Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Pārtika un uzturs |
Kursa kods | PārZB019 |
Zinātnes nozare | Pārtikas zinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 18 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 14 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 0 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 29/08/2024 |
Atbildīgā struktūrvienība | Pārtikas institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. ing., prof. Ilze Beitāne |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa mērķis – iegūt zināšanas par uzturu un tā nozīmi dzīves kvalitātes un veselības nodrošināšanā, izprotot dažādo vecuma grupu uztura vajadzības.
Apgūst prasmes aprēķināt produktu uzturvērtību un enerģētisko vērtību. Saprot un prot izskaidrot produktu marķējumā sniegto informāciju par uzturvērtību. Saprot un prot pielietot uzturvērtības un veselīguma norādes pārtikas produktiem. Analizē un izvērtē dažādu informācijas avotu saturu par uzturu, iepazīst jaunākās uztura tendences, spēj pamatot jaunu pārtikas produktu nepieciešamību. |
|
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas:
-Saprot cilvēka gremošanas sistēmu; uztura nozīmi dzīves kvalitātes un veselības nodrošināšanā; aptaukošanās problēmu (1. kontroldarbs) -Saprot veselīga uztura rekomendācijas atbilstoši dažādu vecuma grupu vajadzībām (2. kontroldarbs) -Saprot dažādu diētu un noteiktu produktu nepieciešamību dažādu saslimšanu gadījumos (3.kontroldarbs) Prasmes -prot aprēķināt indivīdam nepieciešamo enerģijas daudzumu diennaktī, ĶMI (4. kontroldarbs) -prot aprēķināt pārtikas produkta uzturvērtību un izmantot uzturvērtības un veselīguma norādes pārtikas produktiem (1. praktiskais darbs) -prot izvērtēt ilgtspējīga un veģetāra uztura būtību, kopīgo un atšķirīgo (2. praktiskais darbs) Kompetences: -spēj pamatot un argumentēt savu viedokli dažādos uztura jautājumos (apliecina 4 kontroldarbos un 2 praktiskos darbos un diskusijās ar studiju biedriem un mācībspēku) |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās:
1.Cilvēka gremošanas sistēma. (1 h – lekcija) 2.Uzturs, tā nozīme dzīves kvalitātes un veselības nodrošināšanai. (1 h – lekcija, 1 h – praktiskais darbs) 3.Indivīdam nepieciešamais enerģijas daudzums diennaktī. Fiziskās aktivitātes un enerģijas patēriņš. (1 h – lekcija, 1 h – praktiskais darbs) 4.Ķermeņa masas indekss. Citas ķermeņa masas izvērtēšanas iespējas. Ķermeņa sastāva analizators. Latvijas un pasaules statistika. (1 h – lekcija, 1 h – praktiskais darbs) 5.Uzturvērtības informācijas sagatavošana pārtikas produktiem. Aprēķini, izpratne, skaidrojums. (1 h – lekcija, 1 – praktiskais darbs) 6.Uzturvērtības un veselīguma norādes, to pielietojums un analīze (1 h – lekcija, 2 h – praktiskais darbs) 7.Aptaukošanās – globāla problēma. Cēloņi un sekas. (1 h – lekcija, 1 praktiskais darbs) 8.Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas Latvijas iedzīvotājiem, salīdzinājums ar spēkā esošo normatīvo aktu ieteicamām devām (1 h – lekcija, 1 – praktiskais darbs) 9.Veselīga uztura ieteikumi pieaugušajiem. Izvērtējums un pielietojums. (1 h – lekcija, 1 h – praktiskais darbs) 10.Veselīga uztura ieteikumi bērniem (līdz 2 gadu vecumam; 2 līdz 10 gadu vecumam).Veselīga uztura ieteikumi pusaudžiem un jauniešiem no 11 līdz 18 gadu vecumam. Veselīga uztura rekomendācijas cilvēkiem, kuri ir vecāki par 65 gadiem. (3 h – lekcijas) 11.Vidusjūras zemju uzturs - viens no veselīgākiem uztura veidiem pasaulē, pamatojums. (1 h – lekcija) 12.Veģetārs uzturs, tā veidi un izvērtējums. Veselīga uztura ieteikumi veģetāriešiem. Produktu izstrāde vegāniem – par un pret (1 h – lekcija, 2 – praktiskie darbi) 13.Ilgtspējīgs uzturs, nosacījumi un īstenošanas iespējas (1 h – lekcija, 1 – praktiskie darbi) 14.Diētas, to veidi un izvērtējums. Bezogļhidrātu diēta, olbaltumvielu diēta, badošanās – par un pret. (1 h – lekcija, 1 – praktiskais darbs) 15.Cukura diabēts, to tipi. Diēta. Glikēmiskais indekss. Maizes vienības. (1 h – lekcija) 16.Celiakija, laktozes nepanesība, fenilketonūrija. Problemātika un nepieciešamība pēc konkrētiem produktiem (1 h – lekcija, 1 – praktiskais darbs) Nepilna laika neklātiene: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
1.Sekmīgi nokārto visus (četrus) kontroldarbus. Vērtējums nav zemāks par “4” (gandrīz viduvēji).
2.Sagatavo un sekmīgi aizstāv abus praktiskos darbus. Vērtējums nav zemāks par “4” (gandrīz viduvēji). 3.75% no praktiskiem darbiem ir apmeklēti ar aktīvu līdzdalību, iesaistoties diskusijās. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Patstāvīgo darbu īstenošanai ir nepieciešams dators un internets, lai patstāvīgi iepazītos ar padziļinātu informāciju par lekcijās apskatīto tēmu.
1.praktsikais darbs paredz jauna produkta receptūrai veikt uzturvērtības aprēķinu un pēc iespējām izmantot uzturvērtības norādes. Sagatavota un aizstāvēta prezentācija. 2.praktiskais darbs paredz veikt ilgtspējīga un veģetāra uztura salīdzinājumu, norādot kopīgās un atšķirīgās iezīmes. Sagatavota un aizstāvēta prezentācija. |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studiju kurss noslēdzas ar ieskaiti ar atzīmi (akumulējošais vērtējums semestra laikā).
Studiju kursa rezultāti tiek vērtēti 10 ballu skalā. Studiju kurss ir uzskatāms par nokārtoto, ja kopējais vērtējums nav zemāks par “4” (gandrīz viduvēji). Vērtējumu veido 4 kontroldarbi un 2 praktiskie darbi un aktivitāte praktiskajos darbos: 60% - kontroldarba vērtējumi; 30% - praktiskie darbi; 10% - aktivitāte praktiskajos darbos. |
|
Obligātā literatūra | |
Studiju kurss noslēdzas ar ieskaiti ar atzīmi (akumulējošais vērtējums semestra laikā).
Studiju kursa rezultāti tiek vērtēti 10 ballu skalā. Studiju kurss ir uzskatāms par nokārtoto, ja kopējais vērtējums nav zemāks par “4” (gandrīz viduvēji). Vērtējumu veido 4 kontroldarbi un 2 praktiskie darbi un aktivitāte praktiskajos darbos: 60% - kontroldarba vērtējumi; 30% - praktiskie darbi; 10% - aktivitāte praktiskajos darbos. |
|
Papildliteratūra | |
1.Pārkers S. Cilvēka ķermenis 2. izdevums. Rīga: Zvaigzne ABC, 2016. 256 lpp. 2.Essentials of human nutrition. By: Mann, Jim; Truswell, A. Stewart. Edition: 2nd ed. Oxford: Oxford University Press. 2002. E-Book., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | |
Periodika un citi informācijas avoti | |
Veselības ministrija: Veselīgs uzturs https://www.vm.gov.lv/lv/veseligs-uzturs
Slimību profilakses un kontroles centrs https://www.spkc.gov.lv/lv Veselības statistikas datu bāze https://statistika.spkc.gov.lv/pxweb/lv/ |
|
Piezīmes | |
Studiju programmas Pārtikas produktu tehnoloģija pilna un nepilna laika studentiem |