Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Inženierpsiholoģija
Kursa kods Psih3006
Zinātnes nozare Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 25/09/2019
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Mg. ed., pasn. Anna Bičkovska

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis: iegūt zināšanas par galveno inženierpsiholoģijas problemātiku, darba psiholoģijas un ergonomikas īpatnībām. Tiek apskatītas profesionālās darbības psiholoģiskais aspekts un tiek raksturota indivīda profesionālā un personiskā pašnoteikšanās. Tiek raksturotas un apskatītas īpatnības strādājot nepārtrauktā tehnoloģijas attīstības vidē.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
1. Zināšanas – izprot ar inženierpsiholoģiju saistīto terminoloģiju, jomas galvenās problēmas un specifiku. Spēj raksturot profesionālās identitātes veidošanas un attīstības pamatprincipus. Tiks novērtēts pēc individuālā profesionālās identitātes attīstības plāna iesniegšanas.
2. Prasmes - analizēt darba procesu un saturu, izmantojot teorētiskās zināšanas reflektēt par izvēlēto profesiju; spēt atšķirt pirmās pazīmes, kas liecina par problēmām profesionālās identitātes veidošanā un attīstībā un atbilstoši reaģēt uz tām. Tiek novērtēts, prezentējot individuālo attīstības plānu un iesniedzot eseju.
3. Kompetences – spēj izvērtēt sevi un savu profesionālo identitāti ar mērķi nodrošināt sev atbilstošu profesionālo attīstību; spēj veikt preventīvas darbības, lai mazinātu profesijas negatīvo ietekmi uz indivīda psihi ar mērķi veicināt harmoniskās personības attīstības procesu. Tiek novērtēts, prezentējot individuālo attīstības plānu un iesniedzot eseju.
Kursa saturs(kalendārs)
1. Vēsturisks ieskats inženierpsiholoģijā – pamatterminu un galveno pētījumu jautājumu apskats. 4h
2. Indivīda kā darba subjekta attīstība – jēdziens darba subjekts, profesionālās izziņas un individualitātes attīstība un priekšnosacījumi attīstībai. 4h
3. Profesionalitātes psiholoģija – attīstība un vērtējumi. Jēdzieni – kompetence, kvalifikācija, karjera, darbība. Profesionālās pieredzes psihosemantika. 4h
4. Individuālās darbība stils un saderība ar paredzamo nodarbinātību – karjeras konsultēšanas nozīme karjeras izvēlē un nodarbinātības piemeklēšana atbilstoši individuālām īpatnībām savas jomas ietvaros. 4h
5. Individuāls profesionālās attīstības plāns – ko iekļaut, kā īstenot, kā noteikt sasniedzamus mērķus. 4h
6. Profesionālās attīstības krīzes – kā pārvarēt. Profesionālās attīstības krīžu preventīvie pasākumi. 4h
7. Emocijas un motivācija nodarbinātībā – jēdzieni, stimuls, motivācija, vajadzības, profesionālās intereses. Kā sasniegt augstāko iespējamo apmierinātības līmenī darbā? 4h
8. Inženierpsiholoģija un darba drošība – nelaimes gadījumi, tehniskās katastrofas, informācijas noplūdumi. Indivīda loma šajos procesos – kā sevi pasargāt un pārdzīvot notikušo. 4h
Mācību izbraukuma ekskursija uz LBTU mācību pētījumu saimniecību “Vecauce” – 16 stundas)
Nepilna laika neklātienes studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Akumulējošs vērtējums, ko veido studējošā aktīva piedalīšanās vismaz 75% lekciju un praktisko nodarbību (30%), savlaicīga patstāvīgo praktisko darbu izpilde un iesniegšana (60%) un aizstāvēšana (10%). Ja studējošais apmeklējis mazāk nekā 75% lekciju un praktisko nodarbību, sekmīga studiju kursa apguves vērtējuma saņemšanai sesijas laikā jākārto eksāmens.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
1. Individuālā profesionālā attīstības plāna izveide un prezentācija. Iesniegts rakstisks plāns ar mērķi, uzdevumiem (ar termiņiem) un to sasniegšanas plānu. Auditorijā plāna prezentācija. Diskusija.
2. Prezentācija – mana ergonomiski pareizā darba vieta. Ergonomiski pareizās darba vietas apraksts ar zīmējumu (shēmu).
3. Eseja – “Nodarbinātības motivācija”. Darba rakstiskā iesniegšana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Visu iesniegto darbu akumulējošs vērtējums 10 baļļu sistēmā:
- Izveidots individuāls attīstības plāns un to aizstāvēšana auditorijā. Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Prezentācijā auditorijā – mana ergonomiski pareizā darba vietā un iesniegts ergonomiski pareizās darba vietas apraksts ar zīmējumu (shēmu). Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Iesniegta eseja “Nodarbinātības motivācija”. Atzīme par paveikto darbu 10 baļļu sistēmā.
- Apmeklētas vismaz 75% lekciju.
Gadījumā, ja students ir apmeklējis mazāk par 75% lekciju ir jākārto rakstisks eksāmens par studiju kurā apgūto materiālu.
Obligātā literatūra
1. Garleja R. Darbs, organizācija, psiholoģija. Rīga: RaKa, 2010. 205 lpp.
2. Inovatīva domāšana. Rīga: SIA “Lietišķās informācijas dienests”, 2007. 203 lpp. “Harvard Business Review on” grāmatu sērija.
3. Kroemer K., Kroemer H., Kroemer-Elbert K. Engineering Physiology: Bases of Human Factors Engineering/Ergonomics. Berlin: Springer, 2010. 350 p. 4. Roja Ž. Ergonomikas pamati. Rīgā, 2008. 190 lpp.
Papildliteratūra
1. Wickens C.D., Lee J.D., Liu Y., Gorden Becker S.E. An Introduction to Human Factors Engineering, 2nd Edition. Prentice Hall, 2003.
2. Shorrock S., Williams C. Human Factors and Ergonomics in Practice: Improving System Performance and Human Well-Being in the Real World. 1st Edition. Boca Raton: CRC Press, 2015.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Stanton N. Engineering Psychology: Another Science of Common Sense?. The Psychologist, Vol. 9 (7), 1996, p.300–303. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.katiandgraham.com/eng_psy.htm
2. Licht D, Polzella D., Boff K.. Human factors, ergonomics, and human factors engineering: An analysis of deinitions. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/267719453
3. Journal of Engineering Psychology. [online] [02.07.2019.]. Available at: https://www.worldcat.org/title/journal-of-engineering-psychology/oclc/1607948/editions?referer=di&editionsView=true
Piezīmes
Obligātās izvēles studiju kurss IITF akadēmiskā bakalaura studiju programmā Biosistēmu mašinērija un tehnoloģijas. 1. kursa 1. semestris. Obligāts studiju kurss bakalaura studiju programmā Lauksaimniecības inženierzinātne.