Excel
Kursa nosaukums Ķermeņa kultūra
Kursa kods Peda5010
Zinātnes nozare Pedagoģija (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 8
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 05/04/2011
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Mg. paed., Līga Damberga
Dr. paed., Ludis Pēks

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Ķermeņa kultūras kursā studenti apgūst zināšanas un prasmes par ķermeņa un psihes savstarpējo mijiedarbību, holisma principu pedagoģijā, filozofijā un psiholoģijā. Teorijas, kurās akcentēts ķermeņa nozīmīgums: neverbālā komunikācija, H. Gardnera daudzveidīgā intelekta teorija, neirolingvistiskā programmēšana, aktiermāksla, ķermeņa un dejas terapija, eiritmija. Ar grupu darbu, situāciju un problēmu analizēšanu tiek sekmēta studentu prasme pašiem saskatīt, formulēt, vērtēt un rast piemērotākos risinājumus. Ķermeņa kultūrā skolotāju kompetences ietvaros tiek likts uzsvars uz prasmēm.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: izprot teorijas, kurās akcentēts ķermeņa nozīmīgums, spēj raksturot un novērtēt ķermeniski kinestēziskos vingrinājumus, metodes, paņēmienus un tehnikas. Prasmes izmantot zināšanas, veidojot metodiku mācību un ārpusklases darbam; strādāt komandā. Kompetences: spēj izvērtēt un izmantot dažādas ķermeniski orientētas tehnikas, paņēmienus un metodes pedagoģiskajā darbā; spēj elastīgi izvēlēties vingrinājumus un paņēmienus grupas saliedēšanai, pirmajai nodarbībai, stresa pārvarēšanai, ārpusklases pasākumiem un mācību satura labākai apguvei atbilstoši situācijai; spēj analizēt metodiku atbilstoši dažādiem uztveres veidiem un mācību stiliem; spēj izvērtēt savu un citu neverbālo komunikāciju; spēj sadarboties ar grupas biedriem, lai risinātu radošus uzdevumus, pozitīvi ietekmējot gan savu, gan grupas sniegumu.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Ievadnodarbība.
2 Iepazīšanās, tās nozīme.
3 Motivācija - pirmās nodarbības sastāvdaļa.
4 Neverbālā valoda, tās nozīme.
5 Ķermeniski kinestētiskais intelekts un daudzveidīgā intelekta teorija skolā.
6 Spēles, rotaļas, paņēmieni, tehnikas.
7 Skolēna un skolotāja savstarpējās uzticēšanās nozīme.
8 Skolēnu un skolotāju savstarpējā mijiedarbība.
9 Kustību, ķermeņa izmantošana mācību procesā.
10 Vides loma mācību procesā.
11 Radošums un ķermenis.
12 Uzmanība un ķermenis
13 Emocijas un ķermenis.
14 Atbrīvošanās, relaksācija, tās nozīme stundās.
15 Atgriezeniskā saite, tās nozīme. 16 Noslēguma nodarbība.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Piedalīšanās semināros, praktiskos darbos, diskusijās un uzrakstīts un aizstāvēts refleksijas darbs par priekšmeta studijās apgūto atziņu aprobāciju ikdienā un mācību procesā. Ieskaite ar atzīmi.
Obligātā literatūra
1. Pīzs A. Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava, 2006, 115 lpp.
2. Cultural encyclopedia of the body. 2 Vol. Edited by Victoria Pitts-Taylor. Westport, Connecticut. London : Greenwood Press, 2008. 577 p. Ir LLU FB 1 eks
3. Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Stresa menedžments: pārvarēšana un profilakse. Rīga: AGB, 2004., 176 lpp. 4. Beattie G. Visible Thought : the new psychology of body language. Routledge, 2004. 206 p.
Papildliteratūra
1. Ieskats holistisko terapiju formās SIA “Izglītības soļi”, 2003. 143 lpp.
2. The idea of creativity Edited by Michael Krausz, Denis Dutton, and Karen Bardsley. Leiden; Boston : Brill, 2009. 346 p. 3. Росси В. Жизнь в движении: Система Рио Абьепто. Москва: Этепна, 2009, 256 с.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Psiholoģijas Pasaule: PP. Rīga: Daro Cēsis, 2003- ISSN 1691-0435.
Piezīmes
Izvēles kurss TF maģistra studiju programmā „Pedagoģija” pilna un nepilna laika studijās.