Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Vides socioloģija |
Kursa kods | Soci3025 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 20/12/2021 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. geogr., asoc. prof. Ženija Krūzmētra |
|
Priekšzināšanas | |
Soci1005, Pētnieciskā darba pamati Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir iegūt zināšanas par vides un sabiedrības mijiedarbību lokālā, reģionālā un globālā mērogā, kā arī veidot izpratni par apkārtējās vides diskursiem un tos socioloģiski interpretēt. Kurss sniedz pamatzināšanas un izpratni par sabiedrības un vides sintēzi, mijiedarbību, izpētes metodiku, problēmām socioloģijas zinātnes ietvaros. Kursā tiek apgūta socioloģisku vides problēmu cēloņu, seku un risinājumu analīze klasisko un moderno teoriju skatījumā sociālā, ekonomiskā un politiskā kontekstā, apgūta terminoloģiju gan latviešu, gan svešvalodā. Kursā tiek apgūtas prasmes analizēt un prezentēt cilvēka dimensiju vides problēmās dinamiskos sabiedrības un vides pārmaiņu procesos dažāda mēroga telpā, laikā un sabiedrībā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas. Zināšanas par sabiedrības un vides mijiedarbību un izpratne par cilvēku darbības ietekmi uz vidi (patstāvīgais darbs, diskusija). Zināšanas par vides socioloģijas jēdzieniem un izpratne par teorijām un metodēm dažādu procesu analīzei lokālā, reģionālā un globālā mērogā (patstāvīgais darbs, diskusija, kontroldarbs).
Prasmes. Spēj argumentēti diskutēt par dažādām sabiedrības un vides mijiedarbības formām un vides politiku. Spēj apgūtās teorētiskās zināšanas izmantot vides problēmu un politikas analīzē. Spēj izvērtēt sabiedrībā esošās aktuālās vides problēmas un pētījumu virzienus (prezentācija, diskusija). Kompetence. Spēj patstāvīgi izvērtēt un analizēt sabiedrības un vides mijiedarbību lokālā, reģionālā un globālā mērogā. Pārzina un izprot vides diskursu sabiedrībā un spēj piedāvāt risinājumus dažādu vides problēmu risināšanai (grupu darbs, diskusija, kontroldarbs). |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Programmas izvērsts saturs (16 stundas)
1.Sabiedrības un vides mijiedarbība. (1 stunda) 2.Vides socioloģija kā socioloģijas apakšnozare. (2 stundas) 3.Vides sociālās kustības un vides organizācijas. (2 stundas) 4.Vides un ekonomikas mijiedarbība socioloģiskā skatījumā. (2 stundas) 5.Patērētāju sabiedrība un vide. (3 stundas) 6.Zaļais dzīvesveids, tā būtība, varianti. (2 stundas) 7.Vides veselība. (2 stundas) 8.Sabiedriskās domas izpēte par vidi. (2 stundas) Praktisko darbu un semināru tēmas un saturs (16 stundas) 1.Vides socioloģijas teorētiskās pieejas. 1. patstāvīgais darbs un prezentācija (3 stundas) 2.Vides kustības un vides organizācijas. Diskusija (1 stunda) 3.Patērētāju sabiedrība un vide. 2. patstāvīgais darbs un prezentācija. (3 stundas) 4.Zaļais dzīvesveids, tā būtība, varianti. Grupu darbs. (2 stundas) 5.Vides veselība. Jaunāko starptautisko pētījumu apskats un analīze. Grupu darbs un diskusija. (4 stundas) 6.Sabiedriskās domas izpēte par vidi. Diskusija. (2 stundas) 7.Kontroldarbs. (1 stunda) |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Ieskaite ar atzīmi. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem: 1) Klasisko un moderno vides socioloģijas teoriju sasaiste ar vides problēmu piemēriem (patstāvīgais darbs, prezentācija – 30%); 2) Patērētāju sabiedrība un vide (patstāvīgais darbs -20%); 3) Zaļais dzīves veids (grupu darbs, diskusija – 20%); 4) Kontroldarbs (30%). | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Literatūras studijas, kopsavilkumu un prezentācijas veidošana un materiālu ieguve gadījuma izpētei, kontroldarbs. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studentiem jāsagatavo prezentācija par teoriju sasaisti ar praksi (30%), sekmīgi jāuzraksta kontroldarbs (30%), jāizstrādā grupu darbs par zaļo dzīvesveidu (20%) un jāveic patērētāju sabiedrības ietekmes uz vidi gadījumu analīze (20%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. | |
Obligātā literatūra | |
1.Hannigan J. Environmental Sociology. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2006. ISBN10: 0-415-35512-5 (Hbk) (e-book) Pieejams: https://www.nile-center.com/uploads/P2RQPC32H6T8CWP.pdf
2.Kļaviņš A., Zaļoksnis J. (red.), Vide un ilgtspējīga attīstība, Rīga, Latvijas Universitāte, 2010. 334 lpp. 3.Vavra J., Lapka M., Cudlínova E. Current Challenges of Central Europe: Society and Environment. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2014. 195 p. 4.Zaļoksnis J., Kļaviņš M., Brikše I., Meijere S. Vides vadība. Rīga: Latvijas Universitāte, 2011. 205 lpp. Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1084581&site=ehost-live&scope=site 5.Yearley S. Cultures of Environmentalism. Empirical Studies in Environmental Sociology. Hampshire and New-York: Palgrave Macmillan. 2005., 214 p. |
|
Papildliteratūra | |
1.Gunters P. Zilā ekonomika. Zvaigzne ABC, Rīga, 2018.319.lpp
2.Curry, P. Ecological Ethics: an Introduction (2nd Edition). Cambridge; Malden: Polity. 2011. 3.Beck, U. Risk Society. Towards a New Modernity. London: Sage.1992. 264 p. 4.Sutton, P.W. The Environment: a Sociological Introduction. Cambridge: Polity, 2007. 187 p. 5.Naess A. Ecology, community and lifestile. Cambridge, Cambridge University Press. 2003. 6.Downey L. Inequality, Democracy, and the Environment. New York Press, 2015. 331 p. Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1020841&site=ehost-live&scope=site 7.Goodman, M., Goodman, D., & Redclift, M. (Eds.). Consuming Space. Placing Consumption in Perspective. Surrey: Ashgate 2010. 104-116.p 8.Sutton, P.W. The Environment: a Sociological Introduction. Cambridge: Polity, 2007. 187 p. 9.Atstāja Dz., Dimante Dž. u.c.Vide un ekonomika, Latvijas Universitāte,2011. 255 lpp. 10.Blumbergas A. (red.). Sistemātiskas domāšanas integrēšana vides politikā, Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūts, 2010. 225 lpp. 11.Winter G. Multilevel Governance of Global Environmental Change: Perspectives From Science, Sociology and the Law. Cambridge University Press, 2006. 630 p. Pieejams: https://search-ebscohost- com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=529377&site=ehost-live&scope=site |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Vides vēstis. Pieejams: http://www.videsvestis.lv/
2.Environmental Sociology. Pieejams: http://www.tandfonline.com/pricing/journal/rens20 3.Ecology and Society. Pieejams: http://www.ecologyandsociety.org/ 4.Environmental Communication. Pieejams: http://www.tandfonline.com/toc/renc20/current |
|
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija” |