Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Neaktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Lietišķā psiholoģija
Kursa kods Psih5001
Zinātnes nozare Psiholoģija
Zinātnes apakšnozare Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 24
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 8
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 20/04/2011
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. psych., Anita Vecgrāve
Mg. paed., Anda Zvīgule
Mg. paed., Vizma Slava

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kursā studenti pilnveido zināšanas par cilvēku individuālo atšķirību ietekmi lietišķajā saskarsmē, genderu atšķirībām, dzimumstereotipiem un dzimumlomām. Studentiem veidojas izpratne par saziņas daudzveidību, būtību, veidiem un funkcijām. Kursā akcentēta prasme analizēt, salīdzināt un izvērtēt dažādus cilvēku tipus, to mijattiecībās darba vidē un sadzīvē. Studentiem veidojas izpratne par dzīves scenārijiem un dzīves pozīcijām, to ietekmi lietišķajā saskarsmē, profesionālisma attīstības īpatnībām dzīves ciklos. Studenti iegūst kompetenci izvērtēt darba vides psiholoģiskos fenomenus - izdegšanu, bosingu, apmierinātību ar darbu, konfliktus un to risināšanas stratēģijas un prevenci. Praktiskajos darbos studenti demonstrē saziņas prasmes.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Pēc kursa apgūšanas studentiem būs: zināšanas: spēj patstāvīgi raksturot indivīdu psiholoģisko atšķirību (dzimuma, vecumposma, ķermeņbūves, bērnības pieredzes) ietekmi uz lietišķo saskarsmi; aprakstīt komandas darba un klientcentrētas darbības mūsdienīgus nosacījumus, lai organizētu pozitīvu mikroklimatu grupā. Prasmes: spēj paredzēt un izmainīt indivīda profesionālo darbību ietekmējošos faktorus - izdegšanu darbā, mobingu, bosingu, konfliktsituācijas. Kompetence: spēj izvērtēt lietišķās psiholoģijas zināšanu lomu profesionālajā pilnveidē un pozitīva psiholoģiskā mikroklimata veidošanā darba vidē, spēj kompetenti rīkojoties problēmsituācijās un pieņemt lēmumus, spēj praktiski izmantot un salīdzināt lietišķās psiholoģijas pētījumu rezultātus.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Grupa, tās raksturojums. Grupu veidi, to iespējas dažādu problēmu risināšanā.
2 Komanda, komandu veidi. Komandas, grupas un darba grupas salīdzinājums.
3 Komandas darba efektivitāti un produktivitāti veicinošie un kavējošie faktori.
4 Pieaugušo periods – brieduma attīstība, kritēriji (D.Magunsons, G.Kraiga u.c.)
5 Profesionālais cikls, sasniegumu motivācija, grūtību pārvarēšana un karjeras izaugsme.
6 Izvēles fenomens briedumā. Profesionālā karjera un iespējamie krīzes faktori darbā.
7 Izdegšanas sindroms un stress. Darba vides faktori, kuri veicina izdegšanu.
8 Konfliktu atrisināšanas tehnoloģijas, R. Kilmana un K.Tomasa tests.
9 Mijiedarbību analīzes attīstība, raksturojums un pamatprincipi.
10 Psiholoģiskās spēles, to veidi un galvenie darbības principi. Lomas psiholoģiskās spēlēs.
11 Genderpsiholoģija. Dzimumstereotipi un dzimumlomas.
12 Līderisma genderpsiholoģija. Vīrieša un sievietes vadīšanas tipa psiholoģiskās atšķirības.
13 Somatotipoloģija E. Krečmera, V. Šeldona un Ž.Karlsona pētījumos.
14 Cilvēka ķermeņa un psihes diferenciācijas un integrācijas likumsakarības.
15 Pikniskais, atlētiskais un astēniskais konstitucionālais tips. 16 Tipu noteikšanas metodes un to rezultātu pielietošana skolā un augstskolu praksē.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
80% lekciju apmeklējums, izstrādāti visi patstāvīgie darbi, uzrakstīts refleksijas apraksts, sagatavota prezentācija semināriem un diskusijām. Pārbaudes veids - ieskaite ar atzīmi.
Obligātā literatūra
1. Belbins M. Komandu lomas darbavietā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009. 167 lpp.
2. Berns E. Spēles, ko spēlē cilvēki. Rīga: SIA Birojs 2000 Plus, 2002. 203 lpp.
3. Dubkēvičs L. Organizācijas kultūra. Rīga: Jumava, 2009. 182 lpp. 4. Reņģe V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija Rīga: Zvaigzne ABC , 2007. 215 lpp.
Papildliteratūra
1. Kroemer K., Kroemer H., Kroemer-Elbert K. Engineering Physiology: Bases of Human Factors Engineering/Ergonomics. Berlin: Springer, 2010. 350 p.
2. Krīgers V. Komandas vadība. Rīga: Balta Eko. 2003. 126 lpp. 3. Svence G. Pieaugušo psiholoģija. Rīga: RaKa, 2003. 180 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Brālis V. Organizācijas kultūras saistība ar uzņēmuma efektivitāti. Psiholoģija Mums, Nr. 5, 2004, 28.-33.lpp.
2. Organizational Culture.[tiešsaiste].skatīts[09.06.2011.] Pieejams: http://www.family-business-experts.com/organizational-culture.html 3. Journal of Organizational Behavior. Published by John Wiley and Sons. ISSN (printed): 0894-3796. ISSN (electronic): 1099-1379. Pieejams: EBSCOhost http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&jid=OGB&site=ehost-live.
Piezīmes
Izvēles kurss visām akadēmiskā maģistra studiju programmām, izņemot studiju virzienu „Izglītība”, un obligātais kurss profesionālā maģistra studiju programmām „Lauksaimniecība" un „Sabiedrības pārvalde".