Kursa nosaukums | Tapošana |
Kursa kods | PedaP112 |
Zinātnes nozare | Izglītības zinātnes |
Zinātnes apakšnozare | Skolas pedagoģija |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 32 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 17/10/2012 |
Atbildīgā struktūrvienība | Mehānikas un dizaina institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Mg. paed., Ligita Ozolniece |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Tapošana (adīšana uz grābekļa) ir ļoti sens adīšanas veids, kura pamatā ir dzijas cilpu mešana ap tapiņām. Visvienkāršākais adīšanas paņēmiens ir izmantojot parastu grābekli, kas pavērsts ar zariem uz augšu - tā iegūstot vaļīgu adījumu, ko parasti izmanto šallēm utml. Programmā iekļautie temati saistās ar tapošanas vēstures un tehniku izzināšanu, materiālmācību, krāsu mācību, kompozīciju. Studenti gūs zināšanas un prasmes par kompozīcijas veidošanu iztrādājumiem, par krāsu saskaņošanu, par tapošanas tehnikām, par izstrādājuma tapošanas procesu, par izstrādājuma gala noformēšanu, uzglabāšanu. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Spēj: izprast un izskaidrot kompozīcijas risinājumus izstrādājumiem;zināt un izprast tapošanas tehnikas un tehnoloģiskā procesa norisi, tapošanas tehniku daudzpusību;sniegt piemērus izstrādājumu darināšanas iespējām;ilustrēt un apkopot tapošanas mākslas ttīstību.
veidot tapošanas tehniskos rakstus un kompozīcijas risinājumus; darināt un analizēt praktiskā darbībā tapotus izstrādājumus;lietot tapošanas tehnikas, materiālus un analizēt tehnoloģiskā procesa norisi;diskutēt un pamatot savu viedokli darinot izstrādājumus praktiskā darbībā. patstāvīgi izstrādāt kompozīcijas risinājumus, izvēlēties un izvērtēt tapošanas tehnikas, materiālus un izgatavot izstrādājumus;patstāvīgi analizēt, salīdzināt, izvēlēties un lietot tapošanas tehnikas; veikt darba plānošanu; attīstīt pašapziņu un izkopt individualitāti;radoši darboties, risināt problēmas un realizēt savas idejas;īstenot un saskatīt studiju kursā iegūtās pieredzes izmantošanas iespējas pedagoģiskajā darbā skolā un jaunradē. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1 I. Daļa. Materiālmācība. Krāsu mācība. Kompozīcija. Tapošanas materiāls, tā raksturojums (dabiskās, kīmiskās).
2 Pamatkrāsas. Atvasinātās krāsas. Pretkrāsas. Hromatiskās krāsas. Ahromātiskās krāsas. Kompozīcijas pamatnosacījumi 3 II. Daļa. Tapošanas tehnikas – paraugšalle.Tapošanas vēsturiskā attīstība no senatnes līdz mūsdienām. 4 Tapošanas principu apgūšana uz pirkstiem.Darba rīki to veidi, instrumenti, palīgrīki. 5 Kompozīcija un darba skice. Materiāla izvēle un sagatavošana. Tapošanas process - iesākuma veidi, apzīmējumi, raksti. 6 Tapošanas process - tehniku paraugšalle. 7 Tapošanas process - tehniku paraugšalle. 8 Izstrādājuma galu/malu noformēšana, pēcapstrāde un uzglabāšana. Tapotu izstrādājumu eksponēšana. 9 III. Daļa. Tapota izstrādājuma darināšana. Darba rīki, instrumenti, palīgrīki.To sagatavošana darba procesam. 10 Kompozīcijas un darba skices izstrāde. Materiāla izvēle un sagatavošana. Raksta izvēle un tehniskā raksta pierakstīšana. 11 Radošo darbu izstrāde. Raksta ielāgošana. Tapota izstrādājuma iesākums, tapošanas process pēc izvēlētā tehniskā raksta. 12 Radošo darbu izstrāde.Darba noslēguma gala darināšana un noņemšana no tapošanas rīka. 13 Izstrādājuma galu/malu noformēšana, pēcapstrāde un uzglabāšana.Tapotu izstrādājumu eksponēšana. 14 IV. Daļa. Izstrādājums – autortehnikā. Darba rīki, instrumenti, palīgrīki.To sagatavošana darba procesam. 15 Kompozīcijas, darba skices izstrāde. Materiālu izvēle, sagatavošana. Raksta izveidošana, tehniskā raksta pierakstīšana. 16 Radošo darbu izstrāde. Izstrādājuma galu noslēgumi, pēcapstrāde un uzglabāšana.Tapotu izstrādājumu eksponēšana. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Izstrādāti un aizstāvēti laboratorijas un patstāvīgi radošie darbi (paraugšalle - tapojumu tehnikas; tapots izstrādājums – šalle, lakats, tunika u.c.(pēc izvēles); izstrādājums - autortehnikā). Kavēto laboratorijas darbu skaits nepārsniedz 25% no kopējā stundu skaita. Sekmīgi nokārtots kontroldarbs. | |
Obligātā literatūra | |
1. Konuhova R., Šulce Dz. Tapošanas raksti. Rīga: Unda, 2011. 23 lpp.
2. Parija-Džonsa. M. Adījuma raksti. Rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2003. 256 lpp. 3. Tapošanas pamati [tiešsaiste] [skatīts 19.10.2012.]. Pieejams: http://spaariite.blogspot.com/2011/03/taposanas-pamati.html, 2011. 4. Vaivare B., Urdziņa M. u. C. Mājturība. Tekstils. Kompozīcija. 5.-12.kl. : eksper. māc. līdz. Rīga: Zvaigzne ABC, 1998. 110 lpp. |
|
Papildliteratūra | |
1. Adīšana: no kamola līdz džemperim. Rīga: Jumava, 2006. 127 lpp.
2. Skrundā mācās tapot [tiešsaiste] [skatīts 19.10.2012.]. Pieejams:. http://www.youtube.com/watch?v=EuhJC4ilEek, 2010. 3. Tapošana – tauriņraksts [tiešsaiste] [skatīts 19.10.2012.]. Pieejams:. http://spaariite.blogspot.com/2011/04/taposana-taurinraksts.html,2011. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. Rokdarbu vācelīte. [Nr.] 1 (okt. 2005)- Vilnius: Septyni menai. ISSN 1822-2838. 2. Laikraksts “Rokdarbi”. Nr. 1 (pavasaris 2001)- Baldone: Unda IU. ISSN 1407-7914. | |
Piezīmes | |
Izvēles kurss paredzēts studentiem bez/ ar priekšzināšanām tapošanā (adīšanā uz grābekļa), pilna un nepilna laika studijās Mājas vide izglītībā studiju programmā izvēles programmas daļā. |