Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Profesionālā ētika cilvēkresursu vadībā |
Kursa kods | VadZM005 |
Zinātnes nozare | Vadībzinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 12 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 12 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 0 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 57 |
Kursa apstiprinājuma datums | 14/06/2023 |
Atbildīgā struktūrvienība | Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Mg. paed., lekt. Inita Soika |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Studējošie padziļināti apgūst zināšanas un prasmes par profesionālās ētikas būtību, un tās darbības principiem cilvēkresursu vadībā, sniedzot karjeras atbalstu indivīdiem viņu potenciāla attīstībā. Studiju kursa apguve attīsta spējas, kā organizēt klienta centrētu karjeras atbalstu un veicināt karjeras konsultanta profesionālo izaugsmi atbilstoši profesionālās ētikas standartiem un vadlīnijām. Studiju kursa mērķis – sniegt studējošiem padziļinātas zināšanas un prasmes par profesionālās ētikas darbības principiem un to respektēšanu veicot profesionālos darba uzdevumus cilvēku resursu vadībā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas:
1.Padziļinātas zināšanas par profesionālās ētikas darbības principiem karjeras konsultēšanā cilvēkresursu vadībā un šo principu integrēšanu dažādās teorētiskajās pieejās no personības vajadzību, vērtību, karjeras attīstības un dzīves plānošanas aspekta – kontroldarbs, praktiskie darbi. 2.Ir izpratne par profesionālās ētikas principiem dažādos cilvēkresursu vadības modeļos un pieejās – kontroldarbs, praktiskie darbi.. 3.Ir nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī par morālo spriestspēju cilvēkresursu vadībā karjeras atbalsta sniegšanā – kontroldarbs, praktiskie darbi, patstāvīgais darbs Profesionālās prasmes: 4.Spēj veikt pašanalīzi par karjeras konsultanta profesionālās darbību un kompetenci - praktiskie darbi, patstāvīgais darbs 5.Spēj rīkoties atbilstoši karjeras konsultanta profesionālās ētikas principiem dažādu ētisku problēmu risināšanā - praktiskie darbi, patstāvīgais darbs 6.Spēj palīdzēt klientiem izprast un izvērtēt viņu personīgās īpašības, spējas, prasmes un tās samērot ar izvēlēto karjeras virzienu, kā arī samērot klienta karjeras attīstības intereses ar organizācijas mērķiem - praktiskie darbi, patstāvīgais darbs Vispārīgās prasmes: 7.Spēj atrast, kritiski izvērtēt un radoši izmanto nepieciešamo informāciju un resursus darba uzdevumu izpildei – praktiskie darbi 8.Spēj sadarboties, klausīties un veidot dialogu - praktiskie darbi Kompetences: 9.Spēj argumentēti izteikt savu viedokli par profesionālu ētisku rīcību cilvēkresursu vadībā karjeras atbalsta sniegšanā - praktiskie darbi, patstāvīgais darbs 10.Spēj respektēt profesionālās darbības principus klienta centrētā karjeras atbalsta sniegšanā praktiskie darbi, patstāvīgais darbs 11.Spēj attīstīt individuālo profesionālo pašizaugsmi atbilstoši karjeras konsultanta ētikas standartiem un vadlīnijām - praktiskie darbi, patstāvīgais darbs |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1.Profesionālās ētikas būtība. Vēsturiskais skatījums uz morāli. Vērtību līdzsvars. Ētikas loma cilvēku resursu vadībā: universālās vērtības, organizācijas vērtības, indivīda vērtību sistēma kā pamats karjeras attīstībai un dzīves plānošanai. – 2 h lekcija / 1h praktiskais darbs
2.Morālo spriestspējas līmeņi un profesionālās ētiskās darbības principi, to integrēšana cilvēkresursu vadībā. Profesionālās ētikas vadlīnijas: kodeksi, standarti un likumi – 2h lekcija / 1h praktiskais darbs Kontroldarbs – morālās spriestspējas līmeņi un principi cilvēkresursu vadībā – 1 h 3.Cilvēka morālā attīstība un tās saikne ar karjeras attīstību un dzīves plānošanu. -– 2h lekcija / 1h praktiskais darbs 4.Vērtību modeļi cilvēkresursu vadībā. Pašvērtība un pašregulācija. Cerību/gaidu vērtību modeļi. Indivīda un organizācijas potenciāla sasniegšana. – 2h lekcija / 1h praktiskais darbs 5.Karjeras konsultanta profesionālā kompetence un ētiska rīcība klientcentrētā karjeras atbalstā, t.sk. sociodinamiskajā konsultēšanā un atbalsta sniegšanā – 2h lekcija / 1h praktiskais darbs 6.Karjeras konsultanta profesionālās darbības pašanalīze cilvēkresursu vadībā: attieksmes un pārliecības apzināšanās un pašizaugsme. Ētiskie spriedumi, dilemmas un problēmsituācijas - 2h lekcija / 2h praktiskais darbs Seminārs “Karjeras atbalsta speciālistu ētiska darbības izvērtēšana indivīda karjeras izaugsmē un organizācijas attīstības stratēģijā. - 4 h |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Ieskaite ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kuru veido kumulatīvs vērtējums par sekmīgi aizstāvētu un prezentētu patstāvīgo darbu seminārā, praktisko darbu veikšanu nodarbību laikā un sekmīgi uzrakstītu kontroldarbu. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Patstāvīgā darba veikšanai ir paredzētas 56 stundas, kas tiek organizētas sekojoši:
•gatavošanās praktiskajiem darbiem – 6 stundas; •gatavošanās semināram, kurā tiek aizstāvēts patstāvīgais darbs – 50 stundas Katra patstāvīgā darba izpilde tiek vērtēta 10 punktu sistēmā. Patstāvīgais darbs ir jāaizstāv seminārā nodarbību laikā. Studentam ir jāspēj diskutēt par pastāvīgā darba tēmu, tā norisi un pamatot iegūtos rezultātus. |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studiju kursa ieskaites vērtējums ir atkarīgs no kontroldarba, praktisko darbu, kā arī patstāvīgā darba (kuru aizstāv un prezentē seminārā) kumulatīvā vērtējuma.
20% kontroldarbs par morālās spriestspējas līmeņiem un principiem cilvēkresursu vadībā. Sekmīgs vērtējums tiek saņemts, ja ir pareizi atbildēti vismaz 60% jautājumu. 20% praktiskie darbi par profesionālās ētikas darbību un principiem cilvēkresursu vadībā. 60% patstāvīgā darba aizstāvēšana un prezentēšana seminārā. |
|
Obligātā literatūra | |
1.Armstrong, M. & Taylor, S. (2014). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management (13th ed.). Kogan Page.
2.Pīvijs V. Sociodinamiskā konsultēšana: praktiska pieeja nozīmes veidošanai. Taosas Institūts. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra, 2011. 89 lpp. Pieejams: http://viaa.gov.lv/files/news/727/38262_viaa_pivijs_2012_f.pdf 3.Amundsons N. Aktīvā iesaistīšanās. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra, 2016. 348 lpp. Pieejams: https://www.viaa.gov.lv/lv/media/2614/download 4.Cohen E.D., Cohen G.S. Counselling Ethics for the 21st Century: A Case-Based Guide to Virtuous Practice. 1st edition. SAGE Publications, Inc, 2018. 272 p. |
|
Papildliteratūra | |
1.Cohen-Scali V, Rossier J., Nota L. New Perspectives on Career Counselling and Guidance in Europe Building Careers in Changing and Diverse Societies. Springer International Publishing AG, 2018. 246 p.
2.Nota L., Rossier J. Handbook of Life Design: From Practice to Theory and from Theory to Practice. 1st edition. 2016. 298 p. 3.Corey G., Schneider-Corey M., Callanan P. Issues and ethics in the helping professions. 7th edition. Belmont, CA: Brooks/Cole/ Cengage Learning, 2011. 597 p. 4.Gibbs J. Moral Development and Reality: Beyond the Theories of Kohlberg, Hoffman, and Haidt. 3th edition. Oxford University Press, 2013. 384 p. 5.Peavy R. V. Sociodynamic Counselling: A Practical Approach to Meaning Making. Chagrin Falls, Ohio: Taos Institute, 2010. 137 p. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.IAEVG Ethical Guidelines. Available: http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
2.Latvijas karjeras konsultantu profesionālās ētikas kodekss. Pieejams: http://www.lkaaa.lv/sites/default/files/uploads/etikas_kodekss.pdf 3.Karjeras konsultanta profesijas standarts. Pieejams: https://visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/ps0367.pdf 4.The World Federation of People Management Associations (WFPMA). Available: https://wfpma.org/ |
|
Piezīmes | |
Profesionālā maģistra studiju programma "Cilvēkresursu vadība" |