Excel
Kursa nosaukums Izglītības sistēmas un Eiropas Savienība
Kursa kods Peda6003
Zinātnes nozare Izglītības zinātnes
Zinātnes apakšnozare Nozaru pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 15/06/2011
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. paed., prof. Baiba Briede
Dr. paed., Anita Aizsila

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kurss ietver tematus par izglītības sistēmisko pieeju, izglītības sistēmas būtību, vēsturisko un filozofisko aspektu, Latvijas un citu Eiropas valstu izglītības sistēmas dinamisko attīstību. Kursā tiek uzsvērta Eiropas Savienības pamata dokumentu nozīmība izglītībā. Maģistriem ir jāsaprot dažādi skaidrojumi un būtība par ES izglītības iezīmēm. Uzsvars tiek likts uz Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru, kvalifikācijas līmeņiem, mūžizglītību. Akcentēta starptautiskā sadarbība. Boloņas process.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas – izpratne par izglītības sistēmām, ES izglītības vadošām struktūrām, Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru (EQF), Boloņas procesu. Zināšanas ir līdzeklis veidojot pozitīvas attiecības starp personām, sociālām grupām un nācijām. Prasmes - analizēt, salīdzināt un izvērtēt izglītības sistēmas; ES izglītības sistēmas un to piedāvātās iespējas, kā arī mūžizglītības nepieciešamību. Kompetences - spēja novērtēt un izmantot zināšanas par ES izglītības sistēmām un to piedāvātām izglītības iespējām, spēt novērtēt programmas saistības ar EKI.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Izglītības fundamentālās problēmas Eiropas kontekstā
2 Izglītība kā sistēmisks process
3 Izglītības sistēmu attīstības vēsturiskie un filozofiskie aspekti
4 Zināšanu sabiedrības koncepts ES un Latvijas attīstības stratēģijā
5 Izglītības jautājumi globalizācijas laikmetā
6 Augstākās izglītības stratēģijas jautājumi
7 Latvijas un ES izglītības pamatnostādnes, Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūra, kvalifikāciju līmeņi
8 Eiropas valstu izglītības sistēmu salīdzinošie aspekti
9 ANO Dekāde Izglītība ilgtspējīgai attīstībai raksturojums
10 Augstākās izglītības kvalitāti raksturojošie faktori
11 ES izglītības atbalsta politika,starptautiskā sadarbība
12 ES izglītības sadarbības programmas un projekti
13 Sadarbība Eiropā vienotas augstākās izglītības telpas izveidē
14 Izglītības mobilitātes iespējas
15 Boloņas process un ES kvalifikāciju ietvarstruktūras 16 Izglītība Latvijā Eiropas kontekstā, mūžizglītības
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Divi kontroldarbi teorijas jautājumos, pārskats par izglītību 21.gs., prezentācija par izglītību ES valstī, aktīva piedalīšanās semināros, diskusijās. Ieskaite ir summatīvs vērtējums ar atzīmi.
Obligātā literatūra
1. Added Value of National Qualifications Frameworks in Implementing the EQF. [tiešsaiste]. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010., 36 p. [Skatīts 16.06.2011.]. Pieejams: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/eqf/note2_en.pdf
Dokuments pieejams arī latviešu valodā
Nacionālo kvalifikāciju ietvarstruktūru pievienotā vērtība, ieviešot Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru. [tiešsaiste]. [Skatīts 16.06.2011.]. Pieejams: http://nki-latvija.lv/wp-content/uploads/2011/01/NKI-pievienota-vertiba-ieviesot-EKI.pdf
2. Drucker P. Knowledge Work and Knowledge Society. Harvard University, 2007., 220 p.
3. Giddens A. The Third Way: the renewal of social democracy. Cambridge, Polity. 2000.,340 p. 4. Phillips A. Multiculturalism Without Culture. Princeton university press, 2009., 216 p.
Papildliteratūra
1. European Glossary on Education. Volume 2. Educational institutions. Brussels, Eurydice, 2000.,199 p.
Pieejams arī elektroniski:
European Glossary on Education Volume 2 – Second edition Educational Institutions. [tiešsaiste]. Belgium: Eurydice. The information network on education in Europe, 2005, 204 p.. ISBN 92-79-00168-X. [Skatīts 17.06.2011.]. Pieejams:http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/european_glossary/053EN.pdf
2. Gottschalk P. Knowledge Management Systems:Value Shop Creation.Hershey,PA,USA:Idea Group Publishing, 2006., 322 p. 3. The Education Systems of Europe//Horner W., Dobert H., Knopp B.von Mitter W. (Eds.).Springer, 2007., 879 p.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Higher Education in Europe. Routledge. Print ISSN 0379-7724.Online ISSN 1469-8358.
Pieejams arī elektroniski EBSCOhost datubāzē līdz 31.10.2009:
Higher Education in Europe. Routledge. [tiešsaiste].Online ISSN 1469-8358. [Skatīts 17.06.2011.]. Pieejams: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&jid=54O&site=ehost-live
Izdēvēja Routledge mājas lapā arī līdz 2009. g. vol. 3&4 - http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713423578
2. Journal of Teacher Education for Sustainability. Institute of sustainable Education Daugavpils University ISSN 1691-4147 3. Education management. Scientific papers university of Latvia. [tiešsaiste]. Latvijas Universitāte. ISSN 1407-2157. [Skatīts 17.06.2011.]. Pieejams: http://www.lu.lv/apgads/izdevumi/lu-raksti/
Piezīmes
Kurss iekļauts Pedagoģijas maģistrantūras pilna un nepilna laika studiju programmā. Studiju kursu var apgūt bilingvāli. The program courses may be taught bilingually.