - ISSN 1407-2505.
2. Dienas Bizness. Rīga: SIA "Dienas Mediji", 2000. - ISSN 1407-2041. 3. Bilance: žurnāls par grāmatvedību, likumdošanu un finansēm. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2005. - ISSN 1407-5709.
Piezīmes
Obligāts kurss profesionālajā augstākās izglītības studiju programmā „Komercdarbība un uzņēmuma vadība”. Izvēles kurss EF bakalauriem pilna un nepilna laika studijās akadēmiskajā studiju programmā „Ekonomika”.