Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Inovācijas un kreativitāte |
Kursa kods | VadZ6020 |
Zinātnes nozare | Vadībzinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 12 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 12 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 57 |
Kursa apstiprinājuma datums | 30/09/2020 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. soc., doc. Jolanta Millere |
|
Priekšzināšanas | |
PolZ5010, Publiskais un nevalstiskais sektors Soci6013, Organizāciju studijas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir padziļināt maģistrantu izpratni par inovācijām un uz inovācijām orientētu rīcību, īpaši akcentējot sociālās inovācijas un kreativitāti kā attīstību veicinošu instrumentu organizāciju un sabiedrības pārvaldes kontekstā. Studiju kursa apguves laikā tiek apskatīta inovāciju un kreativitātes loma sabiedrības sociālo procesu īstenošanā, kā arī inovāciju vadīšanas procesa būtība un inovatīvās darbības specifiskie aspekti. Tiek izklāstīta sociālo inovāciju nozīme pētniecībā, izglītībā, sociālajā, kultūras, kā arī citās, sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai, svarīgās sfērās. Maģistranti tiek iepazīstināti ar inovatīvo darbību Latvijā un ārvalstīs, akcentējot kreatīvu personību kā inovatīvas darbības pamatu. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas. Zināšanas par inovācijām, to veidiem, ieviešanas pamatnosacījumiem organizāciju un sabiedrības pārvaldes jomā. Zināšanas par inovāciju procesu, akcentējot sociālo inovāciju specifiku, tā vadīšanu un risku pārvaldīšanu, kā arī par inovatīvās darbības izvērtēšanas un rezultātu novērtēšanas metodēm. Zināšanas par kreativitāti, kreativitātes komponentēm, kā arī kreativitāti ietekmējošajiem faktoriem. Kontroldarbi, individuālais darbs.
Profesionālās prasmes. Spēj argumentēti izskaidrot, analizēt un diskutēt par dažāda veida inovācijām, tai skaitā sociālajām inovācijām, un šo inovāciju saistību ar sabiedrības attīstības tendencēm, kā arī rast inovatīvus risinājumus dažādu nozaru vadīšanā ilgtspējīgas sabiedrības attīstības kontekstā. Prot atlasīt nepieciešamo informāciju, to analizēt, argumentēti atbildēt uz jautājumiem un prezentēt. Spēj kritiski izvērtēt sociālo inovāciju nepieciešamību sabiedrības sociālo procesu vadīšanā, kā arī novērtēt kreatīvas personības lomu nozares sociālo pārmaiņu vadīšanā. Individuālais darbs, kontroldarbi. Vispārīgās prasmes. Spēj atbildīgi plānot uzdoto uzdevumu izpildi. Spēj iesaistīties un uzņemties atbildību par grupu darba rezultātiem un to analīzi. Spēj argumentēt savu viedokli, analizējot dažādus, ar inovācijām saistītus, procesus gan organizāciju, gan sabiedrības pārvaldes sektorā. Spēj rast inovatīvus problēmrisinājumus sektoru darbības uzlabošanai. Individuālais darbs, kontroldarbi. Kompetences. Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt dažādu veidu inovācijas, prot raksturot inovāciju sfēru kā sistēmu, akcentējot sistēmas elementu savstarpējo saikni sabiedrības ilgtspējīgas attīstības kontekstā. Spēj patstāvīgi sagatavot un prezentēt materiālu par vienas jomas sociālajām inovācijām, akcentējot šo inovāciju saistību ar sabiedrības attīstības tendencēm konkrētajā jomā. Prot pielietot uz inovācijām orientētas darbības izvērtēšanas un rezultātu novērtēšanas metodes, kā arī raksturot kreatīvu personību un kritiski izvērtēt kreativitātes nepieciešamību inovāciju, tai skaitā sociālo inovāciju, ieviešanā. Individuālais darbs, kontroldarbi. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1.Izmaiņas kā sabiedrības attīstības virzītājspēks mūsdienu pasaulē. (1 stunda)
2.Inovācijas, inovāciju daudzveidība. Inovāciju veidi, to specifika. (1 stunda) 3.Sociālās inovācijas, to specifiskie aspekti. Sociālo inovāciju nepieciešamība sabiedrības sociālo procesu vadīšanā. (1 stunda) 4.Inovāciju process, procesa vadīšana. Inovāciju vadīšana organizācijās un sabiedrības pārvaldē – kopīgais un atšķirīgais. (2 stundas) 5.Inovāciju projekts, tā īstenošanas posmi. Inovāciju projekti dažādu sfēru organizācijās, kā arī publiskajā pārvaldē. (1 stunda) 6.Uz inovācijām orientētas izvērtēšanas metodes un inovatīvo rezultātu novērtēšana. Rezultātu novērtēšanas metodes. (2 stundas) 7.Kreativitāte, tās komponentes. Kreatīva personība un inovatīvi risinājumi organizācijās un sabiedrības pārvaldē. (2 stundas) 8.Mūžizglītība kā inovatīva pieeja cilvēkkapitāla veidošanā. (1 stunda) 9.Straujās tehnoloģiskās attīstības ietekme uz nozaru attīstību un inovāciju loma šīs attīstības veicināšanā. (1 stunda) Praktisko nodarbību saturs. 1.Inovāciju būtības, daudzveidības raksturojums. (1 stunda) 2.Inovāciju, to loma organizāciju un publiskās pārvaldes vadībā. (1 stunda) 3.Kontroldarbs: Inovācijas jēdziens, veidi, inovāciju ieviešanas pamatnosacījumi organizāciju un sabiedrības pārvaldes jomā. (1 stunda) 4.Inovāciju procesa raksturojums. (1 stunda) 5.Metodes ‘Melnā kaste” pielietojuma iespējas. (2 stundas) 6.Sociālās inovācijas, sociālo inovāciju process. (1 stunda) 7.Inovāciju infrastruktūras loma inovāciju projektu izstrādē. (1 stunda) 8.Kontroldarbs: Kreativitāte, tās loma uz sociālajām inovācijām orientētu darbību īstenošanā. (1 stunda) 9.Mūsdienu inovācijas Latvijā un pasaulē. (2 stundas) 10.Individuālā darba prezentācija. (1 stunda) Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Jāiegūst divos kontroldarbos 60% pareizas atbildes katrā, kā arī patstāvīgi izstrādāts individuālais darbs. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās. Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Jāizstrādā viens patstāvīgs individuālais darbs, tas jāprezentē: vienas jomas sociālo inovāciju raksturojums, akcentējot šo inovāciju saistību ar sabiedrības attīstības tendencēm konkrētajā jomā, piemēram, izglītībā, veselības aprūpē, kultūrā u.c. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Ieskaite. Tās studiju rezultātu vērtējumu veido:
2 kontroldarbi testa veidā 1 individuālais darbs, tā prezentēšana |
|
Obligātā literatūra | |
1.Anheier H., Krlev, G., Mildenberg G. (Eds) (2019). Social Innovation: Comparative Perspectives investigates socio-economic impact. New York and London: Routledge,Taylor&Francis group, 318p. Pieejams: file:///C:/Users/User/Downloads/HelmutAnheierGo_2019_Cover_SocialInnovationCompa.pdf
2.Trott P. (2017). Innovation management and new product development. 6th edition. Harlow, England: Pearson. Pieejams: http://lib.stikes-mw.id/wp-content/uploads/2020/06/MANAJEMEN-PENGEMBANGAN-PRODUK.pdf 3.Boļšakovs, S. (2008). Inovatīvā darbība Latvijā. Rīga: Jumava, 323 lpp. 4.Observatory of Public Sector Innovation. Measuring Public Sector Innovation Why, when, how, for whom and where to? (2020). Horizon, Framework Programme of the European Union. Pieejams: https://oecd-opsi.org/wp-content/uploads/2019/05/Measuring-Public-Sector-Innovation-Part-5b-of-Lifecycle.pdf 5.Osburg T., Schmidpeter R. (Eds) (2013). Social Innovation: Solutions for a Sustainable Future. New York: Springer, 323 p. Pieejams: https://isfcolombia.uniandes.edu.co/images/2020-20/Semana_10/S10_Schmidpeter_Social_Innovation_Solutions_for_a_Sustainable_Future.pdf |
|
Papildliteratūra | |
1. Moralli M.(2023). Opening the black box of social innovation in migration governance. (2018). Innovation: The European Journal of Social Science Research, 2023. Vol. 36, No. 4, 757–773 Pieejams: file:///C:/Users/User/Downloads/EBSCO-FullText-20.01.2025.pdf
2.Purcell C., Manthorpe J., Malley J. (2025). Understanding the role of internal governance units in the process of social innovation: The case of Shared Lives Plus in England. Research Policy. Volume 54, Issue 1, January 2025, 105152 Pieejams: https://doi.org/10.1016/j.respol.2024.105152 3.Yusuf S. (2007). From creativity to innovation. Pieejams: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=996168 4.Žukovskis J., K. Shaposhnykov. (2016). Innovations in the Development of Socio-Economic Systems: Microeconomic, Macroeconomic and Mesoeconomic Levels. Business and Rural Development Management Institute. Riga. Kaunas: Baltija Publishing. Pieejams: https://ej.uz/155d |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Innovation: zinātne + bizness. E-Žurnāls. Rīga: RTU izdevniecība. Pieejams: https://www.rtu.lv/writable/public_files/RTU_innovation_2018_rudens_small_link.pdf 2.Social Innovations Journal, ISSN: 2692-2053. Pieejams: https://socialinnovationsjournal.org/ | |
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskajā maģistra studiju programmā “Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”. |