Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Vides socioloģija |
Kursa kods | Soci6015 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Zinātnes apakšnozare | Lietišķā socioloģija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 12 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 12 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 57 |
Kursa apstiprinājuma datums | 30/09/2020 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. geogr., asoc. prof. Ženija Krūzmētra |
|
Priekšzināšanas | |
PolZ5010, Publiskais un nevalstiskais sektors Soci5044, Lauku studijas Soci6013, Organizāciju studijas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa mērķis ir apgūt zināšanas par sabiedrības un vides mijiedarbību globālā, reģionālā un lokālā mērogā, kā arī spēju lasīt apkārtējās vides diskursus un tos socioloģiski interpretēt. Maģistranti gūst padziļinātas zināšanas par cilvēka dimensiju vides problēmās, šo problēmu sociālo ietekmi un centieniem tās risināt, mūsdienu ekoloģisko situāciju, dažādām cilvēku darbības ietekmēm - vides izmaiņām, degradācijai, vides izpostīšanai, krīzēm un to saistībai ar cilvēku sabiedrību sociālā, ekonomiskā un politiskā kontekstā, radot dažāda mēroga rezonansi sabiedrībā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas un padziļināta izpratne par sabiedrības un vides mijiedarbību, par cilvēku darbības ietekmēm uz vidi, par vides socioloģijas konceptiem, teorijām un metodēm dažādu procesu analīzei (patstāvīgais darbs).
Prasmes argumentēti diskutēt par dažādām sabiedrības un vides mijiedarbības formām, vides politikas attīstību un aktuālajām problēmām, spēj tās identificēt un piedāvāt iespējamos risinājumus, spēj apgūtās teorētiskās zināšanas izmantot vides politikas analīzē (patstāvīgais darbs). Kompetence patstāvīgi izvērtēt un analizēt sabiedrības un vides mijiedarbību, spēj to socioloģiski interpretēt un piedāvāt risinājumus dažādu vides risku mazināšanai (patstāvīgais darbs, prezentācija). |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās:
1. Cilvēku mijiedarbības ar vidi socioloģiska izpēte (1h). 2. Vide un nevienlīdzība (1h). 3. Vides sociālās kustības (2h). 4. Vides politika un pārvaldība (1h). 5. Vide un ekonomika (2h). 6. Vides veselība (1h). 7. Zaļais dzīvesveids (2h). 8. Sabiedriskās domas izpēte par vidi (2h). Semināru saraksts (12 h): 1. Vides socioloģijas teorētiskās pieejas - literatūras studijas, diskusija. (2h) 2. Vides kustības un vides organizācijas. (2h) 3. Patērētāju sabiedrība un vide. (2h) 4. Dažādu sabiedrību, sociālo grupu. u.c. viedokļu par vidi izpēte. (2h) 5. Jaunāko starptautisko pētījumu apskats, analīze, diskusija. (2h). 6. Pētījumi un problēmas Latvijā, diskusija. (2h) Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Ieskaite. Patstāvīgie darbi tiek ieskaitīti pie 60% izpildes.
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Studiju kursā tiek vērtēta literatūras apguve, dalība semināros un diskusijās, patstāvīgo darbu izstrāde, to rezultāti un prezentācijas. Patstāvīgo darbu vērtējumu īpatsvars sastāda 30%, 30% un 40%. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Ieskaite. Ieskaite tiek nokārtota pie 60% uzdevuma izpildes. | |
Obligātā literatūra | |
1.Hannigan J. Environmental Sociology. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2006. 209 p. ISBN10: 0-415-35512-5 (Hbk) (e-book) Pieejams: https://www.nile-center.com/uploads/P2RQPC32H6T8CWP.pdf
2.Gunters P. Zilā ekonomika. Rīga: Zvaigzne ABC, 2018. 319. lpp 3.Costanza R. Addicted to Growth: Societal Therapy for a Sustainable Wellbeing Future. London; NY: Routledge, 2023. 136 p. ISBN: 978-1-032-00334-4 4.Kļaviņš A., Zaļoksnis J. (red.) Vide un ilgtspējīga attīstība, Rīga, Latvijas Universitāte, 2010. 334 lpp |
|
Papildliteratūra | |
1.Kropp C., Antoni-Komar I., Sage C. Food System Transformations: Social Movements, Local Economies, Collaborative Networks. New York, NY: Routledge, 2021. 218 lpp., ISBN: 978-0-367-67422-9
2.WinklerPrins Antoinette M.G.A. Global Urban Agriculture. Boston, MA: CABI, 2017. 255 p. ISBN:978-1-78064-732-6 3.Vide un ekonomika. Dz. Atstāja, Dž. Dimante u.c. Rīga: Latvijas Universitāte, 2011. 255 lpp. 4. Caniglia B.S., Jorgenson A., Malin S.A., Peek L., Pellow D.N., Huang X., (Eds) Handbook of Environmental Studies, Springer Nature Switzerland AG 2021, 2021, 536 p. (eBook) https://doi.org/10.1007/978-3-030-77712-8 5.Beck U. Risk Society. Towards a New Modernity. London: Sage, 1992. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. Environmental Sociology. Pieejams: http://www.tandfonline.com/pricing/journal/rens20
2. Ecology and Society. Pieejams: http://www.ecologyandsociety.org/ 3. Environmental communication. Pieejams: http://www.tandfonline.com/toc/renc20/current 4. Vides Vēstis. Pieejams: http://www.videsvestis.lv/ |
|
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā “Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”. |