Excel
Kursa nosaukums Izglītības problēmu risināšana
Kursa kods Peda6005
Zinātnes nozare Pedagoģija (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
 
Kursa izstrādātājs(-i)
, Ingrīda Muraškovska
Dr. paed., Ludis Pēks

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Programmā skatīta problēmu risināšanas teorija, pedagoga problēmas, problēmas, ar kurām sastopas skolēni, un kuru risināšanā pedagogam jāpiedalās. Programma lielā mērā balstīta uz praktisko darbu - situāciju analīzi, problēmuzdevumu risināšanu. Programma tiek īstenota tā, lai studenti patstāvīgi nonāktu pie jaunām atziņām.
Kursa saturs(kalendārs)
1 L:Izglītības objektīvo likumu saistība ar problēmām to risināšana/vadīšana jeb problēmmenedžments izglītībā.
2 L/PD:Sistēmu attīstības likumi, to darbība izglītībā.
3 L/PD:Problēmu cēloņi. Attīstības paātrināšanās ietekme uz problēmu rašanos un risināšanu.
4 L/PD:Kāpēc neredzam problēmas (vērtējam sistēmu nevis funkciju)?
5 L:Nākotnes problēmu prognozēšana, izmantojot sistēmisko pasaules ainu.
6 L/PD:Produktīvu attieksmi pret problēmām: problēmas traucēklis un attīstības dzenulis
7 L/PD:Problēmsituācijas dažādie modeļi. Problēmu rangi.
8 L/PD:Uzdevumu formulēšana pēc ranga, pēc funkcijas. Četrstāvīgā konstruēšana.
9 L/PD:Idealitātes kritērijs uzdevuma formulējumam un risinājuma noteikšanai. Konkrētības princips. Resursi.
10 L/PD:Vispārīgo prasmju veidi, to saistība ar problēmu risināšanu.
11 L/PD:Pārveidojumi, to sistēmiskais raksturs. Standarta un nestandarta problēmas
12 L/PD:Risināšanas tehnoloģijas: standarta uzdevumu, pretrunu, problēmu plūsmas un jaunas problēmas tehnoloģija.
13 L/PD:Problēmu risinājuma stadijas: teorētiskā, eksperimentālā, masveida.
14 L/PD:Radošās personības modelis, dzīves stratēģija, tipveida problēmas to vadīšana.
15 PD: Izgl'tības problēmu risināšana maģistra darba ietvaros. 16 PD: Izgl'tības problēmu risināšana maģistra darba ietvaros.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Piedalīšanās praktiskajos darbos. Patstāvīgais darbs: konkrētas izglītības/pedagoģiskas problēmas risinājuma apraksts, tā prezentācija. Ieskaite.
Obligātā literatūra
1. Altovs G. Un tad atnāca izgudrotājs. -Rīga: Zvaigzne, 1988
2. Альтшуллер Г.С, Верткин И.М. Как стать гением: Жизненная стратегия творческой личности. -Минск: Беларусь, 1994.
3. Сборник творческих задач по биологии, экологии и ТРИЗ.- Сост. Тимохов В.И.- Санкт-Петербург: ТРИЗ-ШАНС, 1996. 4. А. Гин. Приемы педагогической техники.- Гомель: ИПП «Сож», 1999.
Papildliteratūra
1. Педагогика плюс ТРИЗ. //Гомель (b.g; b.i.)
2. Bстреча с чудом. Санкт-Петербург, -Издательство Буковского, 1995.
3. В.А.Бухвалов, Ю.С.Мурашковский. Изобретаем черепаху.-Рига, 1993. 4. Б.Л.Злотин. А.В.Зусман. Изобретатель пришел на урок.- Кишинев: Лумина, 1989
Periodika un citi informācijas avoti
1. Журнал ТРИЗ 2. EBSCO datu bāze
Piezīmes
Izvēle pedagoģijas maģistra studiju programmā 1., 2., 3. vai 4. semestrī.