Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Konkurētspēja uzņēmējdarbībā |
Kursa kods | VadZ3021 |
Zinātnes nozare | Vadībzinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 23/01/2019 |
Atbildīgā struktūrvienība | Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Ph.D., doc. Madara Dobele |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kurss sniedz zināšanas par konkurētspēju kā uzņēmuma veiksmīgas attīstības priekšnosacījumu, pētot un analizējot konkurētspējas būtību, nosacījumus, faktorus, veidus, attīstības posmus un stratēģijas. Studiju kursā tiek apgūta kompleksa, metodiska uzņēmuma konkurētspējas noteikšana un novērtēšana. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas:
1. Zināšanas par valsts un reģionu konkurētspējas rādītāju klasifikāciju un starptautisko pētījumu konkurētspējas indeksiem – praktiskais darbs. 2. Zināšanas par konkurētspējas terminoloģiju, būtību un nozīmi uzņēmējdarbībā, ietekmējošajiem faktoriem, konkurētspējas novērtēšanas metodēm – kontroldarbs. 3. Zināšanas par vērtību ķēdes posmiem un to nozīmi uzņēmējdarbības konkurētspējā un konkurētspējīgās priekšrocības attīstībā – patstāvīgais darbs, eksāmena darbs. Prasmes: 1. Spēj identificēt nozari ietekmējošos konkurētspējas faktorus un spēj analizēt nozares attīstības cikla ietekmi uz konkurētspējas attīstību – patstāvīgais darbs, eksāmena darbs. 2. Spēj patstāvīgi veikt uzņēmējdarbības konkurētspēju ietekmējošo faktoru analīzi, izmantojot PEST metodi M.Portera 5 spēku un M.Fišbeina analīzi, prot identificēt uzņēmuma konkurētspējīgo priekšrocību un noteikt tās attīstības stratēģiju, spēj noteikt uzņēmuma konkurētspējas pozīciju nozarē, izmantojot Makkinseja metodi – patstāvīgais darbs, eksāmena darbs. 3. Spēj analizēt situāciju, identificējot un nosakot konkurētspējas veidu, tā priekšrocības un attīstības iespējas – patstāvīgais darbs, eksāmena darbs. 4. Izprot, spēj izvēlēties un pamatot konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas, analizējot uzņēmuma procesus, prot izvērtēt konkurētspējas novērtēšanas metožu pielietojumu situāciju analīzē – kontroldarbs. 5. Spēj atbildīgi un patstāvīgi plānot uzdoto uzdevumu izpildi - patstāvīgais darbs. 6. Spēj iesaistīties grupu darbos un brīvi komunicēt par uzdevumu izpildi un rezultātiem – praktiskie darbi. 7. Spēj prezentēt veikto uzņēmuma konkurētspējas analīzi un tās rezultātus – patstāvīgais darbs, praktiskie darbi. Kompetences: 1. Spēj patstāvīgi izmantot konkurētspējas novērtēšanas metodes un argumentēti interpretēt analīzes rezultātus – patstāvīgais darbs, praktiskie darbi, eksāmena darbs. 2. Spēj identificēt un klasificēt konkurētspējas veidus, novērtēt uzņēmējdarbības konkurētspēju, spēj rast risinājumus konkurētspējas attīstībai – praktiskie darbi, kontroldarbs. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1.Konkurences un konkurētspējas jēdzieni, nozīme uzņēmējdarbībā, konkurētspējas veidi (lekcija – 2 stundas).
2.Konkurētspējas tiesiskais regulējums Latvijā (lekcija – 1 stunda). 3.Valsts un reģiona konkurētspēja (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 4.Vispārīgās ārējās vides ietekmes novērtēšana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 5.Nozares konkurētspēju ietekmējošie faktori, to identifikācija un analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 6.Nozares vides ietekme uz uzņēmuma konkurētspēju (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas). 7.Konkurētspējīgā priekšrocība – koncepts un nozīme uzņēmējdarbībā (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda). 8.Konkurētspējīgās priekšrocības attīstīšanas stratēģijas (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 9.Tests – konkurētspējas jēdziens, veidi, konkurētspēju ietekmējošie faktori ārējā vidē, reģionu un valsts konkurētspēja (praktiskais darbs – 1 stunda). 10.Konkurētspējas novērtēšana uzņēmuma līmenī, konkurētspējas veida analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 11.Preces un pakalpojuma konkurētspējas noteikšana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 12.Uzņēmuma vadības konkurētspējas nozīme, vērtību ķēdes nozīme uzņēmuma konkurētspējā (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 2 stundas). 13.Uzņēmuma konkurētspējas pozīcijas noteikšana nozarē (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda). 14.Kontroldarbs – iekšējās vides ietekmējošie faktori, konkurētspējas līmeņi, konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas (praktiskais darbs – 1 stunda). 15.Uzņēmuma konkurētspējas analīze – patstāvīgā darba prezentēšana (praktiskais darbs – 2 stundas). |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Akumulējošais vērtējums semestra laikā:
-20 punkti par praktisko darbu –konkurētspējas ekonomiku veidojošie aspekti un ietekmējošie faktori; -30 punkti par 2 kontroldarbiem – 1.kontroldarbs (15 punkti) par tēmām: konkurētspējas jēdziens, veidi, konkurētspēju ietekmējošie faktori ārējā vidē, reģionu un valsts konkurētspēja; 2.kontroldarbs (15 punkti) par tēmām: iekšējās vides ietekmējošie faktori, konkurētspējas līmeņi, konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas; -50 punkti par eksāmena darbu – uzņēmuma konkurētspējas analīze, izmantojot konkurētspējas novērtēšanas metodes (30 punkti), eksāmena darba prezentēšana (20 punkti). 10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. Praktiskie, patstāvīgie darbi un eksāmena darbs iesniedzami un prezentējami tikai tiem paredzētajā laikā. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana un prezentēšana. Gatavošanās kontroldarbiem. |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studiju kursa vērtējums ir kumulatīvs eksāmena vērtējums. | |
Obligātā literatūra | |
1.Caune J., Dzedons A. Stratēģiskā vadīšana. Rīga: Lidojošā zivs, 2009. 384 lpp.
2.Latvijas uzņēmumu konkurētspējas uzlabošanas izpētes starpdisciplinārie aspekti. Red. R.Škapars, Ē.Šumilo. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2017. 117 lpp. 3.Parnell J.A. Strategic management. Theory and practice. 4th edition. Washington: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 2013. 664 p. 4.Konkurences likums: LR likums. Pieņemts 04.10.2001. Stājas spēkā 01.01.2002. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/54890-konkurences-likums 5.Praude V. Menedžments. 1. d. Rīga: Burtene, 2012. 498 lpp. 6.Praude V. Menedžments. 2.d. Rīga: Burtene, 2012. 306 lpp. 7.Uzņēmējdarbība lauku ilgtspējīgā attīstībā. Mācību līdzeklis. LLU. EF Uzņēmējdarbības un vadības katedra. Jelgava, 2004. 318 lpp. |
|
Papildliteratūra | |
1.Duhigs Č. Ieraduma spēks. Kāpēc biznesā darām to, ko darām, un kā to mainīt. Rīga: Zvaigzne ABC, 2019. 447 lpp.
2.Pauli G. Zilā ekonomika. Rīga: Zvaigzne ABC, 2018. 320 lpp. 3.Das T.Kl. Behavioral Strategy for Competitive Advantage. Charlotee, NC: Information Age Publishing, 2018. 243 p. 4.Zīlīte L. Personāla vadība un socionika. Rīga: SIA “Biznesa augstskola Turība”, 2013. 304 lpp. 5.Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus: Stratēģiskā un pārmaiņu vadība. Rīga: Biznesa augstskola “Turība”, 2005. 295 lpp. 6.Porter M. The Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press, 1990. 896 p. 7.Boroņenko V. Klasteru pieeja reģionu attīstībai zināšanu ekonomikas apstākļos. Daugavpils: DU Akadēmiskais apgāds „Saule”, 2007. 98 lpp. 8.Herolds D.M., Fedors D.B. Mainiet veidu, kā vadāt pārmaiņas. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009. 198 lpp. 9.Libermanis G. Makroekonomika. Rīga: Kamene, 2006. 445 lpp. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.World Economic Forum. Global Competitiveness Reports. Pieejams: http://www.weforum.org
2.The World Bank. Doing Business. Pieejams: http://www.doingbusiness.org 3.Heritage Foundation. The Wall Street Journal. Index of Economic Freedom. Pieejams: http://http://www.heritage.org 4.Institute for Management Development. World Competitiveness Yearbooks. Pieejams: http://www.imd.ch/wcc/ |
|
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmai “Ekonomika” specializācijas virzienam “Biznesa procesu vadība”. Brīvās izvēles studiju kurss citām studiju programmām. |