Kursa nosaukums | Kvalitatīvās pētījumu metodes |
Kursa kods | Soci2042 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Zinātnes apakšnozare | Lietišķā socioloģija |
Kredītpunkti (ECTS) | 4.5 |
Kopējais stundu skaits kursā | 121.5 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 32 |
Kursa apstiprinājuma datums | 20/12/2011 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Mg. sc. soc., Laima Barisa |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Kurss iepazīstina studentus ar empīrisku socioloģisku pētījumu, akcentējot kvalitatīvu datu iegūšanas paņēmienu. Tiek parādīta kvalitatīvās socioloģijas specifika, apskatīti galvenie kvalitatīvo pētījumu veidi un biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes, kā arī kvalitatīvu datu apkopošana, apstrāde, analīze un iegūto datu prezentācijas veidi. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas -
- par kvalitatīvās pētnieciskās pieejas būtību un specifiku, - par kvalitatīvo pētījumu veidiem/dizainiem, - par biežāk pielietotajām kvalitatīva rakstura datu iegūšanas metodēm un analīzi. Prasmes - - iegūt kvalitatīva rakstura datus - datus apkopot un apstādāt - analizēt kvalitatīvus datus - prezentēt kvalitatīvā pētījumā analīzes gaitā iegūtos rezultātus Kompetence - Spēja novērtēt, kādos gadījumos sabiedrībā notiekošos procesus nepieciešams pētīt ar kvalitatīvo pētniecības pieeju, un varēt to izdarīt ar situācijai atbilstošiem paņēmieniem. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1 Kvalitatīvo pētījumu attīstība
2 Kvalitatīvo pētījumu būtība, to izmantošanas kritēriji 3 Kvalitatīvo pētījumu teorētiskie avoti. 4 Kvalitatīvo pētījumu ētika. Konfidencialitātes problēma. 5 Kvalitatīvo pētījumu organizācija. Izpētes galvenie etapi 6 Pētījuma lauka etaps. Validitāte 7 Kvalitatīvo pētījumu galvenie veidi/dizaini. Gadījumu analīze (Case study) 8 Etnogrāfiskie pētījumi. Biogrāfiskie pētījumi 9 Mutvārdu vēsture. Ģimenes vēsture 10 Biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes kvalitatīvajos pētījumos. Dokumentu analīze. Iekļautā novērošana. 11 Intervija kā informācijas iegūšanas metode 12 Intervijas īpatnības kvalitatīvajos pētījumos. Intervētāja loma 13 Fokusgrupu intervijas/diskusijas 14 Fokusgrupas vadītāja loma. Problēmsitācijas fokusgrupu vadīšanā 15 Kvalitatīvo pētījumu informācijas glabāšana, apstrāde un analīze. 16 Kvalitatīvo pētījumu prezentācijas veidi |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Piedalīšanās praktiskajos darbos. Izstrādāti, savlaicīgi iesniegti un prezentēti patstāvīgie darbi. Kursa nobeigumā – eksāmens. | |
Obligātā literatūra | |
1. The Sage Handbook of Social Research methods. Ed. by Alasuutari P., Bickman L., Brannen J. Los Angeles ... [etc.]: SAGE Publications, 2008, 631 p.
2. Kroplijs A.. Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. RĪga: Raka. 2004, 178 lpp. 3. Lawrence Neuman W., Social Research Methods. Qualitative and quantitative approaches. Boston: Allyn & Bacon, 2011. 631 p. 4. Ядов B. A. Стратегия социологического исследования. Уч. пос. 4-е издание. Москва: Oмега, 2009. 567 c. |
|
Papildliteratūra | |
1. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Sast. K. Mārtinsone. Rīga: Raka, 2011. 284 lpp.
2. Payne G., Payne J., Key concepts in Social Research. London....[etc.]: Sage Publications, 2004. 242 p. 3. Matthew D., Sutton C.,D. Social Research. The basics. London: Sage Publications, 2004. 385 p. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. Journal Humanities andSocial Sciences: Latvia . Riga: University of Latvia, Institute of Economic, Latvian Academy of Sciences,2007-210. - ISSN: 1022-4483 2. International Journal of Social research Methodology http://www.tandfonline.com/loi/tsrm20 [Tiešsaiste] [Skat. int 15.11.2011.] | |
Piezīmes | |
Obligātais studiju kurss Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģijas pilna un nepilna laika bakalaura studiju programmām. |