Excel
Kursa nosaukums Izglītības socioloģija
Kursa kods Soci3005
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS) 6
Kopējais stundu skaits kursā 162
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 32
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 98
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. soc., Viola Korpa

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Kursa mērķis sniegt zināšanas par izglītības socioloģiju kā vienu no socioloģijas nozarēm. Studenti gūst vispārīgas zināšanas par izglītības socioloģiskajiem aspektiem. Tiek apskatītas kā klasiskās, tā jaunākās pieejas izglītības analīzē. Aplūkoti dažādi socioloģiskie pētījumi izglītības jomā Latvijā un pasaulē.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Izglītības socioloģija kā viena no socioloģijas nozarēm. Koncepta - izglītība - izpratne socioloģijā.
2 Izglītības sistēma un tās funkcionēšana sabiedrībā.
3 Sabiedrības vajadzību ietekme uz izglītības attīstību. Izglītības statuss cilvēces vēsturiskajā attīstībā.
4 Izglītības loma zināšanu un inovāciju laikmetā.
5 Socioloģiskas pamatkoncepcijas izglītībā.
6 Postmodernisma teorijas izglītībā.
7 Mācīšanās kā sociokulturālās darbības veids. Koncepcijas par neveiksmju cēloņiem mācībās.
8 Nevienlīdzība izglītības sfērā. Slēptās programmas skolā.
9 Analfabētisms un izglītotība pasaulē.
10 Mūžizglītība.
11 Inteliģences loma sabiedrībā.
12 Izglītojamā un izglītotāja (mācāmo un mācošo) statuss, lomas un tipi.
13 Izglītības saikne ar darba tirgu.
14 Vispārējās prasmes un pamatkompetences. Ieskats Zināšanu socioloģijā.
15 Izglītības kvalitātes un sociālās mobilitātes sakarības. 16 Pārmaiņas izglītībā. Izglītības nākotne.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
1) Sagatavots ziņojums par aktualitātēm izglītības jomā vienā nedēļā;
2) Sagatavots un iesniegts referāts par kādu no izvēlētajiem tematiem un tā prezentācija; 2) Mutiskā ieskaite par lekcijās un semināros vai patstāvīgi apgūstamajiem jautājumiem.
Obligātā literatūra
1. Ballantine J.H. (2001) The Sociology of Education: A Systematic Analysis. Fith edition. Prentice Hall.
2. Wotherspoon T. (2005) Sociology of Education. Snd Edition. Oxford University Press.
3. Шереги Ф.Э., Харчева В.Г., Сериков В.В.(1997), Социология образования: Прикладнои аспект., Москва: Юрист 4. Maureen T., Halliman (ed.) (2000) Handbook of the sociology of education., New York
Papildliteratūra
1. V.Krieviņš (2000) Izglītības socioloģija. - R:RaKa.
2. Гидденс Э.(2005) Социология., Пер. с англ., Москва: Едиториал УРСС.
3. Нечаев В.Я. (1992) Социология образования. Москва: МГУ 4. Usher R., Edwards R. (1994) Postmodernism and Education. London: Routledge
Periodika un citi informācijas avoti
1. "Iglītība un Kultūra"
2. "Skolotājs"
3. http:// www.isras.rssi.ru /R_Socis.htm Cоциологические исследования (Социс) 4. Electronical Journal of Sociology www.sociology.org
Piezīmes
Akadēmiskās bakalaura programmas "Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija" studiju priekšmets, iekļauts B daļā kā viens no izvēles kursiem.