Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Vides socioloģija
Kursa kods Soci3025
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 20/12/2021
Atbildīgā struktūrvienība Sociālo un humanitāro zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. geogr., asoc. prof. Ženija Krūzmētra

Priekšzināšanas
Soci1005, Pētnieciskā darba pamati
Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija
Kursa anotācija
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir iegūt zināšanas par vides un sabiedrības mijiedarbību lokālā, reģionālā un globālā mērogā, kā arī veidot izpratni par apkārtējās vides diskursiem un tos socioloģiski interpretēt. Kurss sniedz pamatzināšanas un izpratni par sabiedrības un vides sintēzi, mijiedarbību, izpētes metodiku, problēmām socioloģijas zinātnes ietvaros. Kursā tiek apgūta socioloģisku vides problēmu cēloņu, seku un risinājumu analīze klasisko un moderno teoriju skatījumā sociālā, ekonomiskā un politiskā kontekstā, apgūta terminoloģiju gan latviešu, gan svešvalodā. Kursā tiek apgūtas prasmes analizēt un prezentēt cilvēka dimensiju vides problēmās dinamiskos sabiedrības un vides pārmaiņu procesos dažāda mēroga telpā, laikā un sabiedrībā.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Zināšanas par sabiedrības un vides mijiedarbību un izpratne par cilvēku darbības ietekmi uz vidi (patstāvīgais darbs, diskusija). Zināšanas par vides socioloģijas jēdzieniem un izpratne par teorijām un metodēm dažādu procesu analīzei lokālā, reģionālā un globālā mērogā (patstāvīgais darbs, diskusija, kontroldarbs).
Prasmes. Spēj argumentēti diskutēt par dažādām sabiedrības un vides mijiedarbības formām un vides politiku. Spēj apgūtās teorētiskās zināšanas izmantot vides problēmu un politikas analīzē. Spēj izvērtēt sabiedrībā esošās aktuālās vides problēmas un pētījumu virzienus (prezentācija, diskusija). Kompetence. Spēj patstāvīgi izvērtēt un analizēt sabiedrības un vides mijiedarbību lokālā, reģionālā un globālā mērogā. Pārzina un izprot vides diskursu sabiedrībā un spēj piedāvāt risinājumus dažādu vides problēmu risināšanai (grupu darbs, diskusija, kontroldarbs).
Kursa saturs(kalendārs)
Programmas izvērsts saturs (16 stundas)
1.Sabiedrības un vides mijiedarbība. (1 stunda)
2.Vides socioloģija kā socioloģijas apakšnozare. (2 stundas)
3.Vides sociālās kustības un vides organizācijas. (2 stundas)
4.Vides un ekonomikas mijiedarbība socioloģiskā skatījumā. (2 stundas)
5.Patērētāju sabiedrība un vide. (3 stundas)
6.Zaļais dzīvesveids, tā būtība, varianti. (2 stundas)
7.Vides veselība. (2 stundas)
8.Sabiedriskās domas izpēte par vidi. (2 stundas)
Praktisko darbu un semināru tēmas un saturs (16 stundas)
1.Vides socioloģijas teorētiskās pieejas. 1. patstāvīgais darbs un prezentācija (3 stundas)
2.Vides kustības un vides organizācijas. Diskusija (1 stunda)
3.Patērētāju sabiedrība un vide. 2. patstāvīgais darbs un prezentācija. (3 stundas)
4.Zaļais dzīvesveids, tā būtība, varianti. Grupu darbs. (2 stundas)
5.Vides veselība. Jaunāko starptautisko pētījumu apskats un analīze. Grupu darbs un diskusija. (4 stundas)
6.Sabiedriskās domas izpēte par vidi. Diskusija. (2 stundas) 7.Kontroldarbs. (1 stunda)
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Ieskaite ar atzīmi. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem: 1) Klasisko un moderno vides socioloģijas teoriju sasaiste ar vides problēmu piemēriem (patstāvīgais darbs, prezentācija – 30%); 2) Patērētāju sabiedrība un vide (patstāvīgais darbs -20%); 3) Zaļais dzīves veids (grupu darbs, diskusija – 20%); 4) Kontroldarbs (30%).
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Literatūras studijas, kopsavilkumu un prezentācijas veidošana un materiālu ieguve gadījuma izpētei, kontroldarbs.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studentiem jāsagatavo prezentācija par teoriju sasaisti ar praksi (30%), sekmīgi jāuzraksta kontroldarbs (30%), jāizstrādā grupu darbs par zaļo dzīvesveidu (20%) un jāveic patērētāju sabiedrības ietekmes uz vidi gadījumu analīze (20%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1.Hannigan J. Environmental Sociology. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2006. ISBN10: 0-415-35512-5 (Hbk) (e-book) Pieejams: https://www.nile-center.com/uploads/P2RQPC32H6T8CWP.pdf
2.Kļaviņš A., Zaļoksnis J. (red.), Vide un ilgtspējīga attīstība, Rīga, Latvijas Universitāte, 2010. 334 lpp.
3.Vavra J., Lapka M., Cudlínova E. Current Challenges of Central Europe: Society and Environment. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2014. 195 p.
4.Zaļoksnis J., Kļaviņš M., Brikše I., Meijere S. Vides vadība. Rīga: Latvijas Universitāte, 2011. 205 lpp. Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1084581&site=ehost-live&scope=site 5.Yearley S. Cultures of Environmentalism. Empirical Studies in Environmental Sociology. Hampshire and New-York: Palgrave Macmillan. 2005., 214 p.
Papildliteratūra
1.Gunters P. Zilā ekonomika. Zvaigzne ABC, Rīga, 2018.319.lpp
2.Curry, P. Ecological Ethics: an Introduction (2nd Edition). Cambridge; Malden: Polity. 2011.
3.Beck, U. Risk Society. Towards a New Modernity. London: Sage.1992. 264 p.
4.Sutton, P.W. The Environment: a Sociological Introduction. Cambridge: Polity, 2007. 187 p.
5.Naess A. Ecology, community and lifestile. Cambridge, Cambridge University Press. 2003.
6.Downey L. Inequality, Democracy, and the Environment. New York Press, 2015. 331 p. Pieejams: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1020841&site=ehost-live&scope=site
7.Goodman, M., Goodman, D., & Redclift, M. (Eds.). Consuming Space. Placing Consumption in Perspective. Surrey: Ashgate 2010. 104-116.p
8.Sutton, P.W. The Environment: a Sociological Introduction. Cambridge: Polity, 2007. 187 p.
9.Atstāja Dz., Dimante Dž. u.c.Vide un ekonomika, Latvijas Universitāte,2011. 255 lpp.
10.Blumbergas A. (red.). Sistemātiskas domāšanas integrēšana vides politikā, Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūts, 2010. 225 lpp. 11.Winter G. Multilevel Governance of Global Environmental Change: Perspectives From Science, Sociology and the Law. Cambridge University Press, 2006. 630 p. Pieejams: https://search-ebscohost- com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=529377&site=ehost-live&scope=site
Periodika un citi informācijas avoti
1.Vides vēstis. Pieejams: http://www.videsvestis.lv/
2.Environmental Sociology. Pieejams: http://www.tandfonline.com/pricing/journal/rens20
3.Ecology and Society. Pieejams: http://www.ecologyandsociety.org/ 4.Environmental Communication. Pieejams: http://www.tandfonline.com/toc/renc20/current
Piezīmes
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”