Kursa nosaukums | Sociālo pētījumu metodes |
Kursa kods | Soci2035 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Mg. sc. soc., Valda Kronberga Mg. sc. soc., Laima Barisa |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Kurss iepazīstina studentus ar empīrisku sociālu pētījumu, akcentējot kvantitatīvu un kvalitatīvu datu iegūšanas paņēmienu. Tiek parādīta abu pētniecības pieeju specifika, apskatīti galvenie pētījumu veidi un biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes, kā arī kvantitatīvu un kvalitatīvu datu apkopošana, apstrāde, analīze un iegūto datu prezentācijas veidi. | |
Kursa saturs(kalendārs) | |
1 Sociālo pētījumu metodoloģija, metodes un procedūras
2 Sociālo pētījumu programmas nepieciešamība pētījumā, tās struktūra un funkcijas 3 Jēdzienu loģiskā analīze. Mainīgo pazīmju noteikšana, to funkcionālo sakarību veidi 4 Sociālo pazīmju mērīšana un mērījumu līmeņi. Indikatoru noteikšana 5 Galvenie datu iegūšanas veidi kvantitatīvajos pētījumos : aptauja; neiekļautā novērošana; dokumentu analīze 6 Datu validitāte kvantitatīvajos pētījumos 7 Ģnerālkopa un izlases veidošana pētījumos 8 Datu kvantitatīva analīze, apkopošana un atskaites rakstīšana 9 Kvalitatīvo pētījumu specifika, psiholoģiskie aspekti, kvalitatīvo pētījumu ētika 10 Kvalitatīvo pētījumu organizācija. Izpētes galvenie etapi. Pētījuma lauka etaps. Validitāte 11 Kvalitatīvo pētījumu galvenie veidi. Case study 12 Etnogrāfiskie pētījumi. Mutvārdu vēsture. Biogrāfiskie pētījumi. Ģimenes vēsture 13 Biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes kvalitatīvajos pētījumos. Iekļautā novērošana. 14 Intervija kā informācijas iegūšanas metode. Intervijas īpatnības kvalitatīvajos pētījumos 15 Fokusgrupu intervijas/diskusijas. Fokusgrupas vadītāja loma. Problēmsitācijas fokusgrupu vadīšanā 16 Kvalitatīvo pētījumu informācijas apstrāde un analīze. Kvalitatīvo pētījumu prezentācijas veidi |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Aktīva piedalīšanās semināros un praktiskajos darbos. Izlasītās papildliteratūras konspekts. Patstāvīgi veikti un prezentēti pētījumi (kvantitatīvs un kvalitatīvs). | |
Obligātā literatūra | |
1. Lawrence Neuman W., Social research methods. Qualitative and Quantitative approaches. Fourth edition, 1999
2. Ядов B. A., Стратегия социологического исследованияю. 3-е издание. Москва, Oмега, 2007 3. Kroplijs A., Raščevska M., Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs.Rīga, Raka, 2004 4. David M. and Satton C. D., Social Research. The basics. Sage Publications, 2004 |
|
Papildliteratūra | |
1. The Sage Handbook of Social Research methods. Ed. by Alasuutari P., Bickman L., Brannen J. SAGE Publications, 2008
2. Payne G., Payne J., Key concepts in Social Research. Sage Publications, 2004 3. Spogulis. Latvijas mutvārdu vēsture. Sast. M. Zirnīte. Rīga, 2001 4. Harvey L.& Mac Donald M. Doing sociology. A Practical Introduction. The Macmillan Press LTD, 1993 |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. European Societies,- Europen Sociological Association, UK 2. Социс, - Nauka, Moskva | |
Piezīmes | |
Studiju kurss paredzēts visu fakultāšu studentiem, kuriem nepieciešams iegūt kursa specifikai atbilstošas pētnieciskās iemaņas. |