Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Nodarbinātība un darba meklēšana II
Kursa kods Peda6047
Zinātnes nozare Pedagoģija (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 16/11/2021
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Mg. ed., pasn. Jānis Pāvulēns
Mg. ed., pasn. Anna Bičkovska

Priekšzināšanas
Peda6046, Nodarbinātība un darba meklēšana I
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir padziļināt studentu izpratni par nodarbinātības un darba tirgus tiesisko regulējumu, darba attiecību pamatprincipiem, darba meklēšanu, cilvēkresursu vadību un saimnieciskās darbības realizāciju. Kursa ietvaros tiek apskatīti teorētiskie un praktiskie aspekti karjeras atbalstam darba tirgū un attīstītas prasmes darba meklēšanas plāna izstrādei, nepieciešamo lietišķo rakstu (CV, pieteikuma vēstule) sagatavošanai un darba interviju vadīšanai.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Spēj izskaidrot ar nodarbinātību saistīto terminoloģiju, aprakstīt bezdarba psiholoģiskos, sociālos un ekonomiskos jautājumus – pirmais patstāvīgais darbs.
Prasmes. Spēj aprakstīt un analizēt bezdarbnieka sociālo, ekonomisko un psiholoģisko stāvokli, analizēt darba meklēšanas procesu, sagatavot nepieciešamos lietišķos rakstus (CV, pieteikuma vēstule, sludinājumi, darba līgumi); prot balstīties uz prasmju/kompetenču, kvalifikāciju, profesiju un saimnieciskās darbības klasifikāciju karjeras atbalstā – praktiskajā darbā un līdzdalībā lomu spēlē.
Kompetence. Spēj sniegt karjeras atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un klientiem, kuri uzsāk uzņēmējdarbību; spēj atbalstīt personas, kas cīnās ar bezdarbu – otrais patstāvīgais darbs un seminārs.
Kursa saturs(kalendārs)
1.Bezdarbs. Bezdarba veidi. Bezdarba līmenis un tā aprēķināšanas metodes. (2h)
2.Bezdarbs kā indivīda un sabiedrības ekonomiska, sociāla un psiholoģiska problēma. Atbalsta veidi. (2h)
3.Bezdarbnieka un darba meklētāja tiesiskais statuss, kopīgais un atšķirīgais. (2h)
4.Darba meklētāja izvēle: darbs pie darba devēja vai saimnieciskā darbība. Saimnieciskās darbības uzsākšana. (2h)
1.patstavīgais darbs – klients sociālās situācijas izvērtējums – darba pieredze, bezdarba iemesli, potenciālo darba vietu apzināšana.
5.Darba meklēšana. Darba meklētāju vēlmes un vajadzības. Darba meklēšanas motivācija un motivēšanas veidi. (2h)
6.Darba meklētāja esošo un piesaistāmo resursu izvērtējums. (2h)
7.Vakances, vakanču veidi. Darba devēja darbība darbaspēka piesaistīšanā, novērtēšanā un noturēšanā darbā. (2h)
8.Darba meklēšanas metodes un paņēmieni. Pasīvās darba meklēšanas metodes. Darbiekārtošanas pakalpojumi. (3h)
2.patstavīgais darbs – klienta sociālo kontaktu tīkla kartes izveidošana, klienta resursu apzināšana, potenciālo vakanču analīze, izvēlēto darba meklēšana stratēģijas izveide.
9.Aktīvās darba meklēšanas metodes. Nepieciešamo lietišķo rakstu (darba sludinājums, CV, pieteikuma vēstule) sagatavošana. (2h)
10.Aktīvās darba meklēšanas metodes. Sociālā tīkla aktivizēšana darba meklēšanas procesā (2h)
11.Darba intervija. Intervijas kārtība un jautājumu loks. Intervijas procesa un rezultātu izvērtēšana. Lietišķā etiķete darba intervijā. Lomu spēle – darba intervija. Praktiskais darbs – lomu spēlē. Studenti izspēlē darba interviju, izmantojot iepriekš sagatavotus CV un motivācijas vēstules. (3h)
12.Darbinieku atlases metodes uzņēmumā.CV un dokumentu izvērtēšana, testu un darba uzdevumu izmantošana. (2h)
13.Koučings kā nodarbinātības meklēšanas, uzturēšanas un attīstības veids. (2h)
14.Jaunā darbinieka adaptācija uzņēmumā. Psihosociālās darba vides ietekme uz darba ražīgumu, apmierinātību ar darbu. (4h)
Diskusija-seminārs – student prezentē visu paveikto darbu ar klientu apvienojot 1.un 2.patstavīgo darbu. Diskusija par paveikto, pieredzes dalīšana.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Akumulējošs vērtējums, ko veido studējošā aktīva piedalīšanās vismaz 75% lekciju un praktisko nodarbību (30%), savlaicīga patstāvīgo praktisko darbu izpilde un iesniegšana (60%) un aizstāvēšana (10%). Ja studējošais apmeklējis mazāk nekā 75% lekciju un praktisko nodarbību, sekmīga studiju kursa apguves vērtējuma saņemšanai sesijas laikā jākārto eksāmens par abām studiju kursa daļām.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Studiju kursā paredzēti divi patstāvīgie darbi, praktiskais uzdevums – lomu spēle un diskusija (seminārs). Katra individuālā darba veikums tiek vērtēts 10 baļļu sistēmā. Katra individuālā uzdevuma vērtējums ir 1% no maksimāli iespējamā atzīmes. Abi patstāvīgie praktiskie darbi veido vienotu veselumu, studentiem jāiesniedz kopīgs rakstisks ziņojums, un darbs ar darba meklētāju ir jāaizstāv seminārā. Studentam jāspēj pārrunāt veikto darbu un pamatot tā rezultātus.
1.Darbs ar darba meklētāju (pēc studenta ieskatiem):
a)Darba meklētāja sociālās, psiholoģiskās un ekonomiskās situācijas novērtējums.
b)Darba meklētājam piemērotu darba devēju sludinājumu apzināšana (5 sludinājumi) un izvērtējums, darbinieka sludinājuma sagatavošana.
c)Darbinieka CV (divās oficiālajās ES valodās) un pieteikuma vēstules sagatavošana.
d)Darba meklētāja sociālā tīkla atpazīstamības un aktivizēšanas metožu izvērtēšana un sociālo tīklu karšu kartes izveide.
2.Praktiskie uzdevumi – lomu spēle – studenti atveido darba interviju, izmantojot iepriekš sagatavotu CV un motivācijas vēstuli. 3.Diskusija (seminārs) – studenti reprezentē sasniegto, gatavojot abus patstāvīgos darbus, strādājot ar klientu. Diskusija klasē, dalīšanās pieredzē.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Visu iesniegto darbu kumulatīvais vērtējums 10 baļļu sistēmā
Obligātā literatūra
1. Boitmane I. Personāla atlase un novērtēšana. Rīga: SIA “Lietišķās informācijas dienests”, 2008. 186 lpp.
2. Vorončuka I. Personāla vadība. Rīga: Latvijas Universitāte, 2009. 399 lpp.
3. Greenhaus J., Callanan G. Encyclopaedia of Career Development. Vol. 1, 2, Thousand Oaks, California: SAGE Publications, 2006. 949 p.
4. Bolles R. N. What Colour is Your Parachute? Toronto: Ten Speed Press, 2005. 400 p.
Papildliteratūra
1. Forands I. Palīgs personāla speciālistam. Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2007, 251.lpp.
2. Garleja R. Cilvēkpotenciāls sociālā vidē. Rīga: RAKA, 2006,199.lpp.
3. Džeja R. Spoža darba intervija.Rīga: Zvaigzne ABC, 2005,152 lpp.
3. The World Bank Study. Scientific research: Latvia: “Who is Unemployed, Inactive or Needy? Assessing Post‐Crisis Policy Options”, 2013, 585 lpp.
4. Eurofound. Digital age. Platform work: Types and implications for work and employment –Literature review, 2018., 132 lpp.
5. H. Kimsey-House. Co-Active Coaching: The Proven Framework for Transformative Conversations at Work and in Life. 2018, Hodder & Stoughton Limited.
Periodika un citi informācijas avoti
https://www.ncda.org/aws/NCDA/pt/sp/home_page https://www.viaa.gov.lv/lv/karjeras-zinas
Piezīmes
Profesionālā maģistra studiju programma Karjeras Konsultants