Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Sociālais darbs |
Kursa kods | Soci2046 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Zinātnes apakšnozare | Sociālā politika un sociālā darba organizācija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 05/10/2021 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. phil., asoc. prof. Signe Dobelniece |
|
Priekšzināšanas | |
Soci2009, Sociālā politika |
|
Kursa anotācija | |
Kurss veido izpratni par sociālo darbu, tā funkcijām un saistību ar specifiskiem sociāliem kontekstiem, par sociālā darbinieka lomām, dažādiem sociālā darba prakses modeļiem un teorētiskajām pieejām, kas ir pamatā sociālā darba praksei. Kursā tiek analizēti ētiskie pamatprincipi un sociālā darba vērtības. Kursa mērķis - veidot izpratni par sociālo darbu kā profesiju un tā lomu mūsdienu sabiedrībā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas - izpratne par sociālo darbu kā profesiju, tās veidošanos un lomu sabiedrībā, ētisko bāzi un nepieciešamajām
sociālā darbinieka kvalitātēm (1. kontroldarbs, semināri, diskusijas); problēmu risināšanas procesu, sociālo palīdzību un pakalpojumiem, sociālā darba metodēm (2. kontroldarbs, referāts, prezentācija, diskusijas, grupu darbs), Prasmes – spēj kritiski izvērtēt problēmsituācijas, izanalizēt resursus un to izmantošanas iespējas sociālā darba kontekstā (grupu darbs, diskusijas, ekokarte, prezentācija, referāts) un apgūtās teorētiskās zināšanas izmantot sociālā darba analīzē un izvērtēšanā (diskusijas, prezentācija, referāts). Vispārīgās prasmes - spēj atbildīgi plānot laiku un veikt uzdotos uzdevumus, patstāvīgi iegūt nepieciešamo informāciju, izmantojot dažādus informācijas avotus, iegūto informāciju kritiski izvērtēt un analizēt (prezentācija, referāts), veidot sadarbību, iesaistīties diskusijā un pamatoti aizstāvēt savu viedokli (diskusijas, grupu darbs). Kompetence – Spēj patstāvīgi izvērtēt situācijas un sociālos procesus, tos analizēt atbilstoši ētiskajiem principiem un zinātniskās analīzes nosacījumiem un saskatīt sociālā darba lomu sabiedrības labklājības sekmēšanā (prezentācija, referāts, 3. kontroldarbs). |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās (16 stundas):
1.Sociālā darba jēdziens un funkcijas. – 2 stundas 2.Sociālā darba vēsturiskā attīstība. -1 stunda 3.Sociālā darba sfēras. – 1 stunda 4.Vērtības sociālajā darbā. -2 stundas 5.Sociālā darba process. – 2 stundas 6.Sociālā darba prakse. – 2 stundas 7.Sociālā darbinieka efektivitāte. - 4 stundas 8.Sociālā darba prakses teorētiskā bāze. –2 stundas Praktisko darbu un semināru tēmas (16 stundas): 1.Sociālā darba attīstības pamatnostādnes. – 1 stunda 2.Nodrošinājums ar sociālajiem darbiniekiem. Sociālais dienests, tā darbība. - 1 stunda 3.Valsts un pašvaldību nodrošinātie pakalpojumi un sociālā palīdzība. - 1 stunda 4.Vērtības sociālajā darbā. Personīgo vērtību noskaidrošana. -1 stunda 5.Latvijas Sociālo darbinieku ētikas kodekss. -1 stunda 1. kontroldarbs – sociālā darba ētiskā bāze 6.Sociālā atbalsta sistēmas. Ekokarte kā instruments situācijas izzināšanā. - 2 stundas 7.Sociālā darba metodes: darbs ar sociālo gadījumu, grupu un kopienu. -1 stunda Sociālā darba sfēras. Prezentācija. - 4 stundas 2. kontroldarbs - Problēmu risināšanas process, sociālā darba metodes. 8.Sociālā darbinieka ideālmodelis (uz Ketela testa bāzes). -2 stundas 9.Antidiskriminējošā prakse Stereotipizācija. -1 stunda 10.3. kontroldarbs – visi temati. -1 stunda Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Pārbaudījuma veids: ieskaite.
Kredītpunkti tiek ieskaitīti, ja ir izpildīti visi uzdevumi (darbs grupās, diskusijas u.c.), uzrakstīti kontroldarbi un sagatavots referāts un prezentācija par noteiktu tematu. Vismaz 60% darbu jābūt ieskaitītiem. Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Literatūras apguve un gatavošanās semināriem un kontroldarbiem.
Referāta izstrāde par izvēlēto tēmu (2400 – 3000 vārdu, neskaitot pielikumus), prezentācijas sagatavošana par izvēlēto tēmu. Ekokatre (izveidot savu ekokarti un izvērtēt savas atbalsta sistēmas un potenciālos draudus). |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Kontroldarba testu ieskaita, ja vismaz 40% jautājumu atbildēti pareizi. Referāts, tā prezentācija un ekokarte tiek ieskaitīti, ja ir minimāla atbilstība izvirzītajām prasībām. | |
Obligātā literatūra | |
1.Bohnisch L., Schroer W. 2016. Social Work: A Problem-oriented Introduction. De Gruyter Oldenbourg, Pieejams: EBSCOHost eBook Collection datubāzē https://research-ebsco-com.ezproxy.llu.lv/linkprocessor/plink?id=4ed97a54-d23d-3f26-84c5-ac67e540de68
2.Latvijas Sociālo darbinieku ētikas kodekss. Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/latvijas-socialo-darbinieku-etikas-kodekss 3.NASW Code of Ethics. Pieejams: https://www.socialworkers.org/About/Ethics/Code-of-Ethics 4.Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). 2021. Sociālais darbs ar gadījumu. Prakse teorijā. Rīga: Latvijas Republikas Labklājības ministrija, 543 lpp. Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/socialais-darbs-ar-gadijumu 5.Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). 2021. Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. Rīga: Latvijas Republikas Labklājības ministrija, 534 lpp. Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/socialais-darbs-ar-gadijumu 6.Webb S. 2006. Social work in a risk society: social and political perspectives. New York: Palgrave Macmillan, 278 p |
|
Papildliteratūra | |
1.Coulshed V., Orme J. 2006. Social work practice: an introduction. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan, 322 p.
2.BISS. 2023. Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās: ex-post pētījums. Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/media/22689/download 3.LR LM. 2023. Sociālā darba vārdnīca. Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/sociala-darba-vardnica 4.Wolmesjö, M. 2023. Social Work - Perspectives on Leadership and Organisation. London: IntechOpen. EBSCOHost eBook Collection. Pieejams: https://research-ebsco-com.ezproxy.llu.lv/linkprocessor/plink?id=48be403f-b9f9-3b9d-b3e1-4cc03328c93e |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Sociālais darbs Latvijā (LM Periodiskais izdevums). Pieejams: https://www.socialwork.lv/raksti/ 2.International Journal of Social Welfare. ISSN 1468-2397 Pieejams: https://onlinelibrary-wiley-com.ezproxy.llu.lv/journal/146823 | |
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles studiju kurss (B) ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā "Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija". |