Kursa nosaukums | Lietišķā psiholoģija |
Kursa kods | Psih5001 |
Zinātnes nozare | Psiholoģija |
Zinātnes apakšnozare | Sociālā psiholoģija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 24 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 8 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 20/04/2011 |
Atbildīgā struktūrvienība | Mehānikas un dizaina institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. psych., Anita Vecgrāve Mg. paed., Anda Zvīgule Mg. paed., Vizma Slava |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursā studenti pilnveido zināšanas par cilvēku individuālo atšķirību ietekmi lietišķajā saskarsmē, genderu atšķirībām, dzimumstereotipiem un dzimumlomām. Studentiem veidojas izpratne par saziņas daudzveidību, būtību, veidiem un funkcijām. Kursā akcentēta prasme analizēt, salīdzināt un izvērtēt dažādus cilvēku tipus, to mijattiecībās darba vidē un sadzīvē. Studentiem veidojas izpratne par dzīves scenārijiem un dzīves pozīcijām, to ietekmi lietišķajā saskarsmē, profesionālisma attīstības īpatnībām dzīves ciklos. Studenti iegūst kompetenci izvērtēt darba vides psiholoģiskos fenomenus - izdegšanu, bosingu, apmierinātību ar darbu, konfliktus un to risināšanas stratēģijas un prevenci. Praktiskajos darbos studenti demonstrē saziņas prasmes. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Pēc kursa apgūšanas studentiem būs: zināšanas: spēj patstāvīgi raksturot indivīdu psiholoģisko atšķirību (dzimuma, vecumposma, ķermeņbūves, bērnības pieredzes) ietekmi uz lietišķo saskarsmi; aprakstīt komandas darba un klientcentrētas darbības mūsdienīgus nosacījumus, lai organizētu pozitīvu mikroklimatu grupā. Prasmes: spēj paredzēt un izmainīt indivīda profesionālo darbību ietekmējošos faktorus - izdegšanu darbā, mobingu, bosingu, konfliktsituācijas. Kompetence: spēj izvērtēt lietišķās psiholoģijas zināšanu lomu profesionālajā pilnveidē un pozitīva psiholoģiskā mikroklimata veidošanā darba vidē, spēj kompetenti rīkojoties problēmsituācijās un pieņemt lēmumus, spēj praktiski izmantot un salīdzināt lietišķās psiholoģijas pētījumu rezultātus. | |
Kursa saturs(kalendārs) | |
1 Grupa, tās raksturojums. Grupu veidi, to iespējas dažādu problēmu risināšanā.
2 Komanda, komandu veidi. Komandas, grupas un darba grupas salīdzinājums. 3 Komandas darba efektivitāti un produktivitāti veicinošie un kavējošie faktori. 4 Pieaugušo periods – brieduma attīstība, kritēriji (D.Magunsons, G.Kraiga u.c.) 5 Profesionālais cikls, sasniegumu motivācija, grūtību pārvarēšana un karjeras izaugsme. 6 Izvēles fenomens briedumā. Profesionālā karjera un iespējamie krīzes faktori darbā. 7 Izdegšanas sindroms un stress. Darba vides faktori, kuri veicina izdegšanu. 8 Konfliktu atrisināšanas tehnoloģijas, R. Kilmana un K.Tomasa tests. 9 Mijiedarbību analīzes attīstība, raksturojums un pamatprincipi. 10 Psiholoģiskās spēles, to veidi un galvenie darbības principi. Lomas psiholoģiskās spēlēs. 11 Genderpsiholoģija. Dzimumstereotipi un dzimumlomas. 12 Līderisma genderpsiholoģija. Vīrieša un sievietes vadīšanas tipa psiholoģiskās atšķirības. 13 Somatotipoloģija E. Krečmera, V. Šeldona un Ž.Karlsona pētījumos. 14 Cilvēka ķermeņa un psihes diferenciācijas un integrācijas likumsakarības. 15 Pikniskais, atlētiskais un astēniskais konstitucionālais tips. 16 Tipu noteikšanas metodes un to rezultātu pielietošana skolā un augstskolu praksē. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
80% lekciju apmeklējums, izstrādāti visi patstāvīgie darbi, uzrakstīts refleksijas apraksts, sagatavota prezentācija semināriem un diskusijām. Pārbaudes veids - ieskaite ar atzīmi. | |
Obligātā literatūra | |
1. Belbins M. Komandu lomas darbavietā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009. 167 lpp.
2. Berns E. Spēles, ko spēlē cilvēki. Rīga: SIA Birojs 2000 Plus, 2002. 203 lpp. 3. Dubkēvičs L. Organizācijas kultūra. Rīga: Jumava, 2009. 182 lpp. 4. Reņģe V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija Rīga: Zvaigzne ABC , 2007. 215 lpp. |
|
Papildliteratūra | |
1. Kroemer K., Kroemer H., Kroemer-Elbert K. Engineering Physiology: Bases of Human Factors Engineering/Ergonomics. Berlin: Springer, 2010. 350 p.
2. Krīgers V. Komandas vadība. Rīga: Balta Eko. 2003. 126 lpp. 3. Svence G. Pieaugušo psiholoģija. Rīga: RaKa, 2003. 180 lpp. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. Brālis V. Organizācijas kultūras saistība ar uzņēmuma efektivitāti. Psiholoģija Mums, Nr. 5, 2004, 28.-33.lpp.
2. Organizational Culture.[tiešsaiste].skatīts[09.06.2011.] Pieejams: http://www.family-business-experts.com/organizational-culture.html 3. Journal of Organizational Behavior. Published by John Wiley and Sons. ISSN (printed): 0894-3796. ISSN (electronic): 1099-1379. Pieejams: EBSCOhost http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&jid=OGB&site=ehost-live. |
|
Piezīmes | |
Izvēles kurss visām akadēmiskā maģistra studiju programmām, izņemot studiju virzienu „Izglītība”, un obligātais kurss profesionālā maģistra studiju programmām „Lauksaimniecība" un „Sabiedrības pārvalde". |