Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Ģimenes socioloģija |
Kursa kods | Soci2014 |
Zinātnes nozare | Socioloģija un sociālais darbs |
Zinātnes apakšnozare | Sociālā politika un sociālā darba organizācija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 09/11/2021 |
Atbildīgā struktūrvienība | Sociālo un humanitāro zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. soc., asoc. prof. Līga Paula Dr. oec., pasn. Anda Grīnfelde |
|
Priekšzināšanas | |
Psih2007, Sociālā psiholoģija Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija Soci2023, Mūsdienu socioloģiskās teorijas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir sniegt studentiem zināšanas par ģimenes un laulības sociālajiem institūtiem ģimenes socioloģijas teorētisko pieeju un empīriskās analīzes skatījumā. Studiju kursā ģimene un laulība tiek aplūkoti kā vieni no būtiskākajiem sociālajiem institūtiem, kuru vietu, uzdevumus un lomu sabiedrībā var analizēt gan vēsturiskā, gan tradīciju un kultūras, gan dzimumu un vecuma struktūras griezumā. Īpaša uzmanība tiek pievērsta dažādu socioloģisko teoriju skatījumam uz ģimeni un laulību dažādu kultūru un sabiedrības pārmaiņu kontekstā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas. Pārzina un izprot ģimenes socioloģijas nozares rašanos un attīstību (prezentācija); pārzina un izprot ģimenes izpētes teorētiskās paradigmas (prezentācija, eseja); pārzina un izprot ģimenes modeļu un funkciju daudzveidību dažādu kultūru kontekstā (patstāvīgie darbi, eseja). Prasmes. Prot patstāvīgi analizēt un interpretēt ģimenes institūta sociālos procesus (patstāvīgie darbi, eseja); spēj salīdzināt dažādus ģimenes un ārpusģimenes bērnu aprūpes modeļus (patstāvīgais darbs, gadījuma analīze); spēj identificēt un analizēt ģimenes dzīves kvalitāti ietekmējošos faktorus (patstāvīgais darbs); spēja atbildīgi, iekļaujoties laikā, pildīt uzdevumus (patstāvīgie darbi, eseja); spēja pamatoti, kritiski un argumentēti skaidrot savu viedokli (prezentācija, eseja un tās prezentācija). Kompetence. Spēj kritiski izvērtēt ģimenes sociālā institūta transformācijas procesus (patstāvīgie darbi, eseja un tās prezentācija eksāmena laikā); spēj loģiski argumentēt aktuālākos ģimenes izpētes izaicinājumus (prezentācija, patstāvīgie darbi, eseja un tās prezentācija eksāmena laikā). | |
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās (16 stundas):
1.Ģimenes socioloģija un tās vieta socioloģijas apakšnozaru vidū. - 1 stunda 2.Ģimenes jēdziena konceptualizācija un izpētes pieejas. - 1 stunda 3.Ģimene klasisko un mūsdienu teoriju skatījumā. - 1 stunda 4.Ģimenes struktūra: ģimenes formu un tipu daudzveidība. - 1 stunda 5.Ģimenes funkcijas. - 1 stunda 6.Ģimenes dzīves cikls. - 1 stunda 7.Lomu sadale ģimenē. - 1 stunda 8.Laulības sociālais institūts. - 2 stundas 9.Kopdzīve bez laulības reģistrācijas. - 1 stunda 10.Konfliktu cēloņi partnerattiecībās, to izbeigšanas sekas. - 1 stunda 11.Ģimenes dzīves kvalitāte. - 1 stunda 12.Sociālā riska ģimenes jēdziens un ar to saistītās problēmas. - 1 stunda 13.Valsts un pašvaldību atbalsts ģimenēm. - 1 stunda 14.Pārmaiņas ģimenes un laulības institūtos. - 2 stundas Semināra nodarbību tēmu saraksts (16 stundas) 1. Pētījumi par ģimeni un laulību Latvijā. - 1 stunda 2. Ģimenes kā sociāla institūta loma sabiedrībā. - 1 stunda 3. Patstāvīgais darbs. Aktuālie ģimenes izpētes virzieni. - 1 stunda 4. Ģimenes formu daudzveidība dažādās sabiedrībās un kultūrās. - 1 stunda 5. Ģimenes un citu sociālo institūtu mijiedarbība tās funkciju izpildes kontekstā. - 1 stunda 6. Ģimenes dzīves cikls. - 1 stunda 7. Patstāvīgais darbs. Lomu sadale ģimenē. - 1 stunda 8. Laulību tradīcijas un rituāli. - 1 stunda 9. Patstāvīgais darbs. Laulību formas. - 1 stunda 10. Kopdzīve bez laulības reģistrācijas: tendences Latvijā un citviet pasaulē. - 1 stunda 11. Laulību šķiršanas iemesli un šķiršanas sekas. - 1 stunda 12. Ģimenes un darba dzīves saskaņošana. - 1 stunda 13. Bērnu tiesību aizsardzība Latvijā. - 1 stunda 14. Gadījuma analīze. Pašvaldību atbalsts ģimenēm Latvijā. - 1 stunda 15. Patstāvīgais darbs. Pārmaiņas ģimenes un laulības institūtā. - 1 stunda 16. Eseju prezentācijas. Eseja par iepriekš ar docētāju saskaņotu tematu. - 1 stunda Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Eksāmens. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem: 1) Aktuālie ģimenes izpētes virzieni (prezentācija - 10%); 2) Lomu sadale ģimenē (patstāvīgais darbs – 10%); 3) Lomu sadale ģimenē (patstāvīgais darbs – 10%); 4) Laulību formas (patstāvīgais darbs – 10%); 5) Pašvaldību atbalsts ģimenēm Latvijā (gadījuma analīze - 10%); 6) Eseja par iepriekš ar docētāju saskaņotu tematu (eseja un tās prezentācija eksāmenam noteiktajā laikā – 50%).
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Literatūras studijas, prezentācijas veidošana un esejas sagatavošana par iepriekš ar docētāju saskaņotu tematu. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studentiem jāsagatavo viena prezentācija (10%), jāveic trīs patstāvīgie darbi (30%), gadījuma analīze (10%), jāuzraksta un eksāmenam paredzētajā laikā jāprezentē eseja par iepriekš ar docētāju saskaņotu tematu (50%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. | |
Obligātā literatūra | |
1.Bernardes J. Family Studies: An introduction. London and New York: Routledge, 2001. 229 p.
2.Blair S.L., Obradović J. The Work-Family Interface: Spillover, Complications, and Challenges. Bingley, UK: Emerald Publishing Limited, 2018. 417 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.lbtu.lv/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1837969&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_1 3.Golombok S. Modern Families: Parents and Children in New Family Forms. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 268.p. 4.Ponzetti J.J. Jr. (sast.) International Encyclopedia of Marriage and Family. NewYork: Macmillan Reference, 2003. 1499 p. 5.Schneider N.F., Kreyenfeld M. Handbook on the Sociology of the Family. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2021. Pieejams: https://www.elgaronline.com/view/edcoll/9781788975537/9781788975537.xml 6.Chambers D. A Sociology of Family Life: Change and Diversity in Intimate Relations. Cambridge: Polity Press, 2012. 240 p. 7.Gianesini G., Blair S.L. Divorce, Separation, and Remarriage: The Transformation of Family. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited, 2016. 428 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.lbtu.lv/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1407259&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover 8.Graham A. (ed). The Sociology of the Family: A Reader. United Kingdom Blackwell Publishing, 2004. 376 p. |
|
Papildliteratūra | |
1.Castrén A.M., Cesnuityte V., Crespi I., Gauthier J.A., Gouveia R., Martin C., Moreno Mínguez A., Suwada K. (Eds.). The Palgrave Handbook of Family Sociology in Europe, Palgrave: Palgrave Macmillan, 2021. 660 p.
2.Lindemann D. Commuter Spouses: New Families in a Changing World. Ithaca [New York]: ILR Press, 2019. 180 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.lbtu.lv/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1809734&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover 3.Drake M. (ed.). Time, Family and Community. Perspectives on Family and Community History. Oxford: The Open University, 1994. 302 p. 4.Giddens, A. The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. Cambridge, Oxford: Polity Press, 2002. 216 p. 5.Karpova Ā. Ģimenes psiholoģija. Rīga: RaKa, 2006. 445 lpp. 6.Moses J. Marriage, Law and Modernity: Global Histories. London: Bloomsbury Academic, 2017. 276 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.lbtu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1606631&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover 7.Wimbauer C. Co-Parenting und die Zukunft der Liebe: Über post-romantische Elternschaft. Bielefeld: transcript Verlag, 2021. 298 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.lbtu.lv/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=2962409&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_Cover |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Journal of Marriage and Family. Minneapolis: Wiley-Blackwel. ISSN 0022-2445 Pieejams: https://www.ncfr.org/jmf
2.Journal of Comparative Family Studies ISSN: 0047-2328; eISSN: 1929-9850 Pieejams: https://utpjournals.press/loi/jcfs 3.Journal of Family Studies. Teylor & Francis, Pieejams: https://www.tandfonline.com/loi/rjfs20 4.Journal of Marriage and Family. Online ISSN:1741-3737 https://onlinelibrary.wiley.com/journal/17413737 5.Eurostat. Household composition statistics. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Household_composition_statistics 6.Eurostat. Reconciliation of work and family life – statistics. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Reconciliation_of_work_and_family_life_-_statistics&oldid=511883 |
|
Piezīmes | |
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija” |