Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Pētnieciskā darba pamati
Kursa kods Soci1005
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozare Lietišķā socioloģija
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 05/10/2021
Atbildīgā struktūrvienība Sociālo un humanitāro zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. soc., asoc. prof. Līga Paula

Priekšzināšanas
Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija
Kursa anotācija
Studiju kursa apgūšanas mērķis ir veidot izpratni par zinātniski pētnieciska darba organizācijas pamatprincipiem un akadēmisku publikāciju izstrādi studiju procesā atbilstoši pētnieciskās ētikas un akadēmiskā godīguma principiem. Studiju kursā studenti tiek iepazīstināti ar zinātniski pētnieciskā darba socioloģijā izstrādes principiem, sākot ar tēmas izvēli un temata noformulēšanu, darba galvenajām sastāvdaļām, zinātniskās valodas stilu un noslēdzot ar pabeigta studiju darba noformēšanu un rezultātu prezentēšanu. Kursa laikā studenti apgūst prasmes plānot socioloģisku pētījumu, kā arī veidot akadēmiskus tekstus atbilstoši pētnieciskās ētikas un akadēmiskā godīguma principiem.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Pārzina zinātniska pētījuma īstenošanas gaitu, pētnieciskās ētikas principus un pētījumu veidus sociālajās zinātnēs (1. tests); zina pētījuma programmatiskās daļas elementu formulēšanas pamatprincipus (grupu darbs); pārzina zinātnisku darbu rakstīšanas un prezentēšanas pamatprincipus (2. tests); pārzina informācijas ieguves un datubāžu izmantošanas iespējas pētnieciskā darba izstrādē (pētījumu pārskats). Prasmes. Prasme definēt pētījuma problēmu, pētījuma tematu un izstrādāt pētījuma programmu (grupu darbs); prasme plānot socioloģisku pētījumu atbilstoši pētnieciskās ētikas principiem (1. tests); prasme rakstīt zinātnisku tekstu un veikt literatūras pārskatu, izmantojot atbilstošus informācijas avotus, ievērojot akadēmiskā godīguma principus (pētījumu pārskats); spēj atbildīgi plānot laiku uzdoto darbu īstenošanai (grupu darbs, pētījuma pārskats); prot prezentēt un izskaidrot citiem sava darba rezultātus (pētījumu pārskata prezentācija eksāmena laikā). Kompetence. Spēja identificēt un definēt zinātniska darba pētījuma problēmu un teorētiski pamatot tās izpēti (pētījumu pārskats); spēja plānot pētnieciska darba norisi atbilstoši profesionālās ētikas un akadēmiskā godīguma principiem (grupu darbs); spēja izveidot zinātnisku pārskatu par noteiktu tematu un prezentēt pētījuma rezultātus (pētījumu pārskats un tā prezentācija eksāmena laikā).
Kursa saturs(kalendārs)
Kursa plāns/saturs
1.Zinātniska darba būtība. - 2 stundas
2.Pētnieciskā ētika un akadēmiskais godīgums. - 2 stundas
3.Zinātnisks pētījums un tā galvenie posmi. - 2 stundas
4.Pētījuma programma. - 1 stunda
5.Teorētiskās daļas veidošana pētnieciskā darbā. - 2 stundas
6.Pētījuma metodoloģijas apraksts zinātniskā darbā - 1 stunda
7.Pētījuma empīriskās daļas izstrāde. - 2 stundas
8.Darbs ar informācijas avotiem. - 1 stunda
9.Pētījuma rezultātu publiskošana. - 2 stundas
10.Studiju darbu izstrādes un aizstāvēšanas kārtība. - 1 stunda

Semināra nodarbību tēmu saraksts (16 stundas):

1. Zinātniska un ikdienas izziņa. - 1 stunda
2. Akadēmiskais godīgums studiju darbos. - 1 stunda
3. Pētniecības ētikas kodeksi. - 1 stunda
4. Pētījuma dizaini un pētījumu stratēģijas. - 2 stundas
5.1. tests: Pētījumu veidi sociālajās zinātnēs un pētnieciskās ētikas principi. - 1 stunda
6. Grupu darbs: Pētījuma temata formulēšana un pētījuma programmas izveide. - 2 stundas
7. Literatūras pārskats un tā veidi. - 1 stundas
8. Pētījuma metodoloģijas apraksta izveide. - 1 stunda
9. Teorijas un empīrijas sasaiste zinātniskā darbā. - 1 stunda
10. Zinātniska raksta struktūra. - 1 stunda
11. Izmantotās literatūras saraksta veidošana un bibliogrāfiskās atsauces. -1 stunda
12.Pētījuma rezultātu publiskošana. - 2 stunda
13. 2. tests: Zinātnisku darbu rakstīšanas un prezentēšanas pamatprincipi. - 1 stundas

Nepilna laika tālmācības studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Eksāmens. Gala vērtējums ir akumulējošs par šādām tēmām un uzdevumiem: 1) Pētījumu veidi sociālajās zinātnēs un pētnieciskās ētikas principi (1. tests – 20%); 2) Pētījuma temata formulēšana un pētījuma programmas izveide (grupu darbs – 20%); 3) Zinātnisku darbu rakstīšanas un prezentēšanas pamatprincipi (2. tests – 20%); 4) Eksāmens: literatūras pārskats par iepriekš veiktiem pētījumiem (pārskats un tā prezentācija – 40%). Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Literatūras studijas, gatavošanās testiem un pārskata par iepriekš veiktiem pētījumiem sagatavošana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studentiem jāsagatavo viens grupu darbs (20%), jāveic 2 testi (40%), jāsagatavo literatūras pārskats par iepriekš veiktiem pētījumiem un tas jāprezentē eksāmenam paredzētajā laikā (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1.Creswell, J. W. Research Design: Qualitative and Quantitative and Mixed Methods Approaches, 4th ed. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE Publications, 2014. 342 p.
2.David M., Sutton C.D. Social Research. The Basics. London: Sage Publications, 2004. 385 p.
3.Guthrie G. Basic Research Methods: An Entry to Social Science Research. New Delhi, India: Sage Publications, 2010. 222 p. eBook. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=340339&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_222
4.Watkins C. Secondary Data in Mixed Methods Research. Los Angeles; London: Sage Publications Inc, 2023. 230 p.
5.Lebrun J.L. Scientific Writing: A Reader and Writer’s Guide. London, Singapore: World Scientific Publishing Co, 2007. Pieejams: http://sina.sharif.edu/~hatef/files/Scientific%20Writing-%20A%20Reader%20and%20Writer%E2%80%99s%20Guide%20-%209812701443.pdf
6.Luke S. Academic Writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2013, 132 p. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=816736&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_C
7.Mārtinsone K. (sast.) Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKa, 2011. 284 lpp.
8.Mārtinsone K., Pipere A. (zin.red.) Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU, 2018. 301 lpp. 9.Woodfield K. The Ethics of Online Research. Bingley, UK: Emerald Publishing Limited (Advances in Research Ethics and Integrity), 2018. 268 p. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1577428&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_1
Papildliteratūra
1.Akadēmiskā godīguma terminu vārdnīca. Akadēmiskā godīguma vispārējās vadlīnijas. Uzziņu izdevums. Rīga: RTU Izdevniecība, 2020. 161 lpp. Pieejams: https://ebooks.rtu.lv/wp-content/uploads/sites/32/2020/02/9789934224324_Akademiska-godiguma-terminu-vardnica_visparejas-vadlinijas_PDF-1.pdf
2.Mack A.C. How to Write a Good Scientific Paper. Bellingham, Washington: SPIE Press, 2018. 124 p. Pieejams: https://spie.org/samples/9781510619142.pdf
3.Toepoel V. Doing Surveys Online. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE Publications. 2015. 280 p.
4.Wolf C., Joye D., Smith W.T., Fu Y. (Eds.). The SAGE handbook of survey methodology. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE Publications, 2016. 740 p. 5.Lahman M. Writing & Representing Qualitative Research. Los Angeles: London: Sage Publications Inc., 2022. 395 p.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Citing & Referencing: Vancouver Style. Pieejams: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/administration-and-support-services/library/public/vancouver.pdf
2.Frequently Asked Questions About Sixth Edition APA Style. Pieejams: http://www.apastyle.org/learn/faqs/index.aspx
3.Harvard Referencing: Guide. Pieejams: http://www.citethisforme.com/harvard-referencing
4.Humanities and Social Sciences: Latvia. Riga: University of Latvia, Institute of economics, Latvian Academy of Sciences. ISSN 1022-4483 Pieejams: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/402
5.Latvijas Universitātes raksti. Socioloģija. Rīga: Latvijas Universitāte. ISSN 1407-2157 Pieejams:
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/1887 6.The British Journal of Sociology Online ISSN:1468-4446 Pieejams: https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14684446
Piezīmes
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”